Mijn puppy doet haar behoefte zodra ze weer binnen is

L
Louiseolly Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi, ik heb een puppy van 2 maanden oud. Ze is opgevoed door haar moeder; in haar vorige huis deed ze haar behoefte binnen op een matje en daarna buiten in de tuin als de deur voor haar werd opengedaan.

Nu gaan we met haar naar buiten en wachten we echt HEEL LANG, maar zodra ze weer binnen is, doet ze haar behoefte. We geven haar op haar kop als we het zien en belonen haar juist als ze het buiten doet. Inmiddels doet ze haar behoefte bijna altijd binnen op verschillende plekken. En dat terwijl we haar regelmatig uitlaten na het eten of wanneer ze net wakker is... maar ze wacht gewoon tot ze weer binnen is. Ze is erg eigenwijs, piept vaak en vraagt veel aandacht.

Hebben jullie misschien tips voor me? Ik weet echt niet meer wat ik moet doen.

Bedankt voor jullie reacties!

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

15 antwoorden
Sorteren op:
  • ProvetoJuniorConseil
    Provetojuniorconseil Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Geverifieerde expert
    Rapporteren

Hoi,

Puppy's van 2 maanden, zoals die van jou, zijn nog hartstikke jong en volop aan het leren. Dit gedrag is heel normaal op die leeftijd. Vooral als ze in haar vorige huis heeft geleerd dat op een kleed plassen oké was, moet ze dat gedrag nu weer afleren. Op deze leeftijd heeft een puppy nog maar heel weinig controle over haar blaas en ze kan het hooguit 2 tot 3 uur ophouden, of zelfs korter na het eten of een dutje. Als je haar straft omdat ze binnen haar behoefte doet, kan ze in de war raken of gestrest raken en dat maakt het leerproces alleen maar lastiger. 

Om haar te helpen bij het leren, kun je proberen haar heel vaak mee naar buiten te nemen, ongeveer elk uur. Als ze na een paar minuten buiten (10-15 minuten) nog niets heeft gedaan, neem haar dan mee naar binnen en ga even later direct weer met haar naar buiten. Als je haar niet op heterdaad betrapt terwijl ze binnen haar behoefte doet, straf haar dan niet. Puppy's begrijpen de link tussen het plasje en jouw reactie niet als het ongelukje al is gebeurd. Maar als je haar op heterdaad betrapt, zeg dan een duidelijke 'nee' en neem haar meteen mee naar buiten zodat ze het daar kan afmaken. Beloon haar uitbundig als ze het buiten doet.

Fijne avond,

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik begrijp het niet helemaal! Twee jaar om een hond zindelijk te maken?

Dit bevestigt het maar weer: zo'n puppymatje leert ze helemaal niets. Of nou ja, eigenlijk leert het hem dat hij zijn behoefte gewoon binnen kan doen en de verkoper verdient er vooral lekker aan.

Vertaald Frans
    GrivetAmi8643
    Grivetami8643 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi!

Met 2 maanden heeft een pup behoefte aan een vertrouwde omgeving. Buiten kan nog best eng voor ze zijn.

Tussen de 3 en 6 maanden mocht die van mij zijn behoefte doen op het balkon of in de bench die ik voor hem had gekocht (die puur als toilet diende). Ik had hem laten zien hoe hij dat moest doen.

Op die leeftijd doen ze hun plasjes en poepjes op vaste tijden. Je moet hem gewoon goed in de gaten houden en bijsturen.

Lange wandelingen voordat ze 12 maanden oud zijn, daar houden ze volgens mij niet zo van. Ik herinner me nog dat ik boos werd omdat we 2 uur hadden gewandeld en hij niks deed. En zodra we binnen waren: pats boem, daar lag het. Ik ben de situatie toen goed gaan observeren en heb zijn activiteiten in een schriftje genoteerd om een overzicht te krijgen en daarna actie te ondernemen.

Dus zodra ik zag dat hij aanstalten maakte, pakte ik hem op en nam hem mee naar beneden voor een kort ommetje. Na 18 maanden heb ik handgebaren voor 'poepen' en 'plassen' geïntroduceerd. Zo kan ik hem met een gebaar herinneren dat hij iets moet doen (als ik een beetje haast heb).

