Waarom sabbelt een puppy aan haar broertjes?
De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.
Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.
Hoi, dit is geen probleem, maak je geen zorgen. Dit gedrag is volgens mij heel normaal. Ik herinner me nog dat we bij de fokker langsgingen om naar de pups te kijken (niet om ze al mee te nemen, gewoon om te kijken, want ik kreeg mijn pup pas met 3,5 maand) toen ze 1,5 maand oud waren, en zij deden dat ook. We hebben het aan de fokker gevraagd en ze vertelde ons dat bij de meeste nestjes die ze had gehad, ze dat bijna allemaal deden, het is heel natuurlijk... en dat zijn geen kleine hondjes, het zijn Golden Retrievers.
Ik herinner me dat de Duitse herder x Mechelse herder van de buurtbeheerder een nestje had gekregen en ik bracht haar elke dag wat brokjes zodat ze wat te eten had (de beheerder had niet veel geld en deed wat hij kon om haar te voeden). Dag na dag zogen de pups aan de andere pups. We hebben de dierenarts gebeld om het te vragen en voor een check-up, en ze vertelde ons dat het normaal was.
Hoi,
Wij hebben een soortgelijk probleem. Onze pups, 2 reutjes en 5 teefjes, zijn nu 5 weken oud en we zijn ook net begonnen met de overstap naar vast voedsel. Het is best wel bizar om te zien, want zodra ze de kans krijgen, beginnen ze bij elkaar te zuigen. We weten echt niet meer wat we moeten doen. Het zijn Staffords, dus het is ook niet bepaald een klein ras. Bedankt voor jullie reacties!
Hoi,
Ik heb zelf nooit een puppy gehad, maar ik vind dit gedrag niet abnormaal hoor. Ik denk dat puppy's gewoon nog te klein zijn om het verschil te zien met de tepel van de moeder; ze zien iets kleins uitsteken bij het buikje en denken dat het de tepel is.
Of het is een manier om zichzelf gerust te stellen, want zogen staat voor een puppy gelijk aan de geborgenheid van het nest, een fijn en geruststellend momentje...
Toen ik mijn hondje kreeg (ze was toen 2,5 maand oud), zabbelde ze aan mijn vinger of aan de oren van haar vriendjes 😅
Het is een beetje zoals katten die de buik van hun moeder kneden terwijl ze drinken, en dat gelukzalige gedrag als volwassen kat blijven vertonen door te 'trappelen' als je ze aait.
Ik heb hetzelfde probleem.. Van de 5 reutjes zijn er 2 die aan de piemel van hun broertje zuigen.. Ze zijn 18 dagen oud.. Ik haal ze er steeds weg en leg ze aan bij de moeder. Ik vraag me af of ze wel genoeg melk heeft om die hele bende te voeden..
Toch drinkt ze goed aan de speen en komt ze ook goed aan
Hoi,
Het lijkt hier te gaan om vervangingsgedrag: de pup zuigt op een ander voorwerp omdat ze de tepel niet kan vinden. Het beste is dus om de pup weer bij de moeder aan te leggen, zoals ik hierboven ook al las.
Houd even goed in de gaten of ze zelf de tepel niet kan vinden (met 10 dagen zijn de zintuigen nog nauwelijks ontwikkeld) of dat de moeder de pup afstoot. In dat geval moet je kijken naar bijvoeding met speciale puppymelk.
Inderdaad, dit kan de penis van de reu irriteren, dus het is beter om dit gedrag te voorkomen door een oplossing te zoeken. Je kunt dit natuurlijk ook met je dierenarts bespreken voor meer advies.
Hopelijk heb je hier wat aan,
Amélie
En ik ben niet 24/7 bij het nestje, dus ik kan niet de hele tijd alles in de gaten houden, ook al zou ik dat best willen 😉
Ja, ik ben het ermee eens dat het niet ideaal is om haar apart te zetten, maar ik wil niet dat ze de piemeltjes van haar broertjes bezeert, zeker omdat hij me vertelde dat het niet goed is dat ze dat doet. Ze zal er vast wel snel mee ophouden nu ze haar oogjes open heeft, dan begint ze het wel door te krijgen.
Ze moet gewoon bij haar moeder blijven! De dierenarts geeft wel een heel vreemd advies, zo'n jong pupje hoort echt nog in het nest te blijven.
Het zal vast niet zo erg zijn als ze de tepel van haar moeder verwart met het piemeltje van haar broertjes.
Als dat gebeurt, moet je haar gewoon even oppakken en weer bij de moeder leggen.