Dwergpinscher, moeite met gezag, heeft heel hard gebeten

P
Pacotille Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Ik splits mijn bericht in tweeรซn (het is blijkbaar te lang ๐Ÿ˜…)

Hoi,

Ik schrijf dit bericht omdat ik me echt geen raad meer weet met het gedrag van onze dwergpinscher, die we afgelopen juli via een stichting hebben geadopteerd. Toen hij 8 maanden oud was, had hij vรณรณr ons al bij 6 verschillende gezinnen gewoond.

We hebben al een labrador-oma van 15,5 jaar en 3 katten, allemaal herplaatsers.

De stichting vertelde ons dat hij goed met katten was en niet blafte (het enige wat voor ons echt een breekpunt was, wat we ook bij de adoptie hadden aangegeven).

Het blijkt dat dit niet echt het geval is: hij jaagt achter onze katten aan zodra hij de kans krijgt en blaft naar de buren zodra hij ze ziet of hoort, of wanneer er iemand bij ons thuiskomt.

Maar goed, we zijn ondanks alles dol op hem. Om deze 2 'gebreken' aan te pakken, hebben we in oktober een gedragstherapeut ingeschakeld die ons heeft uitgelegd hoe we met positieve bekrachtiging kunnen trainen.

We doen ons best, maar ik geef eerlijk toe dat we dat waarschijnlijk niet zo consequent doen als eigenlijk nodig is. Toch gaan de weken voorbij en vinden we langzaam een balans met onze 5 viervoeters.

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

23 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • P
    Rapporteren

Hoi allemaal,

Bedankt voor jullie reacties en de tips.

Na een pittige nacht na dat nare moment gisteren, veel getwijfel en schuldgevoelens (Docline, je windt er geen doekjes om ๐Ÿ˜…, het was best even slikken ๐Ÿ˜‰), zijn we vastbesloten om de opvoedingsprincipes die jullie noemen weer op te pakken.

Wat betreft het schooien: Paco heeft van ons nooit iets buiten zijn voerbak gekregen, maar het is wel duidelijk dat hij dat vroeger wel mocht. Hij wordt echt helemaal gek van eten, er is geen ander woord voor ๐Ÿ˜ฑ

Voor de bank en het bed hebben we toegegeven en dat gaan we nu aanpakken: moeten we dat stap voor stap doen of in รฉรฉn keer? Ik oefen al een tijdje het commando 'eraf' met hem, waarbij ik hem beloon met een brokje.

We gaan ons ook elke dag strikt houden aan pas eten nรก ons, en aan 'wachten' bij het naar binnen of buiten gaan.

We gaan hem ook niet meer optillen (al zit hij echt niet de hele tijd op onze arm hoor ๐Ÿ˜).

Hebben jullie nog een tip voor de katten? De trainster zei dat we met positieve bekrachtiging moeten werken in hun bijzijn. Maar hoe moeten we reageren en voorkomen dat hij achter ze aan gaat? Hij kan namelijk heel rustig met ze zijn en zelfs bij ze liggen.

Is het spel als hij achter ze aan rent, of wil hij ze echt opjagen?

Bedankt voor jullie hulp en de vriendelijkheid in deze onzekere tijd ๐Ÿ™

We hebben positieve opvoeding waarschijnlijk verward met laksheid ๐Ÿ™

We gaan er alles aan doen zodat iedereen weer zijn plek vindt.

En we gaan natuurlijk ook weer naar de trainster (maar ze is erg druk, dus dat zal niet direct morgen zijn...)

Vertaald Frans
    Kimko8618
    Kimko8618 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

In mijn hele leven ben ik nog nooit een aardige pinscher tegengekomen... Kortom: behandel hem als de gevaarlijke hond die hij is, laat hem nergens mee wegkomen; en stop met hem rond te dragen als hij niet gewond is, dat is een heel slechte gewoonte.

Helemaal mee eens! Ik vertrouw ze ook voor geen meter... ze zijn onvoorspelbaar. Naast de genoemde adviezen: negeer hem gewoon... daar hebben ze een bloedhekel aan!

Hem in je armen nemen versterkt alleen maar zijn gevoel van superioriteit...

Vertaald Frans
    Beaujabote
    Beaujabote Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Zoals Docline al zegt: laat hem nergens mee wegkomen. Hij moet weer zijn plek als hond gaan kennen en de trainster gaat je daar zeker bij helpen. Wat betreft het op de grond drukken van de hond, daar ben ik zelf niet zo'n voorstander van, maar met een Beauceron-kruising kun je het echt niet uit de hand laten lopen.

Kijk eens kritisch naar hoe je nu met hem omgaat: geen restjes van tafel, in de mand tijdens het eten en niet bedelen. Hij moet pas na jou door de deur gaan en mag niet zomaar op je schoot springen zonder dat je hem uitnodigt. Hij moet er ook direct weer af gaan als je dat vraagt. Hetzelfde geldt voor de bank of het bed, als je hem daar tenminste op laat. Dit zijn privileges en geen rechten; jij bepaalt wanneer hij daar mag liggen. Hij moet op commando naar zijn mand gaan, maar dit moet je allemaal in alle rust en elke dag opnieuw trainen.

Ik heb eigenlijk nog nooit gehoord dat hondenbeten vaak infecteren. Ontsmet het gewoon elke dag en ga even naar de huisarts als je twijfelt, maar normaal gesproken is dat wel voldoende (is je hond trouwens helemaal bij met zijn inentingen)?

En wat mijn zoon betreft: hij heeft een dag of tien nog wel wat last gehad van zijn teen, maar hij heeft zijn lesje wel geleerd ๐Ÿ˜

Vertaald Frans
    Docline
    Docline Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik heb in m'n hele leven nog nooit een leuke pinscher ontmoet...

