Dwergpinscher, moeite met gezag, heeft heel hard gebeten

P
Pacotille Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Ik splits mijn bericht in tweeën (het is blijkbaar te lang 😅)

Hoi,

Ik schrijf dit bericht omdat ik me echt geen raad meer weet met het gedrag van onze dwergpinscher, die we afgelopen juli via een stichting hebben geadopteerd. Toen hij 8 maanden oud was, had hij vóór ons al bij 6 verschillende gezinnen gewoond.

We hebben al een labrador-oma van 15,5 jaar en 3 katten, allemaal herplaatsers.

De stichting vertelde ons dat hij goed met katten was en niet blafte (het enige wat voor ons echt een breekpunt was, wat we ook bij de adoptie hadden aangegeven).

Het blijkt dat dit niet echt het geval is: hij jaagt achter onze katten aan zodra hij de kans krijgt en blaft naar de buren zodra hij ze ziet of hoort, of wanneer er iemand bij ons thuiskomt.

Maar goed, we zijn ondanks alles dol op hem. Om deze 2 'gebreken' aan te pakken, hebben we in oktober een gedragstherapeut ingeschakeld die ons heeft uitgelegd hoe we met positieve bekrachtiging kunnen trainen.

We doen ons best, maar ik geef eerlijk toe dat we dat waarschijnlijk niet zo consequent doen als eigenlijk nodig is. Toch gaan de weken voorbij en vinden we langzaam een balans met onze 5 viervoeters.

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

23 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • P
    Rapporteren

Heel erg bedankt Beaujabote voor je snelle reactie.

We weten helaas niet waarom hij al bij zoveel gezinnen is geweest.

We dachten dat mensen misschien dachten dat een klein hondje rustig en makkelijk in de omgang zou zijn.

Maar het is een feit dat pinschers echte energiebommetjes zijn 😅

Ja, we beseffen dat we waarschijnlijk te laks zijn geweest 😞 Hij is zo ontzettend schattig.

Trouwens, hij leert heel snel en is heel leergierig: zit, af, mand en blijf had hij echt zo onder de knie.

Maar die heftige beet heeft ons echt totaal verbijsterd.. 😔

Vertaald Frans
    Beaujabote
    Beaujabote Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi Pacotille,

Je hebt al aardig wat reacties op je bericht gekregen🙂. Zoals je zelf al zegt, ben je niet echt consequent geweest met de oefeningen van de hondentrainer, en hij is zo 'schattig' dat je hem waarschijnlijk veel laat gaan. Dat is vaak het probleem met kleine hondjes: we laten ze vaak dingen doen die we van een grotere hond nooit zouden accepteren.

Je idee om weer naar de hondentrainer te gaan is goed, om even de balans op te maken en de boel weer op de rit te krijgen.

Als ik het goed begrijp, hield je man de hond met één hand vast toen hij werd gebeten. De hond voelde zich misschien onveilig in die positie. Daarnaast zeg je dat je hem hebt weggeduwd omdat hij op je schoot wilde springen. Je moet hem niet wegduwen; een 'Nee, eraf' moet genoeg zijn om hem te laten begrijpen dat je het er niet mee eens bent. En ga vooral niet schreeuwen.

Weet je eigenlijk waarom je hond bij zoveel gezinnen is geweest voordat je hem adopteerde?

Vertaald Frans
    P
    Rapporteren

Deel 2:

Onze Loulou begint echter tekenen van agressie te vertonen. Wanneer we hem ergens in tegenhouden, als we iets van hem willen afpakken of als we hem 'corrigeren'. Hij blaft dan heel hard en gaat op zijn achterpoten tegen onze benen aan staan. Hij weegt maar 3,9 kilo, maar het is echt indrukwekkend!

Dit gebeurt meestal bij mijn man. Of bij mensen die hun autoriteit proberen te tonen met een harde stem, tenminste zo lijkt het (maar misschien heb ik dat verkeerd ingeschat).

Waar ik echt kapot van ben, is dat hij mijn man vandaag tot bloedens toe in zijn hand heeft gebeten. Ik duwde Loulou weg toen hij op mijn schoot wilde springen en daarbij viel er koffie om. Mijn man hield hem toen met één hand vast terwijl ik het opruimde. Toen onze oude labrador erlangs wilde, duwde mijn man haar met één hand opzij en dat was het moment dat Loulou hem heel hard beet... Wilde hij onze hond beschermen of was het jaloezie?

Ik weet het niet, maar we zijn echt geschokt door wat er gebeurde. Uit schrik, boosheid en pijn zette mijn man Loulou neer, die hem vervolgens weer probeerde te bijten. Mijn man heeft hem toen heel hard met zijn voet weggeduwd.

Loulou had al wel eens 'gehapt', maar nog nooit zo doorgebeten.

Ik ben het spoor volledig bijster. Sinds we hem hebben, heb ik pagina's vol adviezen over hondentraining gelezen. Ik ben echt alles en het tegenovergestelde tegengekomen. Volgens sommigen zou Loulou dominant zijn, ook naar ons toe, terwijl anderen zeggen dat dominantie tussen verschillende diersoorten niet bestaat.

Wat hebben we verkeerd gedaan? Hebben we het over ons heen laten lopen? (Het is zo'n aanhankelijk, lief en grappig hondje dat we waarschijnlijk te veel door de vingers zien...)

Hoe moeten we op zo'n situatie reageren? Straffen? En hoe dan? Hoe zorgen we dat dit niet nog eens gebeurt?

We denken erover om de hondentrainer weer te laten komen. Moeten we misschien op zoek naar een 'strengere' trainer?

Ik voel me machteloos tegenover die 3,9 kilo van onze Loulou, wat eigenlijk te gek voor woorden is. We maken vast een hoop fouten, maar ik begrijp echt niet waarom hij zo hard heeft gebeten.

Bedankt voor het lezen van mijn hele verhaal en alvast bedankt voor jullie advies 🙏

Vertaald Frans
  • 23 reacties van 23

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!