Gebitsreiniging bij een oudere hond

C
Christelle65 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi

Op 29 januari heb ik een klein spanieltje geadopteerd dat op dit moment 11 kilo weegt.

Ze is gisteren 12 jaar geworden.

En sinds haar eerste bezoek aan de dierenarts blijft hij er maar op hameren dat ik een gebitsreiniging moet laten doen.

Ik ben echter doodsbang voor de algehele narcose en heb het daarom steeds afgehouden.

Maar bij het laatste bezoek heeft hij me bijna overtuigd. Hij zei dat het risico op tandverlies en infecties groter is dan het risico van de narcose zelf.

Ik heb de afspraak voor aanstaande donderdag gemaakt, maar m'n angsten vliegen me weer aan en ik sta weer op het punt om af te bellen.

Ik zou graag willen weten of er een andere manier is om het gebit van m'n hondje te reinigen zonder narcose, maar die wel echt effectief is zodat ze geen gebitsproblemen krijgt.

Aan de andere kant ken ik de risico's ook wel als ze met dat tandsteen blijft rondlopen; ik heb namelijk eerder een hondje gehad dat veel ontstekingen kreeg en haar tanden verloor... ik weet dus dat niets doen ook gevaarlijk kan zijn.

Ik voel me echt verloren en ben bang voor m'n hondje.

Heeft iemand van jullie tips of methodes die minder risicovol zijn maar wel goed werken?

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

43 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Nee maar serieus, dan ben je toch echt niet goed snik!!

Ik heb het natuurlijk niet over jou, maar wat zijn dat voor dierenartsen die niet eens naar de tanden van een hond kijken!!

En dan die reactie over PlaqueOff en Fortan... nou, lekker behulpzaam hoor, echt een topantwoord!

Wacht even, geen controle na de operatie vanwege zijn leeftijd? Dat is juist het allerbelangrijkste!!

Fortan en PlaqueOff als onderhoud na het gebitsreinigen, die reactie verbaast me niks. Alleen is zo'n gebitsreiniging veel risicovoller, en of je nou voor die reiniging kiest of niet, je zult die tandjes sowieso moeten bijhouden!

Ik poets de tanden van mijn honden af en toe, naast de Fortan en homeopathie.

En waarom probeer je anders geen brokken tegen tandplak? Dat bestaat gewoon!!

Luister, ik weet het ook niet hoor, maar met die bende prutsers van dierenartsen daar zou ik mijn honden echt niet toevertrouwen!

Alle tips die ik je heb gegeven heb ik zelf getest. Als het niet zou werken, had ik het niet eens gepost, meer kan ik er ook niet van maken!

Vertaald Frans
    C
    Rapporteren

@ Christelle De homeopathische korrels tegen tandsteen zijn Fragaria Vesca 3 CH. Ik had je al een linkje gestuurd met wat meer info, ik zet hem hier voor de zekerheid nog even neer: https://www.cani-seniors.org/topic/2678-tartre-et-hom%C3%A9opathie/ Voor Fortan zijn Amazon of Zooplus goede, betrouwbare sites.

Dank je.

Ik ben ergens anders heen gegaan voor een second opinion, maar dat was een teleurstelling; ze hebben niet eens naar de tanden van mijn meisje gekeken.

Er werd me alleen verteld dat PlaqueOff en Fortan goed kunnen werken, maar dan als onderhoud ná het gebitsreinigen.

Ook werd me aangeraden de dierenarts te bellen voor een nacontrole.

Dus ze heeft nu woensdagmiddag een afspraak voor de nacontrole.

Toen ik tegen de assistente zei dat ik verbaasd was dat me dit niet eerder was voorgesteld, zei ze dat het waarschijnlijk door haar leeftijd kwam.

Ik stond echt perplex van dat antwoord.

Maar goed, ze krijgt nu dus haar nacontrole, dan kunnen ze haar meteen even helemaal nakijken.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

@ Christelle

De homeopathische korrels tegen tandsteen zijn Fragaria Vesca 3 CH.

Ik had je al een linkje gestuurd met wat meer uitleg, dus ik zet hem hier nog een keer voor je neer:

https://www.cani-seniors.org/topic/2678-tartre-et-hom%C3%A9opathie/

Voor Fortan kun je op betrouwbare sites zoals Amazon of anders Zooplus terecht.

Vertaald Frans
    C
    Rapporteren

En hoe heten die homeopathische korrels precies?

Vertaald Frans
    C
    Rapporteren

Nou, dat is echt een ezel! En natuurlijk zijn er andere oplossingen, maar omdat het ze niets oplevert, zullen ze daar niet mee te koop lopen!! Moet je nagaan, een buisje homeopathie kost tussen de 2 en 3 euro, Fortan maximaal 20 euro, dus natuurlijk verdienen ze er niets aan!! En ik blijf hameren op die nacontrole na de operatie, echt hoor!

Hoi

Op welke betrouwbare site kan ik de Fortan bestellen?