Tot slot had hij 15 maanden lang een uitwasbare trainingsmat voor zijn plasjes (voor als ik er niet was). Geleidelijk heb ik die weggehaald en de wandelingen verlengd. Nooit snoepjes tijdens het wandelen. Wandelen is geen etenstijd. Zo hebben we een goed ritme. Ik heb inmiddels een tweede hond, en de oudste heeft eigenlijk de opvoeding van de kleine gedaan (er zit 2 jaar tussen). Dat deed de oudste heel spontaan, ik heb me er niet veel mee bemoeid.

Het heeft 2 jaar geduurd voordat hij helemaal opgevoed was. Niet alles valt tegelijk op zijn plek, het is echt een kwestie van volwassen worden.

Bijvoorbeeld: al van kleins af aan wachten op mijn 'go' voordat hij aan zijn eten begint.

Maar pas rond de 8 maanden kon hij buiten zonder stress poepen. Daarvoor ging het met ups en downs, heel onregelmatig.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hoi,

Ik denk niet dat je hond een hondentrainer nodig heeft om hem te leren plassen. Dat doet hij vanzelf. En wat het knuffelen betreft: dat is aan jou.

Als je je zorgen maakt over je eigen gedrag, zou je contact op kunnen nemen met een gedragstherapeut (geen trainer), maar als ik je bericht zo lees, is dat op dit moment echt niet nodig.

Het gedrag van je hond is volkomen normaal. Hij doet zijn behoefte op een plek waar hij zich veilig voelt. Het belangrijkste op dit moment is om een band op te bouwen door middel van spelletjes, knuffels... zodat je puppy zich helemaal veilig voelt als hij bij je is.

Heb wat geduld. Door zo te handelen, zal hij snel begrijpen dat de tuin een veilige plek is met jou aan zijn zijde, en dan zal hij daar zijn behoefte doen.

Op dat moment kun je hem ook duidelijk maken dat je liever niet hebt dat hij binnen plast en dergelijke.

Vertaald Frans
    Loustick
    Loustick Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

"ik vraag me af of een knuffeltrainer niet beter zou zijn, want het is mijn eerste puppy"

Een knuffeltrainer, dat is echt super schattig 🙂

Maar verder, nog even geduld, het komt vanzelf wel...

Vertaald Frans
    Kikaah
    Kikaah Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Plasmatjes betekenen simpelweg dat hij daar zijn behoefte mag doen. Dus dan doet hij dat ook.

Vertaald Frans
    A
    Avanipn30_ Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi, ik heb een pup geadopteerd toen hij twee maanden was en inmiddels is hij bijna drie maanden. Ik weet dat de zindelijkheidstraining nog niet klaar is, maar ik heb wat advies nodig. Ik heb van die puppy-onderleggers voor hem neergelegd, maar hij doet er niets op. Als hij het wel doet, beloon ik hem. We hebben een tuin, dus ik leer hem om in de tuin te gaan. De deur staat open zodat hij zelf in en uit kan lopen; ik ga met hem mee en prijs hem de hemel in, maar hij wil de snoepjes niet en reageert er niet echt op, ook al maak ik er een heel theater van. Als ik binnenkom heeft hij binnen zijn behoefte gedaan, dat is echt frustrerend en ik word er onderhand moedeloos van… Ik dacht dat het probleem misschien niet bij hem lag maar bij mij, dus na het eten, slapen en spelen zet ik hem direct buiten en ik probeer elk uur met hem uit te gaan, maar er gebeurt niets… Ik houd alle deuren dicht waar hij niet mag komen en ik maak de vloer schoon met natuurazijn, maar het helpt allemaal niet. Ik vraag me af of een hondentrainer niet beter zou zijn, want dit is mijn eerste pup.

Vertaald Frans
    Margauxliya
    Margauxliya Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi!

Je moet de moed niet opgeven, mijn spanielpuppy van bijna 4 maanden was precies hetzelfde.

