Gebitsreiniging bij een oudere hond

C
Christelle65 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi

Op 29 januari heb ik een klein spanieltje geadopteerd dat op dit moment 11 kilo weegt.

Ze is gisteren 12 jaar geworden.

En sinds haar eerste bezoek aan de dierenarts blijft hij er maar op hameren dat ik een gebitsreiniging moet laten doen.

Ik ben echter doodsbang voor de algehele narcose en heb het daarom steeds afgehouden.

Maar bij het laatste bezoek heeft hij me bijna overtuigd. Hij zei dat het risico op tandverlies en infecties groter is dan het risico van de narcose zelf.

Ik heb de afspraak voor aanstaande donderdag gemaakt, maar m'n angsten vliegen me weer aan en ik sta weer op het punt om af te bellen.

Ik zou graag willen weten of er een andere manier is om het gebit van m'n hondje te reinigen zonder narcose, maar die wel echt effectief is zodat ze geen gebitsproblemen krijgt.

Aan de andere kant ken ik de risico's ook wel als ze met dat tandsteen blijft rondlopen; ik heb namelijk eerder een hondje gehad dat veel ontstekingen kreeg en haar tanden verloor... ik weet dus dat niets doen ook gevaarlijk kan zijn.

Ik voel me echt verloren en ben bang voor m'n hondje.

Heeft iemand van jullie tips of methodes die minder risicovol zijn maar wel goed werken?

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

43 antwoorden
Sorteren op:
  • ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Christelle, je hebt gelijk hoor, ik geef mijn hondjes ook zalmolie. Maar ik doe het ook in een kuur: een tijdje geven en dan weer even stoppen.

Nu je met de PlaqueOff bent begonnen, ga nog 1 of 2 weken door met de homeopathie. Stop daar daarna mee en stap over op Fortan. Wissel dit af met een klein beetje kokosolie dat je op het tandvlees smeert, en doe hetzelfde met het colloïdaal zilver.

Wat de homeopathie betreft: raak de korreltjes niet aan met je vingers. Ik goot ze bij ***** altijd direct in haar bek en hup!

Het gaat je lukken en het is een stuk goedkoper dan bij de dierenarts. En nog belangrijker: geen stress voor Roxy en ze hoeft ook niet onder narcose!!

Echt hoor!! 😀

Vertaald Frans
    C
    Rapporteren

@ Christelle Colloïdaal zilver kun je inderdaad op het tandvlees aanbrengen. Voor ***** gebruikte ik een spuitje en deed ik het zilver direct op haar tandvlees. De dosering vind je hier: https://www.vismedicatrixnaturae.fr/remedes-recettes/l-argent-colloidal-un-element-indispensable/ Voor de kokosolie kun je hetzelfde doen, gewoon direct op het tandvlees. Honden zijn er dol op! Pas wel op met de dosering: als je te veel in één keer geeft, kan Roxy aan de diarree raken. Hier heb je de dosering: https://monchienbio.com/huile-de-coco-pour-le-chien/ En ja, dit doe je in de vorm van een kuur. Zelf wissel ik het af; ik geef liever niet te veel dingen tegelijkertijd. Omdat mijn honden nogal gevoelig zijn, doe ik het liever stap voor stap om te zien of ze het verdragen. Doe dat ook maar met Roxy 😉 En ja, het zou fijn zijn als het je lukt om een foto van Roxy's tanden te maken. Wat die Fortan betreft: dat verbaast me niets. Ik zei het je al, het is een Duits product en dierenartsen kennen het niet. En dat verhaal over die oppervlakteactieve stoffen laat me wel een beetje lachen; ***** heeft nog nooit met een schuimbek rondgelopen alsof ze wasmiddel had gegeten 😁 Maak je er niet druk om, ze zijn het niet waard!

Ja, dat is ook wat ik van plan ben met Roxy: stap voor stap.

Ze is vanavond begonnen met de PlaqueOff, dus ik ben gestopt met de visolie voor haar huid die ik door haar voer deed.

Dat heeft ze drie weken lang gehad.

Als de kuur met PlaqueOff en de homeopathie klaar is, begin ik met het zilver of de olie.

En daarna start ik een kuur voor haar gewrichten en de artrose.

Het is even een kwestie van bijhouden en een ritme vinden, maar daarna loopt het vanzelf.

En dat geldt voor ze allebei, want mijn jongste hond van 7 of 8 jaar heeft last van dysplasie.

Die krijgt nu dus ook de PlaqueOff als onderhoud.

Zo is er geen jaloezie!

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

@ Christelle

Colloïdaal zilver kun je inderdaad op het tandvlees smeren. Voor ***** gebruikte ik een spuitje en deed ik het zilver direct op haar tandvlees. De dosering vind je hier:

https://www.vismedicatrixnaturae.fr/remedes-recettes/l-argent-colloidal-un-element-indispensable/

Met kokosolie kun je hetzelfde doen, gewoon direct op het tandvlees. Honden zijn er dol op! Let alleen wel op de dosering; als je te veel tegelijk geeft, kan Roxy aan de diarree raken.

