Hoi!
Je moet de moed niet opgeven, mijn spanielpuppy van bijna 4 maanden was precies hetzelfde.
We hadden pieken en dalen; soms stonden we een half uur buiten te wachten, en dan deed hij het pas zodra we weer binnen waren. Soms deed hij het om de 20 minuten, terwijl we net buiten waren geweest en hij daar ook al wat had gedaan... Op een gegeven moment liet ik hem echt elk uur uit.
Kortom, het was echt een drama, zeker omdat we drie trappen op en af moesten met hem in onze armen, elke keer weer...
Nu, na maar een paar weken, lukt het om er ongeveer 3 uur tussen te laten. Behalve wat ongelukjes (als we te lang weg zijn geweest en hij het niet meer kon ophouden, of als hij ineens heel veel heeft gedronken), plast hij bijna niet meer binnen en poept hij helemaal niet meer buiten de wandelingen om. En dat met pas 4 maanden, dus ik vind dat echt niet slecht.
Wat je moet doen (zoals al deels is gezegd):
- Laat hem om het uur of elke twee uur uit op strategische momenten (na een dutje, na het spelen, na het eten).
- Reageer overdreven enthousiast en geef hem in het begin veel snoepjes om hem te belonen, en bouw dat daