Vacht geschoren na operatie

?
Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal,

Ik kom bij jullie voor wat advies en ervaringen! Dit is de situatie: ik heb een kleine dwergkees van 8 maanden oud, genaamd Jimmy. Hij is net geopereerd aan een femurkopresectie (het verwijderen van de heupkop en de dijbeenhals) na een breuk. De dierenarts heeft echt heel veel haar weggeschoren: de helft van zijn lijf, zijn poot en zijn achterwerk. Ik maak me nu erg zorgen dat het niet meer terugroeit, omdat er altijd wordt gezegd dat je de vacht van een dwergkees nooit mag scheren. Hebben jullie hier misschien meer informatie over???

Alvast bedankt voor jullie reactie!

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

11 antwoorden
Sorteren op:
  • P
    Pingouintordaepique7400 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi allemaal,

Ik was even benieuwd naar een update over je keeshondje. Is zijn vacht alweer teruggegroeid?! 
    Bedankt voor je reactie

Vertaald Frans
    C
    Charline72 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi, ik maakte me inderdaad veel eerder zorgen over zijn motorische herstel dan over de groei van zijn vacht. Maar nadat ik met de dierenarts en het revalidatiecentrum heb overlegd over fysiotherapie, lopen op een loopband in het water en dat soort dingen... hebben de professionals me verzekerd dat hij zijn motoriek weer volledig terugkrijgt als ik het revalidatieprotocol volg. Dat is dus ook wat we gaan doen: hij begint over een week met de revalidatie, nadat de hechtingen zijn verwijderd. Hij krijgt dan twee keer per week fysio en we maken korte wandelingen om zijn poot weer gespierd te krijgen...

Aan de andere kant waren de experts wel een stuk sceptischer over het teruggroeien van zijn vacht. Ze wezen me op de huidproblemen die bij Spitz-honden kunnen voorkomen na het scheren... dus op dat punt konden ze me niet echt verder adviseren. Daarom was ik juist op zoek naar ervaringen van anderen hierover. Het spijt me dat je er zo van bent geschrokken, maar ik vind je reactie eerlijk gezegd een beetje overdreven, vooral omdat je niet precies op de hoogte bent van het hele verhaal.

Groetjes

Vertaald Frans
    Emla
    Emla Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik sta er eerlijk gezegd nogal van te kijken dat je je zo druk maakt om de vacht na zulke zware ingrepen voor de mobiliteit van je honden op de lange termijn...

Persoonlijk zou ik me eerder zorgen maken over andere gevolgen...

Vertaald Frans
    C
    Charline72 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren
    Mijn Keeshond heeft net dezelfde ingreep gehad. Hoe lang duurde het voordat de vacht bij jouw hondje weer was aangegroeid? Ik maak me ook erg zorgen, hij is over een kwart van zijn lichaam kaalgeschoren.
    Vertaald Frans
    Tania28
    Tania28 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ja, ik denk ook dat het wel weer aangroeit, bij een kortharige hond duurt het alleen wat langer! Geduld! 🙂

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hoi!

Maak je geen zorgen, dat groeit echt wel weer terug. Mijn collie is toen hij 5 maanden oud was geopereerd aan radius curvus (aan beide voorpoten). Ze hadden een deel van de voorkant en een bil kaalgeschoren, omdat ze vet uit zijn bil hadden gehaald om de voorpoten te verstevigen. In ieder geval, je zag op die plekken echt alleen nog maar de roze huid, maar dat groeide al heel snel weer aan. Al na een week zagen we de eerste haartjes weer terugkomen. En na 3 weken had hij alweer een mooi laagje dons.

Maak je dus niet druk.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Bedankt voor jullie bemoedigende reacties! Het gaat zeker nog wel een paar maanden duren. Die dierenartsen gaan niet bepaald zachtzinnig te werk tijdens een operatie!

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hoi, ik heb zelf geen keeshondje maar een Italiaans windhondje. Zij heeft ook veel operaties gehad. Sommige dierenartsen zeggen dat het niet meer terug zal groeien en anderen zeggen dat de haren donkerder terugkomen, maar dat zeggen ze meestal voor de zekerheid. Bij die van mij is het gelukkig heel goed teruggegroeid en in precies dezelfde kleur!

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Ze zeggen dat je hem niet moet scheren omdat ze keeshonden met lang haar mooier en minder oppervlakkig vinden, dat is alles.

Vertaald Frans
  • 10 reacties van 11

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!
    Deze onderwerpen zijn wellicht interessant voor je!
    Ontdek meer