Ik splits mijn bericht in tweeën (het is blijkbaar te lang 😅)
Hoi,
Ik schrijf dit bericht omdat ik me echt geen raad meer weet met het gedrag van onze dwergpinscher, die we afgelopen juli via een stichting hebben geadopteerd. Toen hij 8 maanden oud was, had hij vóór ons al bij 6 verschillende gezinnen gewoond.
We hebben al een labrador-oma van 15,5 jaar en 3 katten, allemaal herplaatsers.
De stichting vertelde ons dat hij goed met katten was en niet blafte (het enige wat voor ons echt een breekpunt was, wat we ook bij de adoptie hadden aangegeven).
Het blijkt dat dit niet echt het geval is: hij jaagt achter onze katten aan zodra hij de kans krijgt en blaft naar de buren zodra hij ze ziet of hoort, of wanneer er iemand bij ons thuiskomt.
Maar goed, we zijn ondanks alles dol op hem. Om deze 2 'gebreken' aan te pakken, hebben we in oktober een gedragstherapeut ingeschakeld die ons heeft uitgelegd hoe we met positieve bekrachtiging kunnen trainen.
We doen ons best, maar ik geef eerlijk toe dat we dat waarschijnlijk niet zo consequent doen als eigenlijk nodig is. Toch gaan de weken voorbij en vinden we langzaam een balans met onze 5 viervoeters.