Boos op het asiel

A
Aurora78noxy Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal, ik wilde op dit forum even mijn slechte ervaring van vier dagen geleden met een asiel delen. Twee maanden geleden hebben we onze hond verloren. Na veel overleg tussen ons en de kinderen dachten we dat het asiel de beste plek zou zijn om een nieuw maatje te vinden. We zijn naar een asiel gegaan en we hadden al een idee van wat voor hond we zochten. We hebben hem ontmoet en dat ging heel goed; hij was een beetje angstig, maar dat is normaal. De kinderen en wij waren meteen verliefd en dat was wederzijds. Dus wij naar het kantoor om de adoptie te regelen. Maar daar ging het mis: ze vroegen om de papieren voor de adoptie, waaronder een inkomensbewijs. Ik ben gastouder en heb een klein salaris, en mijn partner werkt via een uitzendbureau. Ook een klein salaris. En toen vertelde de beheerder ons dat we niet genoeg verdienen!! Ik viel echt van mijn stoel en vroeg haar wat voor salaris je dan moet hebben om een hond te adopteren? Ze gaf niet echt antwoord, alleen maar dat we niet genoeg verdienden! Je kunt je de teleurstelling van onze kinderen en onszelf wel voorstellen. Nadat ik de beheerder de waarheid had gezegd (sorry hoor), kwam er een ander gezin binnen om een adoptie af te ronden. De beheerder zei toen expres heel hard, zodat we er niets van zouden missen: "Ah, heel goed, jullie hebben tenminste fatsoenlijke salarissen!!!!" Ik voelde me echt diep vernederd. Als er iemand van de Dierenbescherming op dit forum zit, zou die me dan kunnen vertellen wat een fatsoenlijk salaris is om te mogen adopteren? Want ik weet het echt niet meer. Nou, ik denk niet dat ik ooit nog een voet in het asiel zet. Bedankt voor het lezen tot het einde.

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

33 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • Bobkat
    Bobkat Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik zag op de site van de Dierenbescherming dat ze om een inkomensbewijs vroegen.

Ik kan me niet herinneren dat ik er meer dan 10 jaar geleden een heb moeten laten zien, en ik had toen een tijdelijk contract, net als mijn ex.

Misschien hebben ze veel gevallen gehad waarbij mensen hun dier wegdeden met geldgebrek als reden? Voor sommigen is het een smoesje om hun dier te kunnen dumpen, maar voor anderen is er echt een gebrek aan financiële middelen.

Een hond kost geld, dat is duidelijk, maar in jouw geval heb je je hond tot het einde gehouden en verzorgd, daar zouden ze ook rekening mee moeten houden.

Eerlijk gezegd doen sommige asielen nogal moeilijk; of je hebt niet genoeg geld, of je werkt te veel, of je hebt geen tuin en dan is het "nee", enzovoort... Maar dat ligt aan de mensen die daar werken.

Vertaald Frans
    M
    Mel1 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Je zou je ervaring echt moeten melden bij het hoofdkantoor van de Dierenbescherming, dit is echt bizar gedrag van een asielbeheerder!

Dat ze om loonstrookjes vragen, dat snap ik wel. Een hond kost nou eenmaal geld, dat valt niet te ontkennen. Maar oordelen dat een stel met twee inkomens niet genoeg verdient om een hond te adopteren... Dat is echt belachelijk! Wat is dat voor asiel, een luxe-asiel lol alleen voor de rijken?

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Oh 😳

Wat rot voor jullie! Echt bizar dat mensen zo absurd kunnen doen!

Probeer het een beetje van je af te zetten, ook al snap ik de teleurstelling van je kinderen en die van jezelf heel goed... Gelukkig is niet elk asiel hetzelfde.

Veel sterkte nog 😉

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Ga er niet meer naartoe, maar meld dit incident wel. Anders blijven ze waarschijnlijk nog lang doorgaan met hun selectie op basis van totaal absurde criteria.

Vertaald Frans
    A
    Rapporteren
    Bedankt voor jullie reacties. Nou, bij ons vroegen ze dus echt om een inkomensbewijs voor een hond van een jaar oud, die al gecastreerd was en helemaal gezond was. Maar goed, ik zie mezelf niet meer teruggaan naar dat asiel.
    Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Dit is natuurlijk echt schandalig en ik houd me maar even in om niet te zeggen wat ik vind van de persoon die jullie heeft ontvangen!

Ik vind het heel erg voor je kinderen die hun nieuwe maatje al hadden uitgekozen, en voor dat hondje dat bijna het geluk van een nieuw gezin had gevonden!

Zoals @Jador al voorstelt, zou je contact op kunnen nemen met het hoofdkantoor van de Dierenbescherming of naar andere asielen kunnen gaan die wat minder kortzichtig en streng zijn. Er zijn ook stichtingen die buitenlandse honden herplaatsen, bijvoorbeeld uit Spanje of van de Antillen. Kijk maar eens op de adoptiepagina van Wamiz..

Vertaald Frans
    Jador
    Jador Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Dit zijn de adoptievoorwaarden zoals ze in het reglement van de SPA staan.

"OM BIJ ONS TE ADOPTEREN

De SPA staat voor verantwoord adopteren. Bij de adoptie in het asiel moet je bij de receptie een inlichtingenformulier invullen.

Mee te nemen documenten:

•Identiteitsbewijs

•Origineel bewijs van adres van minder dan 3 maanden oud

Afhankelijk van het dier kunnen er nog andere documenten gevraagd worden:

•Voor de adoptie van een hond of een puppy jonger dan 6 maanden => je meest recente inkomensbewijs (salarisstrook, KvK-uittreksel)."

Een inkomensbewijs wordt alleen in specifieke gevallen gevraagd (zoals de leeftijd van de puppy of bij een hond die eventueel extra zorg nodig heeft vanwege een ziekte of gedragsproblemen waarvoor training of een gedragstherapeut nodig is).

Het is maar de vraag of de hond in een specifieke categorie valt... want er wordt nergens gesproken over minimale inkomenseisen. Het kan zijn dat je contactpersoon iets te ijverig is geweest. Kaart het aan bij het hoofdkantoor als je deze adoptie echt heel graag wilt doorzetten.

Vertaald Frans
    A
    Rapporteren

Bij een asiel, dat kan ik bevestigen!! En mijn partner wil er geen voet meer binnen zetten!!

Vertaald Frans
    Jador
    Jador Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Was het echt bij een officieel asiel of gewoon bij een kleine opvang?

Vertaald Frans
    Kikaah
    Kikaah Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Sommige asielbeheerders zijn blijkbaar echt klootzakken, terwijl er nota bene speciale klinieken zijn (gefinancierd door donaties aan de dierenbescherming) voor mensen met een kleine beurs als dat nodig is.

Vertaald Frans
  • 30 reacties van 33

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!