Maar goed

Behandel hem als de gevaarlijke hond die hij is, laat hem nergens mee wegkomen;

en stop met hem op te tillen terwijl hij niet gewond is, dat is een heel slechte gewoonte

Vertaald Frans
    P
    Rapporteren

Kikkah: Bedankt voor je reactie. Ik heb die adviezen inderdaad gezien. Mijn broer heeft het trouwens ook zo aangepakt (op de rug leggen) bij zijn rottweiler x beauceron teefje, op advies van een trainer. Ze zit tegenwoordig hartstikke lekker in haar vel en is super goed opgevoed. Maar ik vind die manier van doen zelf heel lastig.

Wat zo frustrerend is als je geen expert bent, is dat je zoveel verschillende adviezen krijgt ๐Ÿ˜ En een van onze valkuilen is denk ik, onder andere, dat we het lastig vinden om รฉรฉn lijn te trekken en die vast te houden, tussen consequent zijn, positieve/negatieve bekrachtiging, wel of geen "nee" zeggen... Dat van die afzondering heb ik genoteerd ๐Ÿ‘

Omdat ik betwijfel of hij er zelf heen gaat als hij in die toestand is: moeten we hem er dan heen tillen?

En moeten we hem ook apart zetten als hij "rebelleert": agressief blaffen en op zijn achterpoten staan? Of heeft dat een specifieke betekenis?

Als ik zeg "corrigeren", dan bedoel ik "nee" zeggen of mijn stem verheffen (ik weet dat dat niet DE oplossing is, maar als hij voor de tiende keer achter de katten aan zit, verlies je je geduld wel een beetje ๐Ÿ™„๐Ÿ˜…), kortom, hem even begrenzen ๐Ÿ˜….

Het verschil tussen consequent zijn en je stem verheffen is niet altijd even makkelijk ๐Ÿ˜• Ik probeer hem te laten zitten of naar zijn mand te sturen als hij niet luistert.

Vertaald Frans
    P
    Rapporteren

Beaujabote:

Oei, je puber moet flink pijn hebben gehad en flink geschrokken zijn ๐Ÿ˜ฒ

We hebben het nu goed ontsmet en we gaan even naar de dokter als het rood wordt.

Een dokter vertelde me ooit dat in 2 op de 3 gevallen een hondenbeet of kattenkrab gaat ontsteken ๐Ÿ˜จ

Wat betreft het "tillen" denk ik het niet, want we nemen hem heel vaak op de arm en mijn man hield hem dit keer onder zijn buikje vast ๐Ÿค”

Vertaald Frans
    P
    Rapporteren

De pinscher is een hond met een sterk karakter die een consequente opvoeding nodig heeft. De trainster weer laten komen om je fouten te herstellen lijkt me een heel goed idee. Zo kun je een duidelijke structuur neerzetten voor zowel je hondje als voor jezelf. Hij is jong en slim, dus de situatie zal zich vast snel oplossen.

Ik hoop het ๐Ÿ™

Omdat we hem niet al vanaf puppy hebben, voelt het voor ons alsof het allemaal wat lastiger is ๐Ÿ˜…

Vertaald Frans
    Kikaah
    Kikaah Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

ยซ Moet je een "strenge" hondentrainer inschakelen? ยป

Pas op, sommige trainers adviseren om de hond tegen de grond te drukken en/of hem bij zijn nekvel te pakken tot hij rustig wordt. Dit zijn absoluut geen goede methodes; sterker nog, het maakt de situatie alleen maar erger! Als de eerste trainer goed is, blijf daar dan gewoon bij.

Ik durf niet te zeggen waarom hij op dat moment beet, maar een hond optillen zet hem in een kwetsbare positie, wat tot agressie kan leiden... mocht dit ooit weer gebeuren, dan denk ik dat je hem het beste even alleen in een kamer kunt zetten tot iedereen weer rustig is, en hem daarna volledig negeren.

ยซ Wanneer we hem ergens in tegenhouden, wanneer we iets van hem af willen pakken, wanneer we hem "op zijn kop geven" ยป

Hoe pak je dat aan? Hoe geef je hem op zijn kop?

Vertaald Frans
    Beaujabote
    Beaujabote Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

We denken altijd dat onze eigen hond ons niet zal bijten, maar onder de juiste omstandigheden kan elke hond van zich afbijten. Dat kan komen door angst, voernijd of pijn (dat wordt te vaak vergeten). Sky (20 kg) heeft mijn grote sufferd van een puberzoon gebeten; er zaten flinke gaten in de huid van zijn grote teen en er zat overal bloed ๐Ÿ˜”. Nadat we de beet hadden ontsmet, hebben mijn man en ik onze zoon... flink de les gelezen. Hij had de hond op zijn ligplek zitten klieren tot hij beet en negeerde alle signalen: grommen, de kop wegdraaien, de bek aflikken (tongelen)... Maar goed, ook al is de hond volledig gevaccineerd, we zijn toch even met de wond naar de huisarts gegaan om er zeker van te zijn dat er geen infectie ontstond.

Schakel een hondentrainer in om de boel weer op de rit te krijgen en geef vooral niet op ๐Ÿ˜ - til hem liever niet op, misschien heeft hij daar nare ervaringen mee.

Vertaald Frans
    Quiz
    Quiz Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

De pinscher is een hond met een pittig karakter die een consequente opvoeding nodig heeft.

De trainster laten terugkomen om je fouten te herstellen lijkt me een heel goed idee. Zo kun je weer duidelijke kaders scheppen voor zowel je hondje als voor jezelf.

Hij is nog jong en slim, dus de situatie zal zich vast snel oplossen.

Vertaald Frans
  • 20 reacties van 23

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!