Ik denk dat dit probleem echt wel op te lossen is, maar ik hoop dat je snel verbetering ziet in de situatie voordat je je geduld verliest. Mocht dat niet zo zijn, dan wil ik alvast even noemen dat er ook een harde aanpak bestaat, namelijk via directe confrontatie. Dit is een methode die we vaak zien bij de bekende en super effectieve Cesar Millan.
Laat me hier direct even over uitweiden, want dit kan het verschil maken tussen je hond houden of hem wegdoen. Hij is bekend, vaak onbegrepen en krijgt veel kritiek, maar naar mijn mening onterecht. Hoe dan ook, dit komt voor en het is vastgelegd in een van zijn afleveringen. Oh ja, er was die aflevering met een heel klein hondje dat stelselmatig weigerde te lopen. Hij ging gewoon op de grond zitten en zijn baasje sleepte hem dan zo mee. Cesar gebruikte bij hem de harde methode.
In jouw geval zou dat betekenen dat je een Halti (snuitriem) gebruikt en strijdt om de kant op te gaan die jij wilt. De hond zal natuurlijk tegenstribbelen en zich verzetten. Na die strijd, die best lang kan duren, kalmeert hij, begrijpt hij het en geeft hij toe door mee te lopen.
Dat gezegd hebbende, zou dit niet mijn eerste keuze zijn voor jou, zeker niet als je genoeg tijd hebt om door deze lastige periode heen te komen.
Laten we naar de beproefde theorie kijken. Als je op YouTube zoekt, zie je dat de meeste filmpjes over hoe je dit probleem aanpakt in dezelfde richting wijzen:
Wanneer je een andere kant op wilt en de hond weigert te volgen, stop je. Je blijft daar gewoon staan totdat hij toegeeft en jouw kant op komt. Op dat moment beloon je hem!
Dit brengt me bij het belangrijke onderwerp van beloningen. Als ik een hond met een probleem had, geloof me, dan zou hij geen "gratis" voer meer krijgen. Hij zou elke brok die hij van mij krijgt moeten verdienen. Thuis zou ik in jouw geval dus de basisvaardigheden voor een goede wandeling aanleren en oefenen.
Dit brengt me bij die vaardigheden, en dus bij mijn eigen aanpak van het wandelen. Ik heb ervoor gekozen om mijn hond trefwoorden aan te leren, dus commando's, om de wandeling te sturen. Ze kent "Doorlopen" (wat betekent: hup lopen, of versnellen), ze kent "Stop", ze kent "Rustig", en ik gebruik de "Tschht" van Cesar om haar nog beter te sturen. Dit heb ik haar allemaal binnenshuis geleerd en daar hebben we geoefend. Daarna deden we dat op hele rustige plekken, en uiteindelijk pas op straat. Zo heb ik het netjes meelopen en het wandelen aan de lijn opgebouwd. Pas sinds kort heb ik een hulpmiddel gekocht dat het netjes meelopen nog makkelijker maakt.
Dit brengt me bij de uitrusting. Er zijn twee dingen die je volgens mij kunnen helpen:
1. Een Halti (snuitriem), gezien de grootte van je hond. Dit hulpmiddel geeft je de meeste controle over de kop.
2. Een Animalin-tuigje (een specifiek Frans merk anti-trektuigje).
Waarom een Animalin-tuigje? Omdat deze twee aanlijnpunten heeft, waarvan één op de borst. Dit bevestigingspunt is ontworpen om te voorkomen dat de hond aan de lijn trekt.