Eurasier iets voor mij?

L
Lacurieuse Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal!

Zoals velen van jullie weten ben ik student en als ik bij mijn ouders uit huis ga, wil ik een eigen hondje nemen zodra het kan (in het tweede jaar van mijn master als ik betaald krijg, of anders in mijn eerste werkjaar).

Ik ben me flink aan het inlezen over alle mogelijkheden.

Ik overweeg adoptie via een stichting, maar een rashond trekt me ook wel aan.

Ik ben echt verliefd geworden op het karakter van de Golden Retriever: super sociaal (honden, katten, kinderen), houdt van wandelen maar hoeft niet per se de hele tijd rond te sjezen, en laten we eerlijk zijn: ze hebben een heerlijk koppie. Ze komen goed terug als je het ze goed aanleert, luisteren over het algemeen prima en hebben niet zo'n sterk jachtinstinct (ik flip al als Hava iets te ver wegloopt om achter schaduwen aan te jagen, dus meer wil ik echt niet).

Een paar dagen geleden kwam ik een ander ras tegen waar ik ook helemaal weg van ben: de Eurasier!

Het lijkt aan al mijn criteria te voldoen en ze zijn wat kleiner (ik wil een teefje), wat voor mij een pluspunt is. Oké, ik ga er geen gehoorzaamheidswedstrijden mee doen, maar dat is ook niet wat ik zoek.

Nog even ter herinnering:

Ik wil docent op de middelbare school worden, dus ik ben niet extreem veel weg. De eerste twee jaar wonen we sowieso in een appartement, maar ik hoop snel een tuintje te hebben (lekker voor mezelf en een pluspunt voor het gemak). Ik hou van wandelen; als ik in een huis woon, loop ik nu al zo'n 1,5 uur per dag, vaak meer, maar laten we dat even aanhouden. In een appartement zou dat minimaal 2 uur worden. Ik heb dan ook een kat die goed met honden kan. Ik zoek echt een maatje voor het leven dat ik goed kan opvoeden.

Ik was benieuwd naar jullie ervaringen of verhalen over deze honden. Hebben jullie ze misschien wel eens ontmoet? Wat ik erover lees bevalt me in ieder geval heel goed. Bedankt allemaal!

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

28 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • Emla
    Emla Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

De twee Eurasiërs van mijn klant hebben geen enkel probleem met het hierkomen, hij laat ze gewoon los lopen.

Vertaald Frans
    F
    Frederic216 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik ben er niet zo in thuis en eerlijk gezegd ben ik de draad een beetje kwijt door alle verschillende types en maten die er 'op de markt' zijn. Bulldoggen voldoen toch wel aan die criteria? Je moet er natuurlijk van houden, maar volgens mij is echt elke eigenaar zonder uitzondering dolblij met z'n hond.

Voor een goede 'recall' vallen terriërs en jachthonden af... Dan blijven de herders en veedrijvers over, maar velen daarvan zijn net wat te actief, vooral de middelgrote rassen 😁

Vertaald Frans
    Emla
    Emla Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

En wat dacht je van een collie?

Rustig, aanhankelijk en net iets kleiner (een teefje weegt zo'n 18-20 kg).

Ik ken twee broertjes, Newton en Mozart, en eerlijk gezegd wijken ze geen moment van de zijde van hun vrouwtje. Even een dol momentje tijdens de wandeling en dat is het...

Vertaald Frans
    L
    Rapporteren

Ik ken een Eurasier bij een kennis die altijd al honden heeft gehad... en het allergrootste drama is echt het hierkomen!

Precies waar ik bang voor ben.

We hebben het er al eerder over gehad, maar ik vind echt dat er een middelgrote hond ontbreekt (tussen de 15 en 25 kg max) die redelijk goed luistert, zonder sterk ontwikkeld jachtinstinct, sociaal naar iedereen en met een normale bewegingsbehoefte (type Golden)...

Vertaald Frans
    F
    Frederic216 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik ken een Eurasier bij een kennis die al zijn hele leven honden heeft... en het allergrootste drama is echt het hierkomen!

Vertaald Frans
    L
    Rapporteren

Ik heb het over de jachtkant omdat ik heb gelezen dat ze soms worden ingezet als drijfhond om achter wild aan te gaan, of dat nu gewond is of niet. Maar misschien klopt dat niet, ik ben me nog aan het inlezen.

