Boubou heeft maandverband gegeten...

Tityswood
Tityswood Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal!

Ik ben weer even terug op het forum om mijn ramp van de dag te delen.

De titel zegt het al: mijn monstertje heeft een maandverbandje gegeten, inclusief de plastic verpakking.

Zodra ik erachter kwam, heb ik meteen de dierenarts gebeld. We hebben over 2 uur een afspraak voor een onderzoek en een echo.

Gezien de grootte van het voorwerp vergeleken met mijn meissie, en de aard van het product, raadt de dierenarts niet aan om te wachten tot het er vanzelf weer uitkomt zoals bij andere kleine dingen. Ze willen haar eerst onderzoeken voordat ze verder advies geven.

Ik zit dus behoorlijk in de rats terwijl ik wacht tot het tijd is voor de afspraak. Het is vannacht gebeurd, dus het is al te laat om haar te laten braken. Ik heb geen idee hoe het nu verder gaat.

Wat betreft het hoe en waarom ze dat maandverbandje te pakken heeft gekregen: laten we het erop houden dat mijn zus vannacht waarschijnlijk in het portiek van het gebouw slaapt.

Ik hoor heel graag of jullie ervaring hebben met het inslikken van dit soort voorwerpen, vooral als je geruststellende info voor me hebt!

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

281 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Nou, als alternatief voor Real Nature heb je Wolfood. Dat is een merk waar ik erg fan van ben; ze hebben een 'low grain' variant met alleen vis. Het enige minpuntje is dat er bietenpulp in zit (tussen de 2 en 5%) en ook gevogeltevet en -lever...

In dezelfde stijl heb je het oude Maxima, nu Ownat, die een graanvrije hypoallergene variant met zalm hebben. Eigenlijk dezelfde "probleempjes" als bij Wolfood, en de analyse is net wat lichter.

Hetzelfde geldt voor Nutrivet Atlantic, met een klein beetje kip extra, maar deze zijn dan weer wel heel rijk.

De Orijen Six Fish is uitstekend, maar daar zitten dan weer linzen EN bieten in. Het vet is daarentegen wel van vis.

Purizon Adult Fish zou een superoplossing kunnen zijn (ook van dit merk ben ik groot fan); geen linzen, geen bieten en voor zover ik weet geen enkel spoor van vlees.

Vertaald Frans
    Doudou229
    Doudou229 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi hoi!

Ik heb net even alles bijgelezen over Minnie..

In afwachting van de testuitslag..

Het is zeker dat geen kip meer mogen het een stuk lastiger maakt.. :-(

De overgangsperiode zodat ze weer even kan aansterken.. Je arme kleine meid met al die ellende..

En daarna kan ze misschien weer terug naar BARF voor meer vis en andere vleessoorten die ze nog nooit heeft gegeten..

https://www.barfers-wellfood.de/fisch

Zal ze het niet vreemd vinden om brokjes te krijgen?

Tot later!

Vertaald Frans
    Tityswood
    Rapporteren

Echt jammer zeg, kip als enige eiwitbron is juist wat je het meeste ziet bij licht verteerbare voeding...

Ik denk even mee en laat het je nog weten 💨

Ja, ik geef toe dat stoppen met kip de boel behoorlijk lastig maakt. Zelfs voor BARF is het ingewikkeld met die kleine porties zonder kip (en over reizen zal ik het maar helemaal niet hebben)!

En tussen al die beperkingen door moet je ook nog iets zien te vinden dat gewoon verkrijgbaar is: voor Real Nature heb ik vanuit Parijs geen Maxi Zoo in de buurt (althans, niet op een manier die op de lange termijn haalbaar is).

Ik heb hier in de buurt een winkel die brokken verkoopt, ik weet dat ze Acana hebben. Ik ga daar eens even een kijkje nemen om te zien wat hij voor me kan betekenen!

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Echt balen zeg, kip als mono-eiwit is nou net wat het meest voorkomt bij licht verteerbaar voer...

