Boubou heeft maandverband gegeten...

Tityswood
Tityswood Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal!

Ik ben weer even terug op het forum om mijn ramp van de dag te delen.

De titel zegt het al: mijn monstertje heeft een maandverbandje gegeten, inclusief de plastic verpakking.

Zodra ik erachter kwam, heb ik meteen de dierenarts gebeld. We hebben over 2 uur een afspraak voor een onderzoek en een echo.

Gezien de grootte van het voorwerp vergeleken met mijn meissie, en de aard van het product, raadt de dierenarts niet aan om te wachten tot het er vanzelf weer uitkomt zoals bij andere kleine dingen. Ze willen haar eerst onderzoeken voordat ze verder advies geven.

Ik zit dus behoorlijk in de rats terwijl ik wacht tot het tijd is voor de afspraak. Het is vannacht gebeurd, dus het is al te laat om haar te laten braken. Ik heb geen idee hoe het nu verder gaat.

Wat betreft het hoe en waarom ze dat maandverbandje te pakken heeft gekregen: laten we het erop houden dat mijn zus vannacht waarschijnlijk in het portiek van het gebouw slaapt.

Ik hoor heel graag of jullie ervaring hebben met het inslikken van dit soort voorwerpen, vooral als je geruststellende info voor me hebt!

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

281 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • Tityswood
    Rapporteren

Ja maar Doudou, om weer botten te kunnen geven, zou de ontlasting toch minstens een beetje stevig moeten zijn. Op dit moment is het echt vloeibaar, dus het is geen optie om onder deze omstandigheden weer botten te gaan geven!

En kippenvleugels zijn uitgesloten, omdat kip de boel alleen maar erger maakt (en ze moet het trouwens sowieso niet hebben).

Ik kijk nog wel of het nodig is om dat supplement te geven dat Be Cool voorstelde, even afhankelijk van de uitslagen!

En ja, om haar maag te ontlasten krijgt ze nu gemalen rauw voer, ik zou niet weten wat ik op dit moment nog beter kan doen!

Vertaald Frans
    Doudou229
    Doudou229 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

En bak of kook het vlees vooral niet, anders worden de (exogene) enzymen en een groot deel van de vitamines vernietigd. Dit maakt de spijsvertering natuurlijk trager en lastiger.

Je zou wat meer vleesbotten kunnen geven om de ontlasting wat harder te maken...

Vertaald Frans
    Doudou229
    Rapporteren

Beneflora van de apotheek, of het nu voor kinderen of volwassenen is, maakt niet zo veel uit, want de dosering is het allerbelangrijkste...

Vertaald Frans
    Doudou229
    Rapporteren

Hoi

Oei, ik heb de verhalen over Oxane even gemist

Net als Be Cool

Blond psyllium (te vinden in de biowinkel of in het bio-schap van de supermarkt)

Als je niet snel genoeg aan kefir-korrels kunt komen

op https://pharmasimple.com/fr/commande-rapide

voor Beneflora van Ortis in poedervorm...

En probeer weer wat kippenvleugeltjes te geven... of kleine kwartels die je doormidden snijdt...

Om de ontlasting te stabiliseren... kwarteleitje, de schalen vermaal je met een vijzel en die doe je 's avonds in de voerbak...

Ik ben zo terug, ik ga het even vragen aan beheerder Ruju

http://www.b-a-r-f.com

Zij weet er veel meer vanaf dan ik...

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Psyllium zou dan wel goed moeten helpen.

Wacht anders voor de zekerheid nog even 48 uur met de kefir, zodat je zeker weet dat het er niet direct weer uit komt.

Tja, zonder te weten wat ze precies heeft, kun je op dit moment niets beters doen dan de symptomen bestrijden.

Vertaald Frans
    Tityswood
    Rapporteren

Ja, ik zou graag met iets concreets naar VMN willen stappen om te kijken wat ze daar over het onderwerp te zeggen hebben!