Waar ik naar op zoek ben is een leuke hond, een fijn maatje voor wandelingen die niet te ver afdwaalt en ook weer niet TÉ sportief is, en die zich makkelijk aanpast aan de verschillende situaties waar we samen in terechtkomen. Natuurlijk weet ik dat een groot deel door de opvoeding komt, maar een flink deel is ook genetisch bepaald.

Het energieniveau van de golden retriever, een van de rassen die ik het beste ken, bevalt me prima. Het grootste probleem met die hond is zijn formaat; ik ben bang dat hij te weinig ruimte heeft in mijn toekomstige appartement en als we gaan reizen. Ik weet ook nog niet zeker of ik af en toe de trein moet pakken of helemaal niet. Kortom, ik zou graag wat meer opties hebben.

Wat dat blaffen betreft: toen we in een appartement woonden, hadden we zoveel buren met honden die constant blaften... dat is echt iets wat ik anderen niet wil aandoen. Ik haat het om overlast te veroorzaken.

Ik ga nog even verder op onderzoek uit als niemand anders deze honden kent, en dan maak ik later mijn keuze. Ik begin er lekker op tijd mee, zodat ik goed kan nadenken over welke hond het beste bij me past.

Vertaald Frans
    C
    Caroline-eg Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

De Finse Lappenhond is geen jachthond, maar een herdershond. Of hij sportiever is? Dat denk ik niet, het is een relatief rustige herder, soms zelfs een beetje sloom. Hij wordt niet echt meer als werkhond gebruikt en wordt tegenwoordig vooral als gezelschapshond gezien. In ieder geval is hij niet veel actiever dan een Golden Retriever. Blaffen ze meer? De honden die ik heb gekend deden dat niet echt, al hebben veel oertypes – zelfs als ze niet echt waken – wel de behoefte om tegen hun baasje te 'praten'.

Je kunt het beste even advies vragen aan fokkers. Pas ook op dat je de Eurasier niet als totaal inactief ziet; het is geen Franse Bulldog of een Chowchow. Hij is rustig, maar zeker niet lui.

Vertaald Frans
    L
    Rapporteren

Ik woon momenteel in Seine-et-Marne, maar ik ga verhuizen voor mijn studie. Ik weet nog niet precies waarheen (ik denk Caen of Poitiers). In ieder geval geen extreem hete temperaturen daar.

Ik heb ook naar de Finse Lappenhond gekeken, maar die lijkt me meer een jager, sportiever (ik weet niet precies in welke mate) en nogal blafferig... voor in een appartement is dat echt niet wat ik zoek.

De Eurasier: die stamt blijkbaar af van de Duitse Keeshond, de Samojeed en de Chowchow! Sommige bloedlijnen lijken meer op een Samojeed dan andere, en dat zijn precies de types waar ik het meest van hou.

Ik heb net op Instagram een superaardige meid gevonden die me alles vertelde over haar hond van 3 jaar en over alle honden die ze op shows tegenkomt. Ze heeft me haar eigen fokker echt aangeraden. Haar hond is prachtig en de kennel ziet er top uit! Zeker iets om verder uit te zoeken!

Vertaald Frans
    Ratonlaveur
    Ratonlaveur Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren
    Ik weet best dat de vacht ook beschermt, maar ik herinner me Yuki nog van afgelopen zomer en ze leek er veel meer last van te hebben dan de andere honden, vandaar. Laten we die zin dan maar gewoon vergeten.
    Vertaald Frans
    C
    Caroline-eg Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

De vacht beschermt juist tegen de hitte; het is geen jas die een hond even aantrekt. Een boxer heeft veel meer last van de warmte dan een poolhond. Ik heb zelf een poolhond in het zuiden en in de zomer laat ik hem 's ochtends vroeg en 's avonds laat uit. En dat geldt ook voor de Antillen: vergeet niet dat er in sommige noordelijke landen een enorm temperatuurverschil is tussen winter en zomer; in Siberië is het zelfs wel eens 37 graden geweest. En het is echt niet zo zeldzaam dat het daar in de zomer warmer wordt dan 25 graden. De lengte van de vacht bepaalt niet of een hond wel of niet lijdt onder de hitte, dus stop alsjeblieft met dat fabeltje. Vooral omdat mensen vaak het tegenovergestelde denken over kortharige honden, wat vaak molossers zijn — honden waar je juist extra voorzichtig mee moet zijn. Het is veel minder riskant om een poolhond in het zuiden te hebben dan een mastiff.

Vertaald Frans
  • 20 reacties van 28

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!
    Deze onderwerpen zijn wellicht interessant voor je!
    Ontdek meer