Wat te doen met onze Duitse Staande?

B
Braquette94 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Goedenavond,

Ik schrijf dit bericht op het forum omdat ik er echt even klaar mee ben! We hebben duidelijk een probleem met onze Duitse Staande die net 1 jaar is geworden.

Toen hij bij ons kwam, hebben we hem de basiscommando's geleerd en hij pikte het heel snel op; hij was echt een goede 'leerling'.

Maar rond de 4 maanden besloot meneer ineens niet meer naar ons te luisteren. De commando's gingen het ene oor in en het andere uit, ook al hebben we de moed niet opgegeven. Hij is erg sociaal, dol op spelen met andere honden en hij is gek op mensen.

Hij krijgt 3 wandelingen per dag van minimaal 30 minuten en als hij losloopt, rent hij overal lekker rond! We spelen ook vaak met de bal met hem. De 'bijzondere' wandelingen (op onbekend terrein) doen we minimaal één keer per week gedurende 1,5 tot 2 uur.

Op een dag begon hij ineens heel ver weg te lopen en zelfs te 'ontsnappen'; we verloren hem dan echt 20 minuten volledig uit het oog voordat hij weer naar ons terugkwam. We laten hem nu niet meer los op plekken die hij niet kent. Op zijn vaste routes gaat het wel goed en loopt hij niet weg... Maar hij aarzelt geen moment om er vandoor te gaan zodra hij een andere hond ziet, of hij die nu kent of niet. Dat levert ons natuurlijk problemen op met andere hondeneigenaren!

Door de lockdown is onze jonge hond het natuurlijk helemaal ontwend om zonder ons te zijn. We zijn dus weer bij de basis begonnen om hem te laten wennen aan onze afwezigheid, maar hij heeft het er veel moeilijker mee dan voorheen.

Vóór de lockdown kon hij prima in de tuin blijven, maar meneer heeft op een middag een uur lang zijn stem laten horen, wat ons sindsdien problemen met de buren heeft opgeleverd! Voor 1 uurtje blaffen hadden we meteen de handhaving aan de deur!

En nu hebben we het probleem dat hij overdag piept waar we bij zijn, hij zit zelfs te loeien als een wolf! Ik moet erbij zeggen dat hij geen fysieke pijn heeft, want tijdens de wandelingen rent hij nog steeds als een haas achter zijn bal aan!

We hebben onlangs een camera opgehangen. We zijn niet vaak weg omdat ik thuiswerk. Als we weggaan, ligt of staat hij te huilen, te piepen of te loeien vanaf het moment dat we vertrekken en dat de hele tijd dat we weg zijn! Onze trouwe viervoeter is niet alleen, want hij heeft een 'broertje' die 3 maanden jonger is maar wel twee keer zo zwaar. Maar als we weg zijn, gedraagt hij zich heel solitair en zoekt hij geen enkel contact met zijn 'broer', terwijl ze normaal gesproken echt goede speelmaatjes zijn en liever met elkaar spelen dan met andere honden. Al vinden ze het ook geweldig om nieuwe hondenvriendjes te ontmoeten.

Het grootste probleem is dus: wat kunnen we doen om hem te laten stoppen met dat gepiep en gejank? Zowel als we erbij zijn, maar vooral als we weg zijn!?

We wonen in een appartement met een tuin. Zijn 'broertje' is rustig als we weg zijn; hij speelt met het speelgoed dat ik voor ze maak, al laat hij zich soms meeslepen en begint hij ook te blaffen. We kunnen hem kalmeren via de camera, maar onze Duitse Staande helaas niet. Er wordt niets gesloopt en hij doet ook zijn behoefte niet binnen.

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

10 antwoorden
Sorteren op:
  • Emla
    Emla Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Als je volwassen Duitse Staande Kortharen adopteert die al een paar keer in het asiel hebben gezeten, moet je wel voorbereid zijn op wat stressmomentjes 🤣.

Mijn enige doel in het begin is dat ze niet terug naar het asiel hoeven! Dan raken ze langzaam aan me gehecht, worden ze rustiger en leren ze om niet meer overal blindelings op af te stormen.

De laatste is sinds april 2019 bij me, en het is de afgelopen maanden echt een stuk beter gegaan 🤞

Vertaald Frans
    B
    Rapporteren

De wandeling op de terugweg hebben we maar even overgeslagen.

