Dwergpinscher, moeite met gezag, heeft heel hard gebeten

P
Pacotille Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Ik splits mijn bericht in tweeën (het is blijkbaar te lang 😅)

Hoi,

Ik schrijf dit bericht omdat ik me echt geen raad meer weet met het gedrag van onze dwergpinscher, die we afgelopen juli via een stichting hebben geadopteerd. Toen hij 8 maanden oud was, had hij vóór ons al bij 6 verschillende gezinnen gewoond.

We hebben al een labrador-oma van 15,5 jaar en 3 katten, allemaal herplaatsers.

De stichting vertelde ons dat hij goed met katten was en niet blafte (het enige wat voor ons echt een breekpunt was, wat we ook bij de adoptie hadden aangegeven).

Het blijkt dat dit niet echt het geval is: hij jaagt achter onze katten aan zodra hij de kans krijgt en blaft naar de buren zodra hij ze ziet of hoort, of wanneer er iemand bij ons thuiskomt.

Maar goed, we zijn ondanks alles dol op hem. Om deze 2 'gebreken' aan te pakken, hebben we in oktober een gedragstherapeut ingeschakeld die ons heeft uitgelegd hoe we met positieve bekrachtiging kunnen trainen.

We doen ons best, maar ik geef eerlijk toe dat we dat waarschijnlijk niet zo consequent doen als eigenlijk nodig is. Toch gaan de weken voorbij en vinden we langzaam een balans met onze 5 viervoeters.

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

23 antwoorden
Sorteren op:
  • Docline
    Docline Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Eerste principe: laat haar niet zelf de regie nemen (over waar ze mag zijn of het moment van een bepaalde activiteit).

Tweede principe: geef haar nooit haar zin totdat ze de juiste mindset heeft.

Let op, een slimme hond kan de boel bedonderen.

In het begin draait alles om een flinke portie geduld.

Ze krijgt helemaal niets totdat ze bewijst dat ze echt rustig en meegaand is, zonder te doen alsof.

(Gebruik als eerste hulpmiddelen de dingen die voor je hond het belangrijkst zijn: voer, spel, wat dan ook; ze hebben allemaal wel een zwakke plek).

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Trainen met positieve bekrachtiging in de buurt van katten, wat houdt dat nu concreet in? Je hond belonen als hij je katten negeert en niks doen als hij ze lastigvalt of achterna zit?

Mijn hond heeft een behoorlijk sterk jachtinstinct en woont samen met twee katten. Voor mij was het nooit een optie om haar ze achterna te laten zitten of haar te laten bepalen waar ze mogen lopen.

Ik heb dus op verschillende dingen ingezet. Aan de ene kant heb ik haar inderdaad aangemoedigd om ze te negeren en met rust te laten door dit positief te bekrachtigen. Maar aan de andere kant, bij ongewenst gedrag (zoals op een kat afstormen, de weg blokkeren, fixeren, ze ergens wegjagen, etc.), ben ik er altijd duidelijk tussen gaan staan en ze begreep de boodschap al snel. Het samenwonen gaat nu hartstikke goed.

Je hond moet begrijpen dat als hij de regels overtreedt, hij met je te maken krijgt.

Maar daarvoor moet hij de regels natuurlijk wel eerst goed kennen, en dat lijkt nu nog niet het geval te zijn. Ik zou je dus adviseren om eerst aan de basisregels te werken voordat je dingen probeert voor het samenwonen van hond en kat.

Als je het gevoel hebt dat je er met deze hondentrainer niet uitkomt, vraag dan eens advies aan een professional die niet alleen de marketingterm "positieve methode" gebruikt. Volgens mij laat je huidige situatie zien dat er iets schort aan de adviezen die je hebt gekregen.

Vertaald Frans
    maelfie
    Maelfie Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik heb een kruising pinscher, het is echt een eigenwijs ding dat heel vaak blaft en vaak haar tanden laat zien. Ze is ook een enorme lekkerbek en ze bedelde de hele tijd aan tafel, maar nu laat ik haar vóór ons eten en daarna hebben we rust.
    Paco blaft ook naar de buren 🙄 Gelukkig houden ze van honden 😅 Maar het is ondanks alles toch heel vervelend... Heeft ze al eens gebeten?

Nee, ze heeft nog nooit echt gebeten, maar ze heeft wel al een paar keer gehapt.

Vertaald Frans
    P
    Rapporteren

Ik heb een pinscher-kruising, het is echt een eigenwijs dondertje dat heel vaak blaft en vaak haar tanden laat zien. Ze is ook een enorme vreetzak en ze zat altijd aan tafel te bedelen. Nu geef ik haar eten voordat wij zelf gaan eten, zodat we daarna rust hebben.

Paco blaft ook naar de buren 🙄

Gelukkig houden ze van honden 😅 Maar het blijft desondanks heel erg irritant...

Heeft ze al eens gebeten?

Vertaald Frans
    Kikaah
    Kikaah Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik kom bij mij in de buurt vaak Jack Russells tegen (terriërs, net als de pinscher ^^). Driekwart daarvan is agressief, de rest is wat aan de dikke kant... De enige die sociaal en rustig is, is altijd aan het rennen met zijn baasjes, te voet of met de fiets... Door sport zijn ze echt een stuk makkelijker in de omgang.

Vertaald Frans
    maelfie
    Maelfie Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik heb een pinscher-kruising, het is echt een eigenwijze tante die heel vaak blaft en regelmatig haar tanden laat zien.

Ze is ook een enorme vreetzak en ze zat de hele tijd aan tafel te schooien. Nu geef ik haar te eten voordat wij zelf gaan eten en daarna hebben we rust.

Vertaald Frans
    P
    Rapporteren

Wat ik doe is mijn hond voorbereiden door haar te laten zitten; ik stuur haar naar haar mand als ik met de katten wil spelen zonder dat ze stiekem aan hun haren trekt...

Elk van onze 3 katten heeft zijn eigen strategie met Paco 😼

Soms zou ik willen dat hij eens een flinke uithaal krijgt om hem een beetje te kalmeren 😾

Vertaald Frans
    P
    Rapporteren

Ja, ik neem hem soms inderdaad mee om hard te lopen.

Waarschijnlijk niet vaak genoeg hoor 😅

Hij vindt wandelen in de natuur heerlijk, maar de stad vindt hij echt helemaal niks.

Wat het eten betreft: we geven hem soms van tevoren al wat als we zelf pas laat eten.

Hij doet echt heel lastig als we gaan borrelen of in de woonkamer eten 🤬

Vertaald Frans
    Kikaah
    Kikaah Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Sport je met hem? Hardlopen, fietsen...? Wat mij betreft maakt het niet zoveel uit of je hem voor of na die tijd eten geeft; het belangrijkste is vooral dat hij op zijn plek blijft en rustig is terwijl jij aan het eten bent. Als hij al voor jou heeft gegeten, zal hij minder snel aan tafel bedelen. Als hij daarentegen honger heeft en jij zit aan een gebraden kippetje, dan zal hij vast moeite hebben om rustig te blijven ^^ Wat de katten betreft: ik kijk naar mijn hond en mijn poezen, die kunnen het prima vinden samen. Maar het klopt wel dat mijn hond soms haar tanden laat zien, bijvoorbeeld door de opwinding tijdens het spelen of wanneer het etenstijd is. Wat ik dan doe, is mijn hond corrigeren door haar te laten zitten; ik stuur haar naar haar mand als ik met de katten wil spelen, zodat ze niet stiekem aan hun haren trekt...

Vertaald Frans
  • 10 reacties van 23

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!