Hoi,
Ik ben de trotse eigenaar van een Australian Shepherd teefje van 3 maanden oud.
Ik zou graag wat meer inzicht krijgen in haar gedrag:
- Gekke buien (de bekende 'zoomies'):
Vanuit het niets en zonder duidelijke reden wordt ze ineens helemaal gek: ze luistert niet meer, springt overal tegenop, bijt in alles wat ze voor haar neus krijgt en weigert mee te lopen aan de riem door als een soort bokje in het rond te springen enz. Dit gebeurt natuurlijk in huis, maar ook tijdens langere wandelingen (aan het begin, in het midden of aan het einde).
Wat betreft het uitlaten: ze gaat 6 tot 8 keer per dag naar buiten, waarvan minimaal 3 wandelingen van 30 minuten (behalve in het weekend, dan gaan we wat langer op pad en gaat ze overal mee naartoe). Ik heb mijn werktijden zo aangepast dat ze niet langer dan 3,5 tot 4 uur achter elkaar alleen is, en dat maar 4 dagen per week. Meer kan ik er echt niet van maken.
Als ze straks wat ouder is en het lichamelijk aankan, is het de bedoeling dat ze 3 keer per week met me mee gaat hardlopen, plus af en toe een rondje mee met de mountainbike.
Is dit normaal gedrag voor een pup van deze leeftijd?
Wordt dit gedrag erger of gaat het juist liggen naarmate ze ouder wordt?
Zijn er manieren om haar rustiger te krijgen? (Ik heb spelletjes, wat lekkers en knuffelen al geprobeerd).
Bedankt!
Franck