Het fietsen ging echt supergoed, we zijn zo'n 15 tot 20 minuutjes onderweg geweest. Hij had al snel door dat 'ie vastzat.. 🤣 de eerste paar minuten waren nog even lastig. Onze andere staande liep rustig mee naast de fiets (met zijn 40 kg was hij echt helemaal gesloopt), er was verder niemand dus ik heb de Duitser losgelaten om met de bal te spelen. De andere was vooral lekker in het gras aan het rollen. Een uurtje later waren we weer thuis en ze lagen al snel "in dromenland".

Hij luistert nog steeds goed naar het hier-commando, zolang je hem maar één keer roept en er geen afleiding is. Vanmorgen kwam er een hondenvriendje onze kant op. Natuurlijk gaat 'ie er dan als een speer vandoor. Ik roep, hij komt, ik beloon hem en gooi de bal, maar zodra hij de bal te pakken heeft, rent hij meteen weer terug naar zijn maatje! Ai!! Het is juist dat tweede moment dat telkens onbeheersbaar is! Ondanks het commando om naast te lopen, gaat 'ie er toch vandoor.

We gaan het fluitje er maar weer bij pakken.. (die wandeltas wordt zo wel erg zwaar lol).

We hebben ook een belletje! Die hadden we hem omgedaan voor wandelingen in het bos, juist voor het geval dat hij te ver weg zou lopen zodat we hem konden horen, iets wat hij vlak voor de lockdown nog niet deed! Dus hadden we hem weer afgedaan.

😲 jij hebt echt stalen zenuwen! Je hebt toch de neiging om meteen het ergste te denken! "Wat als hij de weg oversteekt en een ongeluk veroorzaakt? Of als iemand hem meeneemt omdat ze denken dat hij verdwaald is? En nog erger!?" 😔

Vertaald Frans
    Emla
    Rapporteren

De wandeling voor vertrek is hartstikke goed.

Maar probeer te voorkomen dat je direct bij thuiskomst gaat wandelen... anders gaat hij zitten wachten op zijn wandeling bovenop je thuiskomst, wat voor extra opwinding zorgt...

Wat de fiets betreft... prima, maar doe korte sessies en zodra je hem ergens los kunt laten, moet je daar zeker van profiteren.

Veel mensen denken dat jachthonden niet knuffelig zijn 😂! Maar het zijn echt enorme plakpleisters... binnenshuis dan!

Jonge honden zijn vaak minder op eten gericht dan de oudere. Maar als hij dol is op zijn bal, kun je het fluitje aan de bal koppelen om het weer interessant te maken. Dat zou moeten helpen bij het hierkomen.

Ik was vergeten te zeggen dat ik ook een grote bel gebruik in open gebieden en een klein belletje in drukkere gebieden. Zo hoor ik het wanneer hij te ver weg gaat (en het waarschuwt ook kleine dieren dat hij eraan komt). Je moet echt weer aan de slag met het hierroepen op de fluit, want het gaat er de komende maanden niet makkelijker op worden; hij gaat van de puberteit naar een volwassen karakter, dus hij krijgt steeds meer zelfvertrouwen.

De gps is er alleen voor je eigen gemoedsrust, om te zien waar hij is en om zeker te weten dat hij niet ergens in een kuil is gevallen of gewond en onbeweeglijk ergens ligt. Maar inderdaad, het beste is om even op Google Maps te kijken waar de wegen liggen... de mijne (iets groter, 25 kg) haalt topsnelheden van 35 km/u, maar meestal zit hij tussen de 25 en 30. Dat is dus meer dan 1 km in 3 minuten... reken maar uit wat dat betekent in 20 minuten.... 😥

Vertaald Frans
    B
    Rapporteren

Ik heb net de fietsbeugel gemonteerd 😧 ik ga het toch maar eens met hem uitproberen om te zien hoe hij reageert. Ik wist niet dat Duitse staande honden doorgaan tot ze erbij neervallen!! Dat is goede informatie, want hij heeft al vaker lange stukken gelopen (15 km) en zag er toen nog steeds topfit uit!

Vandaag heeft hij niet gejammerd, gehuild of gepiept!?? Behalve dan toen ik hem verbood om bij de ingang te komen toen ik bezoek had. Hij vindt het heerlijk om mensen te "begroeten".