Kijk, hier is de dosering:

https://monchienbio.com/huile-de-coco-pour-le-chien/

En ja, dat geef je als een kuur. Zelf wissel ik het af; ik geef liever niet te veel verschillende dingen tegelijk. Omdat mijn honden nogal gevoelig zijn, doe ik het liever stap voor stap om te weten of ze het wel of niet verdragen. Doe dat ook maar bij Roxy 😉

En ja, het zou goed zijn als het je lukt om een foto van Roxy's tanden te maken.

Dat van die Fortan verbaast me niks. Ik zei het je al, het is een Duits product en dierenartsen kennen het niet. En dat gedoe over die tensiden (oppervlakte-actieve stoffen) vind ik eerlijk gezegd wel grappig; ***** heeft echt nooit een schuimbek gekregen alsof ze een wasbeurt kreeg 😁

Maak je er niet druk om, ze zijn het niet waard!

Vertaald Frans
    C
    Rapporteren

Wat die nagels betreft, laten we niet overdrijven. Als de hond de volgende dag toch al onder narcose moest voor het gebit reinigen, was het hartstikke logisch om de nagels meteen even mee te pakken. Als de hond niet beweegt, is dat een stuk makkelijker...😁

Gelukkig is er geen narcose nodig om nagels te knippen.

Een trimster waar ik geen klant ben omdat mijn honden niet getrimd hoeven te worden – het zijn Bretonse spaniëls en ik was ze zelf – die knipt ze zelfs gratis voor me. Het duurt nog geen 5 minuten.

Vertaald Frans
    C
    Rapporteren

Aggie, ik zweer het je, als mijn dierenarts mij zoiets had geflikt, had hij me nooit meer teruggezien. Serieus, dit is echt bizar, ik probeer het niet eens meer te begrijpen. Moet je nagaan dat de dierenarts waar ik naartoe ga bij ***** zonder verdoving een tand heeft getrokken die werkelijk nog maar aan een zijden draadje hing 😂 Hij pakte de tang en hup! Ik word zo moe van die dierenartsen die alleen maar een melkkoe in je zien, en die van Christelle staat echt in de top 10! Tot later!

Ik heb haar gevraagd of ze er niet gewoon zo een beetje weg kon halen.

Ze antwoordde van niet.

En met een enorm ego zei ze dat die PlaqueOff, met al dat tandsteen dat ze heeft, echt niks zal uithalen. Dat wil ze eerst nog wel eens zien.

En naar de Fortan heeft ze gekeken omdat ze het niet kende, en toen ze zag dat er tensiden in de samenstelling zaten, zei ze tegen me dat ze zich vast hebben vergist en dat dat voor wasmiddel is.

Vertaald Frans
    C
    Rapporteren

Christelle ik geloof mijn ogen niet!! Maar serieus, wat is dat voor een flutkliniek!! Wacht even, die assistente weet niet eens wanneer een hond nuchter moet zijn of niet? Nou, dat is echt bizar! En dat nagels knippen, konden ze dat niet gewoon vandaag doen? Ze hadden mij de wind van voren gekregen, geloof me! 👹 Je hebt er goed aan gedaan om daar weg te gaan. Wat betreft de combinatie van Fortan, homeopathie en PlaqueOff: ik zou ze niet alle drie tegelijk proberen. Maar omdat je de PlaqueOff al hebt, kun je daar prima mee beginnen bij Roxy. Zodra je de Fortan en de homeopathie hebt, stop je met de rest. Ik denk dat je die homeopathie snel in huis hebt; ik had het bij de apotheek besteld en had het de volgende dag al binnen. Wat die bacteriën betreft, dat stelt "niets" voor. Dat kun je behandelen met colloïdaal zilver (dosering 15 ppm), dat is een natuurlijk antibioticum. Je kunt ook een beetje kokosolie op het tandvlees van Roxy smeren (kokosolie heeft antibacteriële eigenschappen, kies de biologische, koudgeperste variant). Die vind je gewoon in de supermarkt. Geen paniek en geef ook niet alles tegelijk. Zodra het tandsteen weg is, zal Roxy bijna geen bacteriën meer hebben. En ik denk niet dat haar tanden zo vol tandsteen zitten als die van ***** indertijd. Ik weet niet of je het gezien hebt, maar ik heb hierboven twee foto's geplaatst van voor en na de Fortan, en dat was nog maar aan het begin van de behandeling! Kom op, kop op en niet in paniek raken, dikke kus en knuffels voor Roxy.

Bedankt voor alle info, ik schrijf het vanavond allemaal even op.

Morgenochtend heb ik de homeopathie binnen.

Vanavond begin ik alvast met de PlaqueOff.

Dus die olie of dat colloïdaal zilver moet direct op het tandvlees?

Dat doe je in de vorm van een kuur, neem ik aan?

Ja, ik had de foto's gezien, het resultaat is echt bemoedigend.

Volgens mij zit er bij haar wel wat meer tandsteen op.

Ik zal proberen een foto te maken.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Aggie

Ik zweer je, als een dierenarts mij zoiets zou flikken, zou hij me nooit meer terugzien. Serieus, dit is echt niet normaal... maar goed, ik probeer het niet eens meer te begrijpen.