Vertaald Frans
    Docline
    Docline Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Mijn Australische herder had rond zijn 4e of 5e jaar last van tandsteen, maar nu is het helemaal weg. Ik weet eigenlijk niet hoe dat is gekomen, misschien gewoon door een tijdje wat hardere brokjes te geven? (Ik wissel om de paar dagen van merk brokjes).

Ik zou een hond in ieder geval niet onder narcose laten brengen voor alleen wat tandsteen.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Nou, dat is echt een ezel!

En natuurlijk zijn er andere oplossingen, maar omdat het ze niks oplevert, zullen ze daar echt niet mee te koop lopen!!

Moet je nagaan, een buisje homeopathie kost tussen de 2 en 3 euro en Fortan maximaal 20 euro, dus logisch dat ze daar niks aan verdienen!!

En ik blijf hameren op die nacontrole na de operatie, echt hoor!

Vertaald Frans
    C
    Rapporteren

@Christelle, zeg maar niets over Fortan of Plaque Off tegen de dierenarts. Hij zal je vertellen dat het nergens voor dient; die dierenartsen zijn er alleen maar om hun zakken te vullen! Je kunt Fortan combineren met homeopathische korrels die het tandsteen zachter maken. De combinatie Fortan en Plaque Off is misschien wel mogelijk, maar dat heb ik nooit geprobeerd vanwege de zwakke gezondheid van mijn honden. Weet je, als ik naar alle dierenartsen had geluisterd, zou mijn hond aan de gang blijven met gebitsreinigingen. Het is nou eenmaal zo, ik kan er niets aan doen en zij ook niet, dus nee, klaar ermee. Even ter info: ze had een hoektand die helemaal onder het tandsteen zat; met Fortan en de homeopathische korrels heb ik alles eraf gekregen! Ik heb het resultaat aan de dierenarts laten zien zonder te vertellen wat ik had gebruikt, en hij gaf geen krimp. Geen enkele dierenarts kent Fortan, het is een Duits product. Wat die gebitsreiniging betreft: gezien het gebrek aan een controlebezoek na de operatie, had ik het afgezegd als het mijn hond was geweest!

Ja, dat is zeker, zonder een controle na de operatie is het echt niet professioneel

En toen ik hem vroeg of er geen andere oplossingen waren, zei hij meteen nee

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

@ Christelle

Begin niet over Fortan of PlaqueOff tegen de dierenarts, hij zal je toch alleen maar vertellen dat het niks uithaalt. Ze zijn er alleen maar op uit om aan je te verdienen, die dierenartsen!

Je kunt Fortan combineren met homeopathische korrels die het tandsteen zachter maken. Of je Fortan en PlaqueOff samen kunt gebruiken zou best kunnen, maar dat heb ik nooit geprobeerd omdat mijn honden nogal een zwakke gezondheid hebben.

Weet je, als ik naar alle dierenartsen had geluisterd, zou mijn hond de hele tijd haar tanden moeten laten reinigen. Het is nu eenmaal zo, ik kan er niks aan doen en zij ook niet, dus nee, klaar ermee. Gewoon ter info: ze had een hoektand die helemaal onder het tandsteen zat, en met Fortan + de homeopathische korrels heb ik alles weggekregen!!

Ik heb het resultaat aan de dierenarts laten zien zonder te vertellen wat ik had gebruikt, en hij gaf geen krimp.

Geen enkele dierenarts kent Fortan, het is een Duits product.

Wat die gebitsreiniging betreft: gezien er geen controle na de operatie was, had ik de afspraak afgezegd als het mijn hond was geweest!

Vertaald Frans
    C
    Rapporteren

@ Christelle Telkens als mijn honden onder narcose moesten, kregen ze een nacontrole. Daarnaast lijkt de duur van de narcose me nogal lang. Ik weet dat elke dierenarts anders werkt, maar het minste wat ze kunnen doen is een onderzoek vooraf en de eigenaar geruststellen of uitleg geven. Een narcose is nooit zonder risico; voor de afweging tussen de risico's en de voordelen hangt alles af van hoeveel tandsteen je hond heeft. Die van mij zat echt helemaal onder het tandsteen en ik heb bijna alles weggekregen met Fortan! Als je geen goed gevoel hebt bij deze dierenarts, kun je gewoon naar een ander gaan. Volg je gevoel! Als je de dierenarts of de operatie niet ziet zitten, annuleer het dan!!

Ja, dus misschien eerst Fortan + PlaqueOff proberen vóór elke ingreep.

Ik ben echt verbaasd dat mijn hondje geen nacontrole en geen bloedonderzoek heeft gehad.

Morgenochtend ga ik een second opinion vragen bij een andere dierenarts en hem vertellen over Fortan en PlaqueOff.

Het duurt 1,5 uur zei hij, omdat ze alle tanden één voor één doen.

Vertaald Frans
  • 30 reacties van 43

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!