Goedenavond,
Ik schrijf dit bericht op het forum omdat ik er echt even klaar mee ben! We hebben duidelijk een probleem met onze Duitse Staande die net 1 jaar is geworden.
Toen hij bij ons kwam, hebben we hem de basiscommando's geleerd en hij pikte het heel snel op; hij was echt een goede 'leerling'.
Maar rond de 4 maanden besloot meneer ineens niet meer naar ons te luisteren. De commando's gingen het ene oor in en het andere uit, ook al hebben we de moed niet opgegeven. Hij is erg sociaal, dol op spelen met andere honden en hij is gek op mensen.
Hij krijgt 3 wandelingen per dag van minimaal 30 minuten en als hij losloopt, rent hij overal lekker rond! We spelen ook vaak met de bal met hem. De 'bijzondere' wandelingen (op onbekend terrein) doen we minimaal één keer per week gedurende 1,5 tot 2 uur.
Op een dag begon hij ineens heel ver weg te lopen en zelfs te 'ontsnappen'; we verloren hem dan echt 20 minuten volledig uit het oog voordat hij weer naar ons terugkwam. We laten hem nu niet meer los op plekken die hij niet kent. Op zijn vaste routes gaat het wel goed en loopt hij niet weg... Maar hij aarzelt geen moment om er vandoor te gaan zodra hij een andere hond ziet, of hij die nu kent of niet. Dat levert ons natuurlijk problemen op met andere hondeneigenaren!
Door de lockdown is onze jonge hond het natuurlijk helemaal ontwend om zonder ons te zijn. We zijn dus weer bij de basis begonnen om hem te laten wennen aan onze afwezigheid, maar hij heeft het er veel moeilijker mee dan voorheen.
Vóór de lockdown kon hij prima in de tuin blijven, maar meneer heeft op een middag een uur lang zijn stem laten horen, wat ons sindsdien problemen met de buren heeft opgeleverd! Voor 1 uurtje blaffen hadden we meteen de handhaving aan de deur!
En nu hebben we het probleem dat hij overdag piept waar we bij zijn, hij zit zelfs te loeien als een wolf! Ik moet erbij zeggen dat hij geen fysieke pijn heeft, want tijdens de wandelingen rent hij nog steeds als een haas achter zijn bal aan!
We hebben onlangs een camera opgehangen. We zijn niet vaak weg omdat ik thuiswerk. Als we weggaan, ligt of staat hij te huilen, te piepen of te loeien vanaf het moment dat we vertrekken en dat de hele tijd dat we weg zijn! Onze trouwe viervoeter is niet alleen, want hij heeft een 'broertje' die 3 maanden jonger is maar wel twee keer zo zwaar. Maar als we weg zijn, gedraagt hij zich heel solitair en zoekt hij geen enkel contact met zijn 'broer', terwijl ze normaal gesproken echt goede speelmaatjes zijn en liever met elkaar spelen dan met andere honden. Al vinden ze het ook geweldig om nieuwe hondenvriendjes te ontmoeten.
Het grootste probleem is dus: wat kunnen we doen om hem te laten stoppen met dat gepiep en gejank? Zowel als we erbij zijn, maar vooral als we weg zijn!?
We wonen in een appartement met een tuin. Zijn 'broertje' is rustig als we weg zijn; hij speelt met het speelgoed dat ik voor ze maak, al laat hij zich soms meeslepen en begint hij ook te blaffen. We kunnen hem kalmeren via de camera, maar onze Duitse Staande helaas niet. Er wordt niets gesloopt en hij doet ook zijn behoefte niet binnen.