We hadden pieken en dalen; soms stonden we een half uur buiten te wachten, en dan deed hij het pas zodra we weer binnen waren. Soms deed hij het om de 20 minuten, terwijl we net buiten waren geweest en hij daar ook al wat had gedaan... Op een gegeven moment liet ik hem echt elk uur uit.

Kortom, het was echt een drama, zeker omdat we drie trappen op en af moesten met hem in onze armen, elke keer weer...

Nu, na maar een paar weken, lukt het om er ongeveer 3 uur tussen te laten. Behalve wat ongelukjes (als we te lang weg zijn geweest en hij het niet meer kon ophouden, of als hij ineens heel veel heeft gedronken), plast hij bijna niet meer binnen en poept hij helemaal niet meer buiten de wandelingen om. En dat met pas 4 maanden, dus ik vind dat echt niet slecht.

Wat je moet doen (zoals al deels is gezegd):

- Laat hem om het uur of elke twee uur uit op strategische momenten (na een dutje, na het spelen, na het eten).

- Reageer overdreven enthousiast en geef hem in het begin veel snoepjes om hem te belonen, en bouw dat daarna langzaam af.

- Word niet boos en negeer het als je hem niet op heterdaad hebt betrapt: hij zal niet begrijpen waarom hij straf krijgt.

- Zodra je ziet dat hij door zijn pootjes zakt omdat hij aanstalten maakt: til hem snel op en ren naar buiten zodat hij het buiten doet.

- Schoonmaken met water verdund met natuurazijn: dat is het beste middel tegen de geurtjes! :)

- Buiten: laat hem even ronddraaien tot hij zijn behoefte heeft gedaan en PAS DAN: een klein wandelingetje maken of hem laten spelen. Zo denkt hij: "Tof, ik plas buiten, ik krijg complimentjes en daarna mag ik lekker rennen".

Bedenk dat hij gewoon nog moet groeien. Twee weken geleden gilde die van mij het nog uit als ik de kamer uitging, al was het maar voor 5 minuten. Nu hoort ik hem niet meer, hij blijft braaf spelen of zitten wachten tot ik terugkom.

Kortom, STERKTE! Veel geduld en aandacht!

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hoi, ik heb een puppy van 2 maanden oud. Ze is opgevoed door haar moeder. In haar vorige huis deed ze haar behoefte binnen op een matje en in de tuin als de deur voor haar open werd gedaan. Nu gaan we met haar naar buiten en wachten we ECHT HEEL LANG, maar zodra ze weer binnen is, doet ze haar behoefte pas. We geven haar op haar kop als we het zien gebeuren en belonen haar als ze het buiten doet. Inmiddels doet ze haar behoefte bijna altijd binnen op verschillende plekken. En dat terwijl we haar regelmatig uitlaten na het eten en als ze wakker wordt... maar ze wacht echt tot ze weer binnen is. Ze is erg eigenwijs, piept veel en vraagt constant om aandacht. Hebben jullie tips voor me? Ik weet echt niet meer wat ik moet doen. Bedankt voor jullie reacties!

Hoi,

Je zegt dat je heel lang wacht, maar hoe lang is dat precies? En wat doen jullie dan? Alleen maar afwachten terwijl zij een beetje om haar as draait? Of wandelen jullie ook echt een stukje zodat ze de wereld een beetje kan ontdekken?

Laat je haar uit in de tuin? Of echt ergens anders buiten?

Vertaald Frans
    Docline
    Docline Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Klopt inderdaad, je bouwt nooit een vertrouwensband op met een hond als je hem onterecht straft – dat is net zo schadelijk als wanneer ouders tegen hun pasgeboren baby zouden uitvallen omdat hij zijn behoeften nog niet onder controle heeft.

Het enige wat je kunt doen met een pup die te vroeg bij zijn honden-familie is weggehaald, is goed bouwen aan de toekomst door elk plasje buiten uitbundig te belonen (+++) en binnen simpelweg te doen alsof je niets hebt gezien.

Vertaald Frans
  • 10 reacties van 15

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!