Rode bult in de lies van mijn hond
De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.
Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.
Je zou eigenlijk toch echt even een dierenarts moeten bezoeken!!
Als dat echt niet kan, prik het dan zelf open om de pus er goed uit te laten komen (maak de plek eerst zacht met warm, gekookt water, ontsmet een speld door hem eerst in een vlam te houden, veeg het roet eraf met wat eau de cologne of een ander ontsmettingsmiddel, prik het open en druk het uit zodat alles wat eruit kan komen er ook uit gaat; daarna weer goed ontsmetten; tot de volgende verzorging kun je het beschermen met wat groene leem.
Blijf vooral ontsmetten totdat het genezen is
🙂
Wat fijn voor je! Het stelde uiteindelijk dus waarschijnlijk niet veel voor.
Gewoon een insectenbeet, in deze tijd van het jaar... 🙂
Bedankt dat je nog even een update hebt gegeven. Succes verder! 🙂
Hoi,
Het bultje is kleiner geworden en is minder rood.
Hoi, ik heb vandaag weer even gekeken en het is geslonken en minder rood
Bovendien krijg je bij een abces ook last van hoofdpijn.
Je kunt het beter niet te lang zo laten.
Nou ja, zover ben je nog niet 😅
En sommige abcessen kunnen heel klein zijn zonder dat ze meteen enorme vormen aannemen. Maar goed, bij twijfel: als het na een paar dagen niet wegtrekt (zonder dat het erger wordt), even een check-up bij de dierenarts...
Hoi, als het een abces is — en daar lijkt het op de foto wel op — dan moet je die door de dierenarts laten doorprikken.
Met 'vreemde voorwerpen' bedoelen we dat er een klein vuiltje, zoals een doorn of een houtsplinter, onder de huid in het vlees is terechtgekomen. Dit veroorzaakt een kleine infectie met pusvorming... en dat is dus een abces.
Een abces kan flink groeien en heel problematisch en gevaarlijk worden. Laten openmaken door de dierenarts en goed ontsmetten is dan echt nodig.
Ter illustratie: een van mijn katten kwam eens terug met een abces. We hadden haar twee dagen daarvoor nog gezien, maar daarna kwam ze (ze ging vaak naar buiten) niet meer thuis en ontweek ze ons duidelijk. Toen we haar eindelijk te pakken kregen, zagen we dat ze een abces had ter grootte van een flinke grapefruit. Dat is echt enorm voor een kat. Haar huid was al aan het afsterven omdat ze het zelf probeerde open te likken. Het werd een spoedgeval bij de dierenarts: operatie, verwijderen van het afgestorven weefsel en heel veel nazorg.
Met haar gaat het inmiddels weer goed, maar ik wil maar zeggen: hoe klein abcessen in het begin ook zijn, ze kunnen in een nachtmerrie veranderen; denk aan necrose, bloedvergiftiging, enz.
Hoi,
Ik merkte die bult van de ene op de andere dag op. Ik had ook het idee dat er pus in zat, maar hoe kan ik dat checken? De eerste dag likte hij er steeds aan, maar nu let hij er niet echt meer op.
Bedankt voor je reactie
Goedenavond,
Is die "rode bult" plotseling ontstaan of juist heel geleidelijk? Op de foto lijkt het alsof er wat pus uit komt, is dat ook zo? Het kan door verschillende dingen komen, zoals inderdaad een abces, een vreemd voorwerp of een ingegroeide haar... Een gras-aar bijvoorbeeld, is iets wat tijdens het wandelen in de huid van honden kan blijven steken en daarna verder onder de huid kan gaan trekken (in dat geval moet het met spoed worden verwijderd). Het beste zou zijn als je er even door een dierenarts naar laat kijken.
Fijne avond,
Marthe