Kun je je voorstellen dat de dierenarts waar ik naartoe ga een tand bij ***** heeft getrokken zonder verdoving, terwijl die echt nog maar aan een zijden draadje hing? 😂

Hij pakte de tang en hup!

Ik word zo moe van die dierenartsen die alleen maar geldwolven zijn, en die van Christelle staat echt in de top 10!

Laters!

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Wat die nagels betreft, moet je niet zo overdrijven. Als de hond de volgende dag toch onder narcose moest voor de gebitsreiniging, was het hartstikke logisch om de nagels meteen mee te pakken. Als de hond niet beweegt, is dat een stuk handiger...😁

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Christelle

Echt niet te geloven!! Maar serieus, wat is dat voor een flutkliniek!!

Wacht even, de assistente weet niet eens of een hond nuchter moet zijn? Dat is echt heel erg!

En die nagels knippen, konden ze dat niet gewoon vandaag even doen?

Ze hadden de wind van voren gekregen van mij, dat kan ik je wel vertellen! 👹

Groot gelijk dat je daar weg bent gegaan.

Wat die combinatie van Fortan, homeopathie en PlaqueOff betreft: ik zou ze niet alle drie tegelijk proberen. Maar omdat je de PlaqueOff al hebt, kun je daar prima alvast mee beginnen bij Roxy.

Zodra je de Fortan en de homeopathie binnen hebt, stop je daar weer mee.

Ik denk dat je die homeopathie snel in huis hebt; ik had het bij de apotheek besteld en de volgende dag was het er al.

Die bacteriën stellen 'niks' voor, dat kun je behandelen met colloïdaal zilver (dosering 15 ppm). Dat is een natuurlijk antibioticum. Je kunt ook wat kokosolie op het tandvlees van Roxy smeren (kokosolie heeft antibacteriële eigenschappen; neem de bio-variant, koudgeperst). Dat vind je gewoon in de supermarkt.

Geen paniek en geef niet alles tegelijk. Als het tandsteen eenmaal weg is, zal Roxy bijna geen bacteriën meer hebben. Ik denk trouwens niet dat haar tanden zo erg onder het tandsteen zitten als die van ***** destijds.

Ik weet niet of je het gezien hebt, maar ik heb hier boven twee foto's geplaatst van voor en na de Fortan, en dat was nog maar aan het begin van de behandeling!

Kop op, no panic! Kusjes en een dikke knuffel voor Roxy

Vertaald Frans
    C
    Rapporteren

Hetzelfde hier, zeker omdat ***** door haar ziekte 24/7 tandsteen aanmaakt, anders zou ik constant bij de dierenarts zitten. Wat betreft de Fortan: de eerste week gebruik je het maar 3 tot 5 keer. Je hebt niet veel nodig, een paar druppels op een gaasje of een vingertandenborstel voor honden is genoeg, en dan wrijf je van het tandvlees naar de tand toe. Oké, ik geef toe, omdat de tanden van ***** zó onder het tandsteen zaten, deed ik soms wel een hele pipet op het gaasje! 😂 Na een week zag ik de eerste resultaten al. Om haar te laten wennen aan het tandenpoetsen geef ik haar een snoepje als beloning. Nu begrijpt ze het, en ook al vindt ze het nog steeds niet fijn dat ik in haar bek zit te wroeten, laat ze het wel toe! Combineer de Fortan met de homeopathie en als je het aandurft, kun je ook beginnen met tandenpoetsen, maar alleen Fortan is voor het begin ook prima. 👍

Een zogenaamde post-operatieve controle die uiteindelijk alleen bestond uit even naar het hartje luisteren, want het bloedonderzoek kon niet doorgaan omdat mijn kleine Roxy net een kalkoennek had opgepeuzeld bij Maxi Zoo.

En dat terwijl de assistente me aan de telefoon nog had gezegd dat ze niet nuchter hoefde te zijn voor dit bloedonderzoek.

Ik vond het echt "geweldig" om dat hele stuk te rijden en een half uur te wachten om vervolgens onverrichte zaken weer naar huis te gaan.

Zelfs de nageltjes zijn niet geknipt, want de dierenarts zei dat we dat morgenochtend wel zouden doen.

Ze zei zelfs dat er al bacteriën onder het tandsteen beginnen te komen, maar ze gaf niet eens een behandeling...

Ik heb teruggebeld om de afspraak te annuleren en gezegd dat ik teleurgesteld ben in hun aanpak. Het geeft me sterk het gevoel dat ze alleen maar uit zijn op het verkopen van ingrepen...

Inmiddels zijn de homeopathische korrels besteld.

De PlaqueOff heb ik al.

Ik mis alleen nog de Fortan.

Ik hoop dat die drie samen kunnen.

Nu ga ik op zoek naar een dierenarts die me eerlijk kan adviseren, wetende dat ik geen operatie ga laten doen.

Ik baal echt enorm van deze manier van doen.

Vertaald Frans
  • 10 reacties van 43

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!