Enorm en constant verharen

?
Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal! Ik schrijf jullie vandaag om het probleem van mijn beagle teefje, Kayla, met jullie te delen. Ze is bijna 2 jaar oud:

Sinds we haar hebben (toen ze 2 maanden was), verhaart ze echt enorm. En als ik zeg enorm, dan bedoel ik ook echt héél veel. Ik ben ermee naar een dierenspeciaalzaak gegaan om het probleem te melden, maar daar zeiden ze dat het allemaal normaal is en dat de vacht van mijn hond juist heel goed verzorgd is. Dat vond ik wel een beetje vreemd, maar ik ben er verder niet te lang bij stilgestaan.

Toen het tijd was voor de afspraak bij de dierenarts, was dat dé kans om te checken of dit allemaal wel normaal is. Het resultaat: geen enkel probleem, alles is prima, dit hoort er gewoon bij tijdens de rui. Dit verbaasde me weer, want ze heeft dit al sinds we haar hebben, dus ze kan toch niet constant in de rui zijn??

Ik begon de moed echt een beetje te verliezen en ben toen overgestapt op zogenaamde shampoos tegen haaruitval, maar na een paar keer gebruiken zag ik nog steeds geen grote verschillen... Ik kan haar ook niet elke dag gaan borstelen, want dan verliest ze alleen maar nog meer haar.

Daarom vraag ik jullie nu om advies en tips die mijn mooie meid kunnen helpen bij dit hardnekkige en vervelende probleem. Hieronder vind je wat foto's van haar tuigje na een wandeling van maar een half uurtje:

Enorm en constant verharen

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

5 antwoorden
Sorteren op:
  • M
    Malkia Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi!

Ik sluit me aan bij het antwoord van Jador en ik wil er nog even aan toevoegen dat, omdat de seizoenen tegenwoordig nergens meer op lijken, de rui ook vaak nergens meer op slaat... Zolang er geen kale of geïrriteerde plekken zijn of een groot probleem met schilfers, hoef je je echt geen zorgen te maken. Probeer hem misschien ook niet te vaak te wassen, want dat is niet zo goed voor de huid!

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hoi Adi974 :), bedankt voor je reactie, die was echt constructief en super gedetailleerd. Ik ga je advies opvolgen en kijken wat het resultaat is. Ik houd jullie op de hoogte ;)

Graag gedaan Kaylathebeagle ;) !

Vertaald Frans
    Jador
    Jador Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Honden die niet buiten leven verharen ook veel, omdat ze geen dikke vacht nodig hebben in onze oververhitte huizen.

Dagelijks borstelen voorkomt het uitvallen niet, maar dan zitten de haren tenminste in de borstel in plaats van op de vloer en het tapijt.

Als je geen kale plekken of geïrriteerde plekken op de huid ziet, hoef je je nergens zorgen over te maken.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hoi Adi974 :), bedankt voor je reactie. Die was echt constructief en super uitgebreid, ik ga je advies opvolgen en kijken wat het resultaat is. Ik houd jullie op de hoogte ;)

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hoi @Kaylathebeagle,

Een Beagle verliest haar omdat hij in de rui is. Maar het klopt dat 2 maanden wel wat vroeg is voor het begin van de rui.

Als je dierenarts niets heeft gevonden, dan is het ofwel normaal of er is iets anders aan de hand.

Ik ben hondentrimster en ik heb een blog over trimmen (www.leblogauxpoils.com). Dit is wat ik je kan adviseren:

- De voeding: voeding speelt een enorme rol voor de vacht van onze maatjes (net als bij ons en ons haar ;) ). Misschien passen je huidige brokjes niet goed bij hem en zou je moeten overstappen. Ik raad je aan om eerder voor een natuurlijkere voeding te kiezen die veel beter bij je hond past, zoals BARF of Raw Feeding (ik vertel daar meer over in dit artikel: http://leblogauxpoils.com/mon-chien-a-vraiment-mauvaise-haleine-que-dois-je-faire/). Anders kun je met je dierenarts overleggen of hij je brokjes kan aanraden die specifiek voor Beagles zijn.

- Het borstelen: Maar waarom zou je stoppen met borstelen terwijl je juist wilt dat hij minder haar verliest? Het is volkomen normaal dat je veel haar in de borstel vindt als je je hond borstelt! Ik zal het uitleggen: wanneer een hond haar verliest, gaat het om haar dat al dood is. Als het andersom was, zou je kale plekken in de vacht van je viervoeter zien. Omdat dit haar dood is en een hond het niet zelf kan verwijderen, valt het uit wanneer hij speelt of ergens tegenaan schuurt. Maar er zit nog steeds veel van die ondervacht in de rest van de vacht, en als je niet borstelt, blijft het maar uitvallen. Een Beagle verhaart, net als de overgrote meerderheid van de honden, twee keer per jaar (rond het voorjaar en de herfst). Dat is helemaal niet erg, het is gewoon normaal voor ze. Hij verliest alleen de haren die hij nodig had om in de winter warm te blijven.

Door 1 tot 2 keer per week te borstelen (of vaker als het heel erg is tijdens de rui, en 1 keer per week in normale periodes), vind je al die haren niet meer overal in huis terug; ze zitten op de borstel en gaan dan direct de prullenbak in. Snap je? Ik geef meer details in dit artikel: http://leblogauxpoils.com/la-solution-miracle-pour-ne-plus-avoir-de-poils-chez-vous/.

Verder kun je niet zomaar elke borstel voor je hond kiezen. Je ziet vast wel dat je hond een korte vacht heeft en daarom heb je een borstel nodig die daarop is aangepast. Hiervoor raad ik borstels aan van het type "Furminator" (http://www.atoodog.fr/demeloir-perfect-care-25100.html#ae72). Ik gebruik deze heel veel in de trimsalon bij honden met dezelfde vacht als Beagles. Zo'n borstel kun je 1 tot 2 keer gebruiken in de ruiperiode en verder altijd 1 keer per week (niet vaker). Deze borstel is erg effectief, maar als je hem elke dag gebruikt, is er geen dood haar meer om te verwijderen en haal je het "levende" haar weg.

Ik hoop dat ik je heb kunnen helpen ;)

Fijne dag nog en houd me op de hoogte van de veranderingen ;).

Vertaald Frans
  • 5 reacties van 5

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!