Je hebt inderdaad een goed schema! Ik kan er niet nog een uur per dag bij doen, maar ik kan de wandelingen wel iets langer maken. Met zijn bal komt hij in ieder geval altijd moe thuis! Die van mij hebben ook hun speelmaatjes, maar op sommige dagen zijn de vaste vriendjes een beetje "saai". We hebben ons ingeschreven voor hondenevenementen, maar door de lockdown hebben we nog geen kans gehad om nieuwe honden te ontmoeten. Ik overweeg ook om ze mee te nemen naar een meer om te kijken hoe ze reageren, voordat we deze zomer naar zee gaan.

Ik herken inderdaad wel wat karaktertrekjes van die van mij! Het is een hele goede speurder en die bal is echt zijn ding! Waar we hem ook gooien, hij vindt hem altijd terug (een keer 's ochtends kwijtgeraakt en 24 uur later weer teruggevonden). Hij neemt ook altijd een flinke duik in het water, zowel 's middags als 's avonds.

Het fluitje werkte een tijdje... maar nu luistert hij er nog maar af en toe naar...

Ik geef het loslopen niet op, ik ken mijn hondje en hij heeft het echt nodig. Hij zou het niet begrijpen, hij lijkt wel een konijn als hij door de velden sjeest (het is een staande hond van 15 kg, klein maar erg gespierd). Ik blijf met de bal spelen omdat hij er zo dol op is. Hij gaat er zo in op dat hij nergens anders meer op let! Dat is trouwens ook zijn beste beloning, want snoepjes accepteert hij pas aan het einde van de wandeling.

Hij houdt er inderdaad niet van om commando's op te volgen... stond dat maar op hun Wikipedia-pagina!

We hebben aan een GPS gedacht! Maar we zijn bang dat hij op de weg of op het spoor terechtkomt als hij te ver wegloopt. Daarom houden we hem aan de lijn op plekken die we niet kennen.

We doen ons best en begrijpen dat hij zijn energie kwijt moet en in zijn "pubertijd" zit. Maar soms haalt hij het bloed onder onze nagels vandaan!! Het is ook een enorme plakpleister (thuis dan toch!!!!!)

Ik snap dat als een volwassen hond 2 uur "wegloopt" zonder angst, onze 20 minuutjes erbij in het niet vallen. Maar natuurlijk maken we ons zorgen! Vooral omdat hij zich al eens licht bezeerd heeft toen hij er vandoor ging.

Het probleem is ook wanneer we er niet zijn. Ze krijgen een wandeling voor we vertrekken (die zeldzame keren dat we langer dan een uur weg zijn) en eentje als we weer terugkomen.

Hij kan er niet meer tegen als we weggaan. Ik heb het idee dat hij zich inbeeldt dat wij in de velden rondrennen en plezier maken zonder hem... 🙄

Vertaald Frans
    Emla
    Rapporteren

Om je een idee te geven, hier is mijn planning van deze week met twee Braques die wat ouder zijn dan die van jou (3,5 en 8 jaar).

Maandag: ochtend – 30 min. los, avond – 1 uur los met de bal en een hondenvriendje, het gebruikelijke rondje.

Dinsdag: ochtend – 30 min., avond – Canicross 1,5 uur in het buitengebied.

Woensdag: ochtend – 30 min., avond – 1 uur los met de bal en een hondenvriendje, het gebruikelijke rondje.

Donderdag (vandaag): ochtend – 30 min., vanavond een wandeling gepland in het buitengebied met wat maatjes (ongeveer 1,5 uur).

Vrijdag: ochtend – 30 min., meestal is er op vrijdagavond ook een wandeling.

Zaterdag en zondag: normaal gesproken gaan we op een van de twee ochtenden hardlopen of fietsen, en 's middags maken we een wandeling van 2 à 3 uur met vrienden.

Dus om de dag doe ik niet meer dan jij, maar die wandeling van een uur is echt essentieel. Met 3x 30 min. krijgt hij op geen enkel moment echt zijn benodigde portie beweging. De minimale 'dosis' is toch wel minstens een uur aan één stuk door.

En de andere dagen neem ik ze mee ergens anders naartoe om weer eens wat anders te doen.

Vertaald Frans
    Emla
    Rapporteren

Daar ben ik weer... de Duitse Staande Hond... mijn favoriet 😅.

Een van de karaktertrekken van dit ras is dat ze er totaal niet voor terugschrikken om er snel en ver vandoor te gaan... 20 minuutjes wegblijven is dan ook niet echt verrassend... helaas...

Ik adopteer de mijne vaak als ze volwassen zijn, zonder dat ze kunnen 'hierkomen'. Dat zorgt er soms voor dat ze 1 of 2 uur weg zijn. In hun koppie is dat geen weglopen; ze vluchten niet, maar gaan gewoon van het ene geurtje naar het andere en voor je het weet zitten ze 2 km verderop 😅.