Dat gewicht, tja, dat ging echt niet meer, ze was echt vel over been, het was gewoon eng...

En ja, we zijn het eens, het beste zou zijn om haar te stabiliseren, maar eerlijk gezegd zie ik het even niet meer zitten. Ik heb inmiddels een flinke voorraad aan allerlei 'wondermiddeltjes' die niks hebben uitgehaald, dus nu probeer ik eerder de symptomen te bestrijden zodat ze niet wegkwijnt (ook al barst ze eerlijk gezegd van de energie) in plaats van iets anders.

Ik denk dat er veel geduld nodig is om onderzoeken te blijven doen tot we de oorzaak vinden. Maar ja, dat is makkelijker gezegd dan gedaan...

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Misschien is het na de uitslagen voor het VMN-bericht wel goed om er een frisse blik naar te laten kijken en alles weer vanaf nul op te pakken, zonder dat je je hele levensverhaal hoeft te vertellen...

Dat gewicht komt vanzelf wel, het belangrijkste is dat ze stabiel wordt, anders blijft het alleen maar bergafwaarts gaan. Je kunt haar porties altijd nog verhogen zodra haar buikje weer hersteld is.

Ik kan me voorstellen dat je er moedeloos van wordt, ik vind het vanaf een afstandje al frustrerend...

Vertaald Frans
    Tityswood
    Rapporteren

Ok, ik ga vanavond meteen boodschappen doen, ik zou kefir en psyllium moeten kunnen vinden!

Voor de Vit'i5 kijk ik morgen wel even, afhankelijk van de uitslagen, maar de kans is klein dat die goed zullen zijn!

We kijken morgen ook wel naar de verandering van vlees. Omdat ze veel is afgevallen (15% van haar oorspronkelijke gewicht), was rundvlees goed om haar weer wat aan te laten komen! En gehakt was makkelijk te vinden, zeker in het buitenland!

Nog niets gepost nee, ik weet om eerlijk te zijn niet zo goed wat ik moet vragen... Ik heb geen zin om daar alleen maar mijn verhaal te doen... :/

(Ik ben de laatste tijd echt even de kluts kwijt door dit alles...)

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Het belangrijkste op dit moment is om de ontlasting te stabiliseren. Smecta werd mij ook voorgeschreven voor de kleine toen ze als pup een flinke aanval had, maar het was 100% ineffectief, ondanks de enorme doseringen. Tegenwoordig heb ik altijd een enorme pot blond psyllium in huis; dat werkt echt als een trein voor zowel diarree als verstopping (binnen 12 uur ben je van de spuitpoep af), zowel voor dat mormel als voor onszelf. Probeer een pot te scoren bij de biowinkel of op Amazon, het kost bijna niks en hier werkt het echt super.

Het is ook absoluut geen optie om haar nu alweer botten te geven, maar zoals ik al zei: een kuurtje met Vit'i5 (een Frans merk voor Ca/Ph-supplementen) zou geen overbodige luxe zijn.

Echt balen dat je zo ver weg woont, anders had ik je wat melkkefir gegeven. Want als ze al twee maanden af en toe aan de schijt is, zal haar darmflora wel flink naar de knoppen zijn... een vicieuze cirkel. Kijk of je ergens verse kefirkorrels kunt vinden (niet die kant-en-klare uit een fles, daar heb je niks aan).

Kijk ook of je haar zo mager mogelijk vlees kunt geven, zeker bij een vermoeden van pancreatitis (alvleesklierontsteking). Konijn zou een goede optie zijn zodra je weer botten geeft (want succes met het ontbotten van die beestjes, wat een rotklus). Als je kalkoen geeft, neem dan alleen de borst; bij kalfsvlees alleen de schnitzel. Lamsschenkel is trouwens ook heel licht verteerbaar. En exotisch vlees is meestal prima mager rood vlees (zoals struisvogel).

Heb je ook op VMN gepost?

Vertaald Frans
  • 90 reacties van 281

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!