Gebitsreiniging bij een oudere hond

C
Christelle65 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi

Op 29 januari heb ik een klein spanieltje geadopteerd dat op dit moment 11 kilo weegt.

Ze is gisteren 12 jaar geworden.

En sinds haar eerste bezoek aan de dierenarts blijft hij er maar op hameren dat ik een gebitsreiniging moet laten doen.

Ik ben echter doodsbang voor de algehele narcose en heb het daarom steeds afgehouden.

Maar bij het laatste bezoek heeft hij me bijna overtuigd. Hij zei dat het risico op tandverlies en infecties groter is dan het risico van de narcose zelf.

Ik heb de afspraak voor aanstaande donderdag gemaakt, maar m'n angsten vliegen me weer aan en ik sta weer op het punt om af te bellen.

Ik zou graag willen weten of er een andere manier is om het gebit van m'n hondje te reinigen zonder narcose, maar die wel echt effectief is zodat ze geen gebitsproblemen krijgt.

Aan de andere kant ken ik de risico's ook wel als ze met dat tandsteen blijft rondlopen; ik heb namelijk eerder een hondje gehad dat veel ontstekingen kreeg en haar tanden verloor... ik weet dus dat niets doen ook gevaarlijk kan zijn.

Ik voel me echt verloren en ben bang voor m'n hondje.

Heeft iemand van jullie tips of methodes die minder risicovol zijn maar wel goed werken?

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

43 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • C
    Rapporteren

@Piotr06 Graag gedaan voor de link! Fortan werkt echt supergoed. Mijn honden zijn ziek en door hun aandoening maken ze veel tandsteen aan. Ik heb één keer een gebitsreiniging laten doen, maar mijn teefje was nog geen 7 jaar oud toen er al 7 tanden uit moesten. Omdat ik graag wil dat ze haar tandjes nog wat langer houdt, ben ik op internet gaan zoeken. Zo ben ik bij Fortan uitgekomen en ik ben er echt heel tevreden over! Verder werkt kluiven op botten ook goed. Ik had hiervoor een ander hondje dat elke dag een Dentastix kreeg en zij had nooit last van tandsteen, of in ieder geval heel weinig. Maar kauwbotten van runderhuid of iets dergelijks werken ook prima! Bij mijn huidige honden kan ik geen kauwbotten geven vanwege hun ziekte (ze verteren het helemaal niet), maar bij een gezonde hond is dat geen probleem. Geen konijnenbotjes trouwens, alleen grote botten.

Bedankt voor je reactie!

Ik heb net even naar Fortan gekeken en blijkbaar zijn de meningen nogal verdeeld, maar als het een algehele narcose kan voorkomen, is het het proberen waard.

Is het mogelijk om Fortan en PlaqueOff te combineren?

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

@ Christelle

Elke keer dat mijn honden onder narcose moesten, kregen ze een nacontrole. Bovendien lijkt de duur van de narcose me wel erg lang.

Ik weet dat elke dierenarts het anders aanpakt, maar het is wel het minste om een pre-anesthetisch onderzoek te doen en de eigenaar gerust te stellen of wat uitleg te geven.

Een narcose is nooit zonder risico. Voor de afweging tussen de risico's en de voordelen hangt alles af van hoeveel tandsteen je hond heeft. Die van mij zat ook helemaal onder het tandsteen, maar ik heb bijna alles weggekregen met Fortan!

Als je geen goed gevoel hebt bij deze dierenarts, houdt niets je tegen om ergens anders heen te gaan. Ga uiteindelijk gewoon op je gevoel af!

Als je de dierenarts of de operatie niet ziet zitten: gewoon annuleren!!

Vertaald Frans
    C
    Rapporteren

Dat is precies wat me zo ongerust maakt: de afspraak staat al voor donderdagochtend, zonder dat er eerst een consult of bloedonderzoek is gedaan.

Ik moet haar donderdagochtend brengen voor de operatie en kan haar dan pas 's avonds rond 19:00 uur weer ophalen.

Daarnaast besef ik heel goed dat het een broeinest voor bacteriën kan zijn.

Ik vraag me alleen af of het risico wel de moeite waard is, gezien haar leeftijd.

Zeker omdat de narcose maar liefst anderhalf uur gaat duren.

Als er iets mis zou gaan, zou ik het mezelf nooit vergeven en dan kan die dierenarts zich echt maar beter bergen.