Dan heb je nog dat atletische aspect: dit type hond heeft een indrukwekkend uithoudingsvermogen en moet echt zijn energie kwijt. Maar dan kom je in een vicieuze cirkel terecht... hij moet energie kwijt, dus gaat hij ver en lang weg, luistert niet als je hem roept, dus houd je hem aan de lijn, waardoor hij zijn energie niet kwijt kan, onhandelbaar wordt en er gedragsproblemen ontstaan (zoals blaffen).

Die cirkel moet je doorbreken.

1 - Zorg voor genoeg beweging. Hij is nog te jong om echt te trekken naast de fiets, dus pak de fiets en ga naar een plek waar niets is: geen wegen, geen wandelaars. En gaan met die banaan. Hoe harder je fietst, hoe meer hij geneigd zal zijn om te volgen zonder op geurtjes te letten. Pas wel op met de hitte in deze periode. Een staande hond stopt niet uit zichzelf en kan letterlijk neervallen.

2 - Oefen op het hierkomen. Gebruik een ultrasoon fluitje: thuis fluiten = een brokje. Doe dit meerdere keren per dag, een paar dagen lang (niet te hard voor de buren 😅). Als hij in de tuin is: fluiten en als hij komt, krijgt hij een brokje. Daarna ga je naar buiten met de brokjes en herhaal je het daar.

3 - Houd er rekening mee dat de spanningsboog van een staande hond erg kort is. Van nature hebben ze een hekel aan dressuur: 'zit', 'af', 'pootje', dat is niet hun ding. Maar het is wel nodig zodat hij leert te concentreren en te luisteren. Doe dit echter maar 2 of 3 minuutjes, niet langer. Doe het liever een paar keer kort per dag. Hetzelfde geldt voor het hierkomen: overdrijf het niet... oefen een beetje, 2 of 3 keer zomaar, en laat hem daarna lekker scharrelen. Hoe beter hij luistert, hoe meer je het alleen gebruikt als het echt nodig is, om de hond niet te 'overprikkelen'.

4 - Een staande hond werkt niet voor niets. Hij is heel lief, maar houdt er niet van om commando's op te volgen; zonder beloning hoef je er niet op te rekenen.

5 - Om je te helpen zijn er GPS-trackers. Die kosten zo'n € 40 bij aanschaf + een abonnement van circa € 50 per jaar. Het werkt via het mobiele netwerk, dus je moet wel bereik hebben 😉.

Dat is echt het minimum.

Om de band te versterken kun je aan canicross doen (vanaf 1 jaar) of later aan bikejoring (vanaf 2 jaar). Bij dit soort honden moet je zelf wel een beetje handig zijn op de mountainbike. En speuren natuurlijk, dat zit in hun bloed (er staat momenteel een post over een lopende hond: "Speuren, Padja").

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik denk ook dat je hond niet genoeg beweging krijgt...

Vertaald Frans
    B
    Rapporteren

Bedankt voor je reactie.

Ik had inderdaad al aangegeven: minimaal 30 min.

De wandelingen tussen de middag en 's avonds duren zo'n 45 min tot 1 uur.

Hardlopen met ze is een klein drama, en voor het fietsen hebben we een fietsbeugel voor hem gekocht omdat hij te ver vooruit rent en mensen/fietsers laat schrikken; de andere blijft netjes achter de fiets. (Nog niet getest).

Vertaald Frans
    Docline
    Docline Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Helemaal mee eens, je houdt geen rekening met zijn werkelijke behoefte om al die overtollige energie kwijt te kunnen.

Heb je misschien de mogelijkheid om een veel oudere, relaxte hond erbij te halen voor zijn gedrag in huis? Een jongere hond kan hem echt niet leren om wat rustiger te worden.

Vertaald Frans
    Emla
    Rapporteren

Hoi!

Het is al een beetje laat, dus ik kom er morgen uitgebreider op terug.

Maar helaas is 3 keer 30 min voor een Duitse Staande van 1 jaar echt onvoldoende...

Hij heeft minstens één wandeling van meer dan een uur per dag nodig, lekker rennen, mee aan de fiets...

Het is een heel atletische hond die echt zijn energie kwijt moet kunnen.

Ik kom morgen terug op het hierkomen en het weglopen.

Vertaald Frans
  • 10 reacties van 10

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!