Hoi allemaal,
We hebben sinds 12 dagen een Eurasier-reu van inmiddels 10 weken oud in huis en sinds een paar dagen hebben we het 's avonds heel zwaar met hem.
In het begin zei de fokker dat we hem in een bench van 1 meter moesten doen, 's nachts en twee uur na zijn maaltijden. Maar omdat hij elke nacht als een gek blafte en ik me afvroeg of hij het wel de hele nacht kon ophouden, ben ik hem uiteindelijk 's nachts elke drie uur mee naar buiten gaan nemen omdat ik dacht dat hij het niet kon ophouden. Daarna ging hij weer in de bench (en ja hoor, weer minstens 10 minuten blaffen). Uiteindelijk hebben we die bench opgegeven toen hij op een gegeven moment elke twee uur begon te blaffen. Negeren, zoals de fokker zei, vonden we geen optie meer omdat hij 's ochtends in zijn eigen plas lag. Ik heb toen een hondentrainer gebeld en die zei dat we de bench moesten laten voor wat het is (ze is er geen fan van), omdat het hem te veel stress leek te geven. We moesten weer bij nul beginnen: hem in de woonkamer laten slapen (hij ligt liever op de tegels dan in zijn mand) en een week lang bij hem blijven slapen om hem gerust te stellen. Dat hebben we gedaan en hij is nu echt een schatje, wordt 's nachts niet eens wakker en houdt het van 23:00 tot 06:00 uur helemaal zelf vol.
Maar nu het probleem: sinds een paar dagen wordt Cosmo 's avonds, na zijn eten en de laatste plasronde, helemaal hyper zodra we weer binnen zijn. Hij springt tegen ons op, op de bank, en bijt echt gemeen. Niks helpt: 'nee' zeggen (wat hij volgens mij ook niet begrijpt), een speeltje geven als afleiding, hem negeren (wat lastig is omdat hij in onze voeten en kuiten bijt) of de kamer uitgaan. Zodra we terugkomen, begint hij weer. We hebben hem ook al in de wc gezet (omdat we de bench niet meer gebruiken), maar zodra hij eruit komt, gaat hij gewoon door. We weten het niet meer en mijn man en dochter beginnen bang voor hem te worden omdat hij zo hardnekkig bijt. We hebben gelezen dat hij zijn energie kwijt moet, maar omdat deze 'buien' vlak na het eten komen, durven we dat niet aan vanwege het risico op een maagtorsie. Verder laten we hem overdag regelmatig uit voor zijn behoeften, plus twee langere wandelingen in de ochtend en eind van de middag in de buurt (elke keer ongeveer 20 minuten op zijn eigen tempo). Dat is de situatie. We hebben jullie advies echt nodig, want we komen er echt niet uit. Het is onze eerste hond en we hebben er geen ervaring mee, en door de lockdown is er geen puppycursus mogelijk en kan er ook geen hondentrainer langskomen...