Vertaald Frans
    C
    Rapporteren

@ Christelle Ik verwijder zelf het tandsteen bij mijn honden met dit product: https://www.amazon.nl/gp/product/B00E6JATM0/ref=ppx_yo_dt_b_asin_title_o00_s00?ie=UTF8&psc=1 Dat werkt echt supergoed. Je moet alleen even kijken of je denkt dat je hond het toelaat; PlaqueOff konden mijn honden hier helaas niet verdragen.

Bedankt voor de info, ik ga er even naar kijken!

Vertaald Frans
    C
    Rapporteren

Dat is precies wat me zo ongerust maakt: de afspraak staat al voor donderdagochtend, zonder dat er eerst een consult of bloedonderzoek is gedaan.

Ik moet haar donderdagochtend brengen voor de operatie en kan haar dan pas 's avonds rond 19:00 uur weer ophalen.

Daarnaast besef ik heel goed dat het een broeinest voor bacteriën kan zijn.

Ik vraag me alleen af of het risico wel de moeite waard is, gezien haar leeftijd.

Zeker omdat de narcose maar liefst anderhalf uur gaat duren.

Als er iets mis zou gaan, zou ik het mezelf nooit vergeven en dan kan die dierenarts zich echt maar beter bergen.

Vertaald Frans
    ProvetoJuniorConseil
    Provetojuniorconseil Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Geverifieerde expert
    Rapporteren

Hoi,

Om de risico's van een algehele narcose in kaart te brengen en je gerust te stellen, is het gebruikelijk om voor een operatie een bloedonderzoek te laten doen. Hierbij wordt het gehalte aan rode bloedcellen en eiwitten in het bloed gemeten, net als de nierwaarden (ureum en creatinine). Hiermee kunnen de belangrijkste bijkomende aandoeningen worden opgespoord die een risico vormen voor de narcose.

Helaas zijn handmatig tandenpoetsen en speciale 'DENTAL'-voeding niet meer effectief als er al een flinke laag tandsteen zit. Het tandsteen moet eerst grondig worden verwijderd voordat je deze maatregelen kunt inzetten. Deze zijn namelijk vooral preventief bedoeld en hebben als doel om de verdere ontwikkeling van tandplak te beperken.

Tot slot is tandplak een ideale voedingsbodem voor bacteriën, die zich snel vermenigvuldigen en een biofilm vormen. Dit kan leiden tot problemen zoals gingivitis (tandvleesontsteking) of zelfs tandabcessen. Daarom raden we een gebitsreiniging aan.

Fijne dag!

Caroline - Student diergeneeskunde, projectmedewerker voor ProVéto Junior Conseil

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Om tandsteen zachter te maken kun je homeopathische korrels gebruiken, ik heb het zelf ook geprobeerd en het werkt echt top.

fragaria vesca 3ch, 1 korreltje per dag.

https://www.cani-seniors.org/topic/2678-tartre-et-hom%C3%A9opathie/

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

@Piotr06

Geen dank voor de link! Fortan werkt echt supergoed. Mijn honden zijn ziek en door hun aandoening maken ze veel tandsteen aan. Ik heb één keer een gebitsreiniging laten doen; mijn hond was nog geen 7 jaar oud en er moesten toen al 7 tanden uit. Omdat ik natuurlijk wil dat ze haar tandjes nog even houdt, ben ik op internet gaan zoeken en kwam ik bij Fortan uit. Echt een aanrader!

Verder werkt kluiven op botten ook top. Ik had hiervoor een ander hondje dat elke dag een Dentastix kreeg en zij had nooit last van tandsteen, of echt maar heel weinig. Maar kauwbotten van runderhuid of iets dergelijks werken ook prima!

Bij mijn huidige honden kan ik geen kauwbotten geven vanwege hun ziekte (ze verteren ze totaal niet), maar bij een gezonde hond is dat geen enkel probleem. Geen konijnenbotjes trouwens, alleen grote botten.

Vertaald Frans
    Kikaah
    Kikaah Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

“Ik vraag me dus af of kluiven op botten genoeg is om tandsteen te verwijderen?”

Dat helpt zeker enorm! 👍

Vertaald Frans
    P
    Piotr06 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Bedankt voor de link. Ik hoorde pas een paar dagen geleden dat je het gebit van een hond moet laten reinigen 😲

Ik had echt geen idee van de mogelijke gevolgen.

En trouwens, er heeft ook nooit een dierenarts iets over gezegd tegen me.

Ik vraag me dus af of het kluiven op botten genoeg is om tandsteen te verwijderen?

Als iemand hier meer over weet, hoor ik het graag.

Vertaald Frans
  • 40 reacties van 43

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!