Gebitsreiniging bij een oudere hond

C
Christelle65 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi

Op 29 januari heb ik een klein spanieltje geadopteerd dat op dit moment 11 kilo weegt.

Ze is gisteren 12 jaar geworden.

En sinds haar eerste bezoek aan de dierenarts blijft hij er maar op hameren dat ik een gebitsreiniging moet laten doen.

Ik ben echter doodsbang voor de algehele narcose en heb het daarom steeds afgehouden.

Maar bij het laatste bezoek heeft hij me bijna overtuigd. Hij zei dat het risico op tandverlies en infecties groter is dan het risico van de narcose zelf.

Ik heb de afspraak voor aanstaande donderdag gemaakt, maar m'n angsten vliegen me weer aan en ik sta weer op het punt om af te bellen.

Ik zou graag willen weten of er een andere manier is om het gebit van m'n hondje te reinigen zonder narcose, maar die wel echt effectief is zodat ze geen gebitsproblemen krijgt.

Aan de andere kant ken ik de risico's ook wel als ze met dat tandsteen blijft rondlopen; ik heb namelijk eerder een hondje gehad dat veel ontstekingen kreeg en haar tanden verloor... ik weet dus dat niets doen ook gevaarlijk kan zijn.

Ik voel me echt verloren en ben bang voor m'n hondje.

Heeft iemand van jullie tips of methodes die minder risicovol zijn maar wel goed werken?

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

43 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik ga het proberen...

Slaap lekker 🌛

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Aggie

Je weet dat ***** er ook niet aan gewend was, ik heb het heel rustig opgebouwd en toen ging het prima. Als Norkam het echt niet moet, heb ik een review gelezen van iemand die de inhoud van een pipet in de waterbak had gedaan. Dat heb ik zelf trouwens nooit geprobeerd omdat honden best gevoelig kunnen zijn, maar als het kan, waarom niet?

De reviews op Zooplus had ik gezien. Misschien verbeeld ik het me maar, maar omdat ik het bij zowel Amazon als Zooplus heb besteld, vind ik dat er toch een verschil tussen die twee zit.

Ik weet het dus niet, die Fortan heeft niet echt veel smaak. Het is me gelukt met *****, dus dat moet jou ook wel lukken met je kanjer! 😀

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Ik heb even tussen mijn foto's gezocht, hier zie je een hoektand van ***** die behandeld is met Fortan en homeopathie, verder niets.

Voordat ik begon

Daarna

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Ik ga je recept eens proberen, Titejava. Ik baal er wel van dat Norkham op zijn leeftijd al zulke bruine kiezen heeft. Hij is pas 4 jaar oud. Ik heb net even de reviews op Zooplus bekeken, maar de meningen lijken nogal verdeeld? Ik weet alleen niet of Nono het wel allemaal toelaat...

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hetzelfde als bij jou, vooral omdat ***** door haar ziekte 24/7 tandsteen aanmaakt, zou ik anders constant bij de dierenarts zitten.

Wat betreft die Fortan: de eerste week gebruik je het maar 3 tot 5 keer. Je hebt er niet veel van nodig, een paar druppeltjes op een gaasje of een vingertandenborstel voor honden is genoeg, en dan wrijf je van het tandvlees naar de tand toe.

Oké, ik geef het toe, omdat *****'s tanden soms echt helemaal onder het tandsteen zaten, deed ik soms wel een hele pipet op het gaasje! 😂

Na een week zag ik de eerste resultaten al. Om haar te laten wennen aan het tandenpoetsen geef ik haar steeds een snoepje om de pil te vergulden. Inmiddels begrijpt ze het wel; ook al vindt ze het nog steeds niks als ik in haar bek zit te wroeten, ze laat het nu wel toe! Combineer de Fortan met homeopathie en als je het aandurft kun je ook beginnen met echt tandenpoetsen, maar alleen Fortan is voor het begin ook al prima. 👍

Vertaald Frans
    C
    Rapporteren

Ja precies, zeker als dat tandsteen over 2 of 3 maanden alweer terug is, zie ik het nut er niet zo van in.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

@Christelle

Die controle na de operatie kan inderdaad best handig zijn, dan heb je meteen een goede check-up.

