Advies gevraagd: gekke buien bij mijn Australian Shepherd pup

?
Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi,

Ik ben de trotse eigenaar van een Australian Shepherd teefje van 3 maanden oud.

Ik zou graag wat meer inzicht krijgen in haar gedrag:

- Gekke buien (de bekende 'zoomies'):

Vanuit het niets en zonder duidelijke reden wordt ze ineens helemaal gek: ze luistert niet meer, springt overal tegenop, bijt in alles wat ze voor haar neus krijgt en weigert mee te lopen aan de riem door als een soort bokje in het rond te springen enz. Dit gebeurt natuurlijk in huis, maar ook tijdens langere wandelingen (aan het begin, in het midden of aan het einde).

Wat betreft het uitlaten: ze gaat 6 tot 8 keer per dag naar buiten, waarvan minimaal 3 wandelingen van 30 minuten (behalve in het weekend, dan gaan we wat langer op pad en gaat ze overal mee naartoe). Ik heb mijn werktijden zo aangepast dat ze niet langer dan 3,5 tot 4 uur achter elkaar alleen is, en dat maar 4 dagen per week. Meer kan ik er echt niet van maken.

Als ze straks wat ouder is en het lichamelijk aankan, is het de bedoeling dat ze 3 keer per week met me mee gaat hardlopen, plus af en toe een rondje mee met de mountainbike.

Is dit normaal gedrag voor een pup van deze leeftijd?

Wordt dit gedrag erger of gaat het juist liggen naarmate ze ouder wordt?

Zijn er manieren om haar rustiger te krijgen? (Ik heb spelletjes, wat lekkers en knuffelen al geprobeerd).

Bedankt!

Franck

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

29 antwoorden
Sorteren op:
  • A
    Alexandraboudier Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi, ik heb net een Australische herder en zij heeft ook van die gekke buien. Ik ben gewoon thuis, laat haar regelmatig uit, ga lekker wandelen, doe denkspelletjes met haar... kortom, ik kan echt niet meer voor haar doen. En toch wordt ze soms uit het niets helemaal hyper, en dat vooral als we net terugkomen van een wandeling of van het trainen, terwijl ze dan naar mijn idee juist moe en rustig zou moeten zijn..?? Soms duikt ze midden in haar waterbak en gooit ze alles om, ik krijg haar gewoon niet gestopt! Ze krabt zich ook best vaak terwijl er niks geks aan de hand is (bezoekje aan de dierenarts geweest, ontwormd, behandeld tegen parasieten enz. enz...). Ik moet eerlijk zeggen dat ik er inmiddels een beetje gestrest van word... ik weet niet zo goed wat ik moet doen? Ze is drie maanden oud.

Hoi, ik zie dat je bericht van een jaar geleden is. Hoe gaat het nu inmiddels? :) Wij hebben een puppy van 4,5 maand en het is echt even pittig.

Vertaald Frans
    Raven67120
    Raven67120 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik heb een week lang hetzelfde gedaan, maar ik ben ermee gestopt omdat Raven non-stop tegen de krant begon te blaffen...

Vertaald Frans
    T
    Tinanou26 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Persoonlijk herinner ik me die gekke buien van een vorige hond nog goed, en ook het advies van mijn ouders: geef haar haar favoriete speeltje (liefst een touwbal) en negeer haar verder volkomen. Sinds twee weken heb ik zelf een puppy-teefje van bijna drie maanden. Jullie zullen me wel uitjouwen, maar om mezelf rustig te houden en te voorkomen dat ik de hele tijd "NEE" sta te roepen of te schreeuwen, heb ik rollen krantenpapier gemaakt. Hiermee sla ik op de meubels om een hard geluid te maken, samen met een heel duidelijke "NEE". Zo zit er een opbouw in de commando's: eentje die waarschuwt ("NEE, niet aankomen") en eentje die de straf aankondigt ("NEE! IN JE MAND!"). Inmiddels reageert en luistert ze al zodra ik de krant alleen maar pak. We slaan haar er natuurlijk niet mee; hooguit tikken we tegen het verboden voorwerp aan. Na 15 seconden oogcontact halen we de spanning eraf met een aai en wat aanmoediging. Het is belangrijk om die spanning weg te nemen, zodat de pup niet te veel stress opbouwt door alle correcties achter elkaar. Wat die gekke uurtjes betreft: ik houd de krant discreet bij de hand en houd haar vanuit m'n ooghoek in de gaten terwijl ik gewoon mijn eigen ding doe. Als ze met haar eigen speeltje speelt, zeg ik niets. Als ze haar mand aanvalt of andere streken uithaalt, krijgt ze een "NEE" met de krant om haar te stoppen, en zodra ze haar eigen speeltje weer pakt, krijgt ze een dik compliment. Als ze een verboden voorwerp pakt, zeg ik "NEE" en pak het dan voorzichtig af nadat ik haar een speeltje heb aangeboden dat wel mag.

