Probleem: Viltplekken achter de oren van mijn Dwergkees

G
Gigichons Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal!

Ik heb een klein Dwergkeeshondje met een prachtig vachtje, al zeg ik het zelf.

Alleen... nadat ze een week een kap heeft moeten dragen, heeft ze enorme viltplekken achter haar oren gekregen. Tussen de nek en de aanzet van de oren. De klitten trekken ook de haren bij het begin van de oren mee.

Daardoor heeft ze er natuurlijk af en toe jeuk aan, want ik kan me voorstellen dat het behoorlijk trekt.

Er zaten aan elke kant twee van die viltplekken.

Het is me gelukt om de twee minst compacte klitten los te krijgen, maar die twee grootste krijg ik echt niet weg.

Ik heb geprobeerd er droogshampoo op te spuiten en ook ontklitspray gebruikt om te kijken of ik de knopen uit elkaar kon halen.

Maar bij die laatste twee helpt er helemaal niets.

Ik gebruik een borstel van 100% zwijnenhaar en heb het ook met een slickerborstel geprobeerd.

De huid is daar heel dun en bovendien doet het haar pijn als ik eraan trek, dus het is nogal een lastig klusje.

Bij één van de twee heb ik geprobeerd om de knoop met een schaar een beetje in te knippen om hem in ieder geval te splitsen. Maar de losse stukjes blijven net zo lastig omdat ze zo compact zijn.

En dat terwijl het van binnen wel gewoon schoon is...

Nu vraag ik me af of ik het niet gewoon heel kort moet wegknippen?

Maar dat zou er niet uitzien en ik ben bang voor hoe het terug zal groeien...

Of zal ik naar een trimmer gaan? Maar ik ben bang dat ze dan pijn heeft. Ik doe zelf namelijk heel voorzichtig achter de oren (maar ik ben er tussen gisteravond en vandaag al meer dan 4 uur mee bezig geweest...).

Moet ik het een beetje laten groeien zodat er meer ruimte komt tussen de huid en de viltplek? Of wordt het alleen maar erger als ik het zo laat?

Ze is net klaar met verharen, dus de volgende rui is pas over 6 maanden.

Kortom, het arme beestje, ik weet echt niet wat het beste is.

Ik neem het mezelf echt kwalijk dat ik de kap niet elke dag even heb afgedaan om haar op die plek te borstelen.

Als jullie tips hebben, hoor ik het heel graag. Alvast bedankt!

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

2 antwoorden
Sorteren op:
  • G
    Gigichons Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Goedenavond,

Bedankt @Decline voor je reactie!

Ik ga proberen er eentje te vinden! Dat gaat zeker van pas komen!

Iemand heeft nu een speciale kam voor me gevonden om klitten te verwijderen. De vorm lijkt op die van een tornmesje, maar dan groter. Er zitten kleine tandjes onderin de afgeronde haken.

Het werkte heel goed. De eerste is bijna helemaal weg.

De tweede staat nog in de wacht. Mijn hond wil nu even niet meer dat ik aan haar klitten zit.

Ik wacht een paar dagen tot het weer gezakt is bij haar voordat ik weer verderga.

Bedankt!

Fijne avond!

Vertaald Frans
    Docline
    Docline Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Als je het niet in huis hebt, koop dan bij een fourniturenwinkel een 'tornmesje' (er zijn verschillende namen voor). Het lijkt op een klein pennetje met een scherp haakje aan het uiteinde; je gebruikt het om een klit in steeds dunnere plukjes te verdelen, en daarna werk je het af met een metalen kam (ik vermoed op de kattenafdeling van de dierenwinkel).

Want als je de klit wegknipt, creëer je een soort 'stofvanger'. Zoals je namelijk onder een microscoop kunt zien, wordt een afgeknipte haar bij de aanzet breder en blijft deze daardoor sneller haken vergeleken met een normale haar, waarvan de punt dunner is dan de basis.

NB: Ontklit altijd op een droge vacht.

Vertaald Frans
  • 2 reacties van 2

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!
    Deze onderwerpen zijn wellicht interessant voor je!
    Ontdek meer