Mijn puppy doet haar behoefte zodra ze weer binnen is

L
Louiseolly Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi, ik heb een puppy van 2 maanden oud. Ze is opgevoed door haar moeder; in haar vorige huis deed ze haar behoefte binnen op een matje en daarna buiten in de tuin als de deur voor haar werd opengedaan.

Nu gaan we met haar naar buiten en wachten we echt HEEL LANG, maar zodra ze weer binnen is, doet ze haar behoefte. We geven haar op haar kop als we het zien en belonen haar juist als ze het buiten doet. Inmiddels doet ze haar behoefte bijna altijd binnen op verschillende plekken. En dat terwijl we haar regelmatig uitlaten na het eten of wanneer ze net wakker is... maar ze wacht gewoon tot ze weer binnen is. Ze is erg eigenwijs, piept vaak en vraagt veel aandacht.

Hebben jullie misschien tips voor me? Ik weet echt niet meer wat ik moet doen.

Bedankt voor jullie reacties!

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

15 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • L
    Rapporteren

Dat ga ik doen, bedankt. Ik ga stoppen met haar op haar kop te geven als ze het binnen doet, dus bedankt voor jullie tips.

Vertaald Frans
    Jean-Yves
    Jean-yves Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Met 2 maanden kan een puppy het simpelweg nog niet ophouden. Dat is nou eenmaal fysiologisch zo; hij heeft nog nauwelijks controle over zijn sluitspieren. Je moet hem echt elke 2 uur uitlaten, maar ook na het spelen, drinken, eten en slapen. Houd hem goed in de gaten en zodra hij begint te plassen, pak je hem op (ook als hij al bezig is) en zet je hem direct buiten. En blijf hem vooral uitbundig belonen als hij het buiten doet.

Maak ongelukjes niet schoon waar hij bij is en gebruik vooral geen bleekmiddel. En heel belangrijk: stop met mopperen of boos worden, dat werkt totaal averechts. Je hond ziet dan alleen een mens die tegen hem staat te 'blaffen', wat hij vaak als aanmoediging opvat. Hij zal er niets meer van begrijpen op het moment dat je echt je geduld verliest en een keer flink uit je slof schiet. Bij een hond werkt een rustige, kordate houding veel beter.

Verder zijn die kleine ongelukjes heel normaal tot hij een maand of 4 is, en soms zelfs nog wel iets langer. Dat hoort er gewoon bij!

Vertaald Frans
    L
    Rapporteren

Bedankt voor je tips, maar ik heb het idee dat het niet echt een kwestie is van wel of niet kunnen ophouden. We blijven namelijk lang buiten, maar ze doet haar behoefte pas zodra we weer binnen zijn...

Klopt, we hebben de kleden inderdaad weggehaald omdat ze de neiging had om daar haar behoefte op te doen!

Heel erg bedankt!

Vertaald Frans
    L
    Rapporteren

Bedankt voor je tips, maar ik heb het gevoel dat het er niet om gaat of ze het wel of niet kan ophouden. We zijn namelijk echt lang buiten, maar ze doet haar behoefte pas zodra we weer binnenkomen...

Klopt, we hebben de kleden inderdaad weggehaald omdat ze de neiging had om het daarop te doen!

Superbedankt!

Vertaald Frans
     Sky
    sky Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

1e tip: stop met haar te straffen. Dat heeft net zoveel zin als een baby straffen die zijn luier volpoept; zij is ook nog maar een baby en ze kan er niets aan doen dat ze geen luier aan heeft om de boel schoon te houden.

2e tip: haar leren om haar behoefte op een matje te doen was een fout. Zo heeft ze juist geleerd dat het oké is om het binnen te doen.

3e tip: blijf haar elke 2 uur mee naar buiten nemen + na het eten/slapen/spelen. Blijf haar uitbundig belonen als ze het buiten doet. Je kunt haar ook eens mee naar buiten nemen met andere honden die het goede voorbeeld geven. Straf haar niet als ze het binnen doet; ruim het gewoon op terwijl je haar negeert. Gebruik geen bleekmiddel, want dat is giftig en de geur nodigt juist uit om er weer overheen te plassen.

En vooral: heb geduld. Het kan best nog een paar maanden duren voordat ze echt "zindelijk" is. Dat is geen kwestie van onwil, maar van het vermogen om het op te kunnen houden. Ze kan er dus echt niets aan doen, houd dat goed in je achterhoofd.

Nog een opmerking: voor een volledige opvoeding door de moeder had je eigenlijk nog minstens 2 weken langer moeten wachten voordat je dit bolletje wol in huis nam. 2 maanden is echt te vroeg. 🙂

Succes... en heb geduld! 👌

Vertaald Frans
  • 15 reacties van 15

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!