Vertaald Frans
    A
    Anaisanais23 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Oké, bedankt voor je advies. We gaan dan maar door met hem apart zetten in de keuken, ook al moeten we hem bij zijn nekvel pakken en geeft dat hem de kans om naar ons uit te vallen als we dat doen.

Rey doet precies hetzelfde, ze valt ook uit als we haar dwingen door haar bij haar halsband of nekvel te pakken.

Ik ben zelf altijd bang voor mijn kinderen, want wij kunnen het voorlopig nog wel aan.

Houd ons op de hoogte als je wilt. Het is altijd fijn om ervaringen uit te kunnen wisselen, te zien wat wel of niet werkt en elkaar te steunen.

Bedankt Emla voor de tips!!!

Vertaald Frans
    A
    Anaisanais23 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ja hoor, dat doen we al. Ze heeft haar eigen kamer en daar laten we haar overdag een paar uur. Ze vindt het daar heerlijk en slaapt dan heel diep.

Het klopt dat het met de lockdown niet makkelijk is om ze niet te overprikkelen. Ik denk dat je gelijk hebt en dat dit de reden is voor haar gekke buien.

Vertaald Frans
    Raven67120
    Rapporteren

Oké, bedankt voor je advies! We gaan dan toch maar even door met hem apart zetten in de keuken, ook al moeten we hem bij zijn nekvel pakken en geeft dat hem de kans om naar ons uit te halen wanneer we dat doen.

Vertaald Frans
    Emla
    Emla Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Als de time-out werkt, moet je echt volhouden. Ook al betekent dat 5 minuten apart zetten, een kwartiertje terugkomen, dan weer 5 minuten apart, enz...

Bij puppy's draait alles om consequent zijn. Zelfs als ze 100 keer opnieuw begint, moet jij de methode 101 keer toepassen.

Dus als ze rustig uit de afzondering komt, ook al duurt het niet lang, moet je echt doorzetten. Het is juist die aanpak die haar aan het denken zet.

Vertaald Frans
    Raven67120
    Rapporteren

We hebben de plantenspuit geprobeerd, maar ze blaft en gromt er zo hard tegen dat je jezelf niet eens meer kunt horen.

We spelen elke dag met haar met de bal op ons initiatief en doen trekspelletjes. Hoewel ze loslaat zodra we het zeggen, zijn we ermee gestopt toen die gekke buien erger werden. We waren bang dat ze er alleen maar drukker van werd en daardoor zou gaan "bijten".

We hebben al geprobeerd haar bek dicht te houden als ze ons wil grijpen, maar zodra we loslaten, pakt ze ons weer.

In de dij knijpen hebben we ook al gedaan, en toen ze me bang begon te maken heb ik haar zelfs al eens op haar rug gelegd. Dit alles maakt het alleen maar erger. Helemaal niets werkt tijdens die dolle momenten. Overdag daarentegen, als ze een beetje te druk wordt of wil happen, is ze snel onder de indruk van een harde "NEE" of een greep in haar nekvel en dat soort dingen.

's Avonds herkennen we haar niet meer terug. En ze begint nu ook om haar as te draaien om in haar eigen staart te bijten als ze gefrustreerd is.

Het enige wat haar kalmeert is haar een paar minuutjes opsluiten in de kleine keuken. Dan komt ze er rustig weer uit, maar dat doen we al sinds ze klein is wanneer we haar echt niet meer rustig krijgen. Op de lange termijn zien we dus wel dat dit niet de oplossing is, aangezien haar gedrag alleen maar verslechtert. En laatst bij de buren begon ze ook een beetje, tja, wat doe je dan? Vragen we de buren om een keuken? Lol

Ik ben echt radeloos door haar gedrag en ik begrijp het gewoon niet. We hebben geprobeerd om overdag meer met haar te doen, maar ook juist minder, en het maakt geen enkel verschil voor die gekte 's avonds.

Vertaald Frans
  • 10 reacties van 29

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!