Puppy plast in zijn slaap

Liloukloze
Liloukloze Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi,

Mijn hond is een dwergkeeshondje van vijf maanden oud, en het komt wel eens voor dat hij in zijn slaap plast.

Overdag plast hij ook heel vaak; hij is op dit moment nog niet helemaal zindelijk.

Moeten we ons zorgen maken over dat plassen in zijn slaap?

Hebben jullie pluizenbolletjes dit ook weleens gedaan?

Bij onze eerste hond is dit nooit gebeurd, dus we maken ons er best wel zorgen over.

Ik heb op internet gelezen dat het door veel stress of angst kan komen, maar er is de laatste tijd niet echt iets veranderd in ons dagelijks leven.

Moeten we hiermee met spoed naar de dierenarts of is dit gewoon een van die ongelukjes?

Alvast bedankt voor jullie reacties en/of advies.

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

6 antwoorden
Sorteren op:
  • Gigi397
    Gigi397 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Bedankkkkt voor de link naar Mondela. Heel interessant. Fijne avond allemaal.

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik zie er niets geks in om de urine van je hond op te vangen met een bekertje... dat gebeurt bij mensen net zo goed als bij dieren!

Ik roep trouwens helemaal niet op om "je dierenarts op zijn plek te zetten"! Zij weten veel beter dan wij hoe ze onze dieren moeten verzorgen! Mijn dierenarts heeft veel ervaring en ik waardeer de manier waarop hij mijn hond op dit moment begeleidt. Ik vind alleen dat hij er wat te makkelijk over dacht toen ik hem in het begin over de urineproblemen vertelde... en ik heb er spijt van dat ik niet wat harder heb aangedrongen om het verder te laten onderzoeken. Misschien heb ik mijn bezorgdheid over het feit dat het urineverlies echt systematisch was, niet goed verwoord!

Ik deel mijn ervaring op dit forum om te zeggen dat je alert moet zijn als je hond SYSTEMATISCH in zijn slaap plast, en dat je hierover goed moet communiceren met je dierenarts :)

Het kan een blaasontsteking zijn, een aangeboren afwijking, nierproblemen, enzovoort... Dat moet per geval bekeken worden! Trouwens, het probleem van mijn hond is nog steeds niet opgelost; we moesten door haar gezondheidstoestand vroegtijdig stoppen met de antibiotica, en het lekken begint nu weer... daar gaan we weer...

Veel sterkte aan iedereen die met dit soort problemen te maken heeft :)

Vertaald Frans
    Gigi397
    Gigi397 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren
    Helemaal gelijk Mabo.lol Die van mij heb ik ook flink op zijn nummer gezet. Mijn kleintje had ook plasproblemen, dus ik naar de dierenarts. Om te checken of het een infectie was, gaf hij me een steriel potje mee, net als voor mensen, en vroeg me om een plasje op te vangen van mijn hond (een bichon). Anders zou hij een sonde inbrengen om het af te nemen, en hij zei er ook nog bij dat dat pijnlijk is voor de hond. Nou, daar stond gigi dan met haar steriele potje. Mijn bichon tilde zijn poot op en ik probeerde dat potje eronder te manoeuvreren. Je kunt je de scène wel voorstellen. Hij draaide zich ineens om en keek me aan van: "wat ben je in hemelsnaam aan het doen?" lolllll. Kortom, ik heb het maar opgegeven. Ik ben teruggegaan naar de dierenarts en eiste een bloedonderzoek. Omdat hij zag dat ik niet in de stemming was voor zijn kuren, deed hij het meteen. Mijn beestje mankeerde helemaal niks. Al die moeite voor niks. Ik moest zelfs voor dat steriele potje betalen. Ik kende de zakkenvullers onder de artsen al, maar nu heb je dus ook geldwolf-dierenartsen. gigi397
    Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik weet dat deze discussie al wat ouder is (!), maar ik wil toch even mijn ervaring delen, omdat het anderen vandaag de dag misschien nog kan helpen.

Voor alles wat met gezondheid te maken heeft, kijk ik meestal niet op forums, maar gezien wat mijn pup van 4 maanden nu doormaakt, denk ik dat het nuttig kan zijn om haar verhaal te delen.

Om de situatie kort samen te vatten: vanaf het begin was mijn hondje al zindelijk, ze plaste NOOIT in huis als ze wakker was. Maar ze plaste bijna altijd in haar slaap, binnen een uur nadat ze gedronken had. Volgens de dierenarts kwam dat gewoon doordat ze erg diep sliep. Alleen veranderde dat heel geleidelijk in een acute blaasontsteking, met een totaal verlies van eetlust en overgeven. De dierenarts vertelde me dat ze misschien een aangeboren afwijking had (wat de lekkages in haar slaap zou verklaren) en dat de blaasontsteking daar het gevolg van was.

Vorige week is ze begonnen met een kuur antibiotica en een middel tegen het braken. De plasproblemen waren DIRECT VERDWENEN (geen aangeboren afwijking dus), maar sinds een paar dagen heeft ze weer geen eetlust en moet ze overgeven (antibiotica kunnen misselijkheid veroorzaken...). Gisteren zijn we weer bij de dierenarts geweest: prikken, maagbeschermers, enz. Maar ze wil nog steeds niet eten, dus vanmiddag gaan we weer terug... Het arme beestje is in een week tijd 2 kg afgevallen...

Nou, ze liep dus eigenlijk vanaf het begin al rond met een blaasontsteking en dit had allemaal voorkomen kunnen worden als de juiste diagnose direct was gesteld. Als je puppy constant in zijn slaap plast, dan is dat NIET NORMAAL. Als je dierenarts hetzelfde zegt als de mijne, sta dan echt op een urineonderzoek of bloedonderzoek, en zoek anders een andere dierenarts. Vertrouw niet zomaar alles wat ze zeggen, zoals ik naïef heb gedaan...

Vertaald Frans
    Canima38
    Canima38 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Met 2 maanden kan een puppy zijn sluitspieren nog niet beheersen. Je moet hem de tijd geven om te groeien en hem ondertussen zo vaak mogelijk mee naar buiten nemen.

Tot de puppy een maand of 6 is, grofweg (dit hangt af van het ras en de hond zelf), hoef je je nergens zorgen over te maken. Na die 6 maanden kan het nodig zijn om een gedragstherapeut in te schakelen.

Laat hem ook even nakijken door de dierenarts als het probleem aanhoudt.

Artikel over zindelijkheid: https://stealthily.wordpress.com/2013/01/29/mon-chien-nest-pas-propre/

Vertaald Frans
    Jador
    Jador Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Als het plassen regelmatig en vaak gebeurt, of je pup nu slaapt of niet, kun je beter even naar de dierenarts gaan om een eventuele blaasontsteking te laten checken.

Gebeuren de ongelukjes alleen tijdens het slapen en niet altijd, dan kan het zijn dat je pup in een heel diepe slaapfase zit waarin hij de controle even verliest.

Heb je gemerkt of het gebeurde nadat hij veel had gedronken? Of tijdens het rusten na een periode van (ongebruikelijk) intensieve beweging?

Vertaald Frans
  • 6 reacties van 6

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!