Ik denk er even over na en laat het je weten 💨

Vertaald Frans
    Tityswood
    Rapporteren

PS: even ter herinnering voor je dierenarts - "Dierlijk vet"... ja, maar welk dier dan? "Hydrolysaat" - waarvan precies? Voor mij is het niet erger dan sporen van algen.

Ik heb de samenstelling die online staat bekeken, maar zij had een informatieblad van de fabrikant waarop het vast minder vaag stond. Ik geef toe dat ik niet alles heb onthouden, maar mijn conclusie was: "Nou, het is minder erg dan ik dacht, en over een maand stappen we over"!

Vertaald Frans
    Tityswood
    Rapporteren

We schrappen op dit moment alleen de kip, maar de dierenarts denkt dat het mogelijk alle vleessoorten zijn waar ze last van heeft. Daarom zijn we overgestapt op brokken met vis.

En omdat we nog niet precies weten waar ze nou echt niet tegen kan, willen we samenstellingen met te veel verschillende ingrediënten vermijden.

(De test die je aanraadde is zaterdag op de post gegaan, we horen hopelijk snel meer over wat we nou echt moeten schrappen!)

EDIT: En o ja, de dierenarts wil absoluut geen linzen of bieten. Dat was slecht om een heleboel redenen die ik eerlijk gezegd niet heb onthouden.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Nou, de analyse klopt wel, maar de samenstelling werkt mechanisch verstoppend.

Bij een willekeurige hond zou ik je zeggen dat het troep is, maar als ze hierdoor tijdelijk weer even stabiel wordt, is dat het belangrijkste.

Herinner me er nog even aan welke ingrediënten je voor haar sowieso uitsluit?

PS: even als geheugensteuntje voor je dierenarts — "Dierlijk vet"... ja, maar van welk dier? "Hydrolysaat" — waarvan precies? Wat mij betreft is dat niet erger dan sporen van algen.

Vertaald Frans
    Tityswood
    Rapporteren

Laten we maar zeggen dat de samenstelling minder erg is dan ik vreesde!

En het is toch maar tijdelijk, we hebben nog tijd zat om de allerbeste brokjes uit te zoeken zodra ze weer helemaal in topvorm is! 👌

Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik nu al aan het rondneuzen ben om iets te vinden waar zowel de dierenarts als ikzelf blij mee zijn (ook al ben ik echt geen expert op het gebied van brokken)! 😳

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Laten we voor de verandering eens niet oordelen! Volg gewoon het advies van je dierenarts op, het belangrijkste is dat Minnie zich weer beter voelt! Groetjes!

Vertaald Frans
    Tityswood
    Rapporteren

Analytische bestanddelen:

Vochtgehalte 7,5%

Eiwit 30%

- Arginine 2,0%

- Lysine 2,0%

- Glycine 1,7%

- Proline 1,50%

Vetgehalte 18%

- Omega-6 vetzuren 2,30%

- Linolzuur 2%

- Omega-3 vetzuren 2%

- EPA (eicosapentaeenzuur) 0,7%

- DHA (docosahexaeenzuur) 0,5%

Koolhydraten 35%

Ruwe celstof 2,5%

Zink 270 mg/kg

Vitamine A 20.000 IE/kg

Vitamine E 300 mg/kg

Vitamine C 80 mg/kg

B-vitamines

- Riboflavine - Vit. B2 12 mg/kg

- Niacine - Vit. B3 145 mg/kg

- Pantotheenzuur - Vit. B5 40 mg/kg

- Pyridoxine - Vit. B6 10 mg/kg

- Biotine - Vit. B8 0,10 mg/kg

- Foliumzuur - Vit. B9 4 mg/kg

- Cobalamine - Vit. B12 0,23 mg/kg

Metaboliseerbare energie (ME)* 3,8 kcal/g

Ik heb de verhouding tussen dierlijke en plantaardige eiwitten niet (of ik weet gewoon niet hoe ik dat uit de analyse moet halen), maar ik heb zo'n vermoeden dat het vooral om plantaardige bronnen gaat. Dat zal dan wel net het verschil zijn met Real Nature!

Vertaald Frans
  • 30 reacties van 281

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!