Voor de rest heb je helemaal gelijk. Als het nou om iets ernstigs ging, vooruit, dan is het het proberen waard, maar voor alleen tandsteen verwijderen is het nu te riskant.

Logisch dat je zo gehecht bent aan je huisgenootje, die lieverds nemen nou eenmaal een grote plek in ons leven in!

Eerlijk gezegd heb je de juiste beslissing genomen, en zo leert je hondje ook meteen om haar tanden te laten poetsen.

Vertaald Frans
    C
    Rapporteren

Nee maar serieus, ze zijn echt niet goed snik!! Ik heb het natuurlijk niet over jou, maar wat zijn dat voor dierenartsen die niet eens naar het gebit van een hond kijken!! En dan die reactie over PlaqueOff en Fortan, echt waardeloos! Geen post-operatieve controle vanwege de leeftijd? Dat is juist het allerbelangrijkste!! Fortan en PlaqueOff als onderhoud na het gebit reinigen, die reactie verbaast me niks. Maar ja, een gebitsreiniging (onder narcose) is veel riskanter en of je dat nou laat doen of niet, je moet die tandjes sowieso bijhouden! Ik poets af en toe de tanden van mijn honden, naast de Fortan en homeopathie. En waarom probeer je geen speciale brokken tegen tandplak? Die bestaan gewoon!! Luister, ik weet het ook niet hoor, maar met zo'n stelletje klungels als dierenartsen zou ik mijn honden daar echt niet achterlaten! Alles wat ik je heb aangeraden heb ik zelf getest. Als het niet zou werken, zou ik het niet eens posten. Meer kan ik er niet van maken!

Het post-operatieve bezoek gebruik ik als check-up om te zien hoe het met haar gezondheid staat.

Maar ik weet nu al dat ik die gebitsreiniging niet aandurf.

Ik ga Fortan en homeopathie proberen.

Ik ben zo bang om haar kwijt te raken, dat zou ik echt niet kunnen verkroppen.

Ik heb haar pas iets langer dan 3 maanden, maar we zijn nu al ontzettend aan elkaar gehecht.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Aggie

Je weet hoe het gaat met *****; door haar ziekte maakt ze constant tandsteen aan. Zelfs na de gebitsreiniging en de tanden die getrokken zijn, heb ik niks beters gevonden dan Fortan in combinatie met homeopathische korrels die het tandsteen weker maken. Om je een idee te geven: ***** had een hoektand die zo onder het tandsteen zat dat er nog maar een halve centimeter gezonde tand over was, maar met Fortan heb ik alles weggekregen!

Je weet dat ik geen onzin verkoop; als het echt niet had gewerkt, had ik het ook gezegd. Maar om die plakken tandsteen er zo af te zien vallen, ik beloof je, dat is echt een bizar gezicht!

Ik had eerst die "plaque destructor" geprobeerd, maar daar werden mijn twee boeven allebei ziek van. Je begrijpt dus wel dat ik dat meteen heb laten varen!

Ik blijf nu af en toe de Fortan gebruiken en dat combineer ik dan met wat tandpasta, ook zo nu en dan, en dat gaat prima!

Nou, dit is gewoon mijn persoonlijke ervaring, ik hoop dat je er wat aan hebt...

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Titejava,

Sinds ik Norkham heb geadopteerd, heeft hij al behoorlijk wat tandsteen op zijn kiezen, terwijl hij toen pas 10 maanden oud was. Op advies van een vriendin gebruik ik Plaque Off, maar eerlijk gezegd is het niet echt effectief. Hij kluift regelmatig op zijn hertengewei, een grote die hij al bijna 3 jaar heeft, maar dat helpt ook niet echt. Ik moet zeggen dat ik niet zo goed weet wat ik nu nog moet doen...

Vertaald Frans
  • 20 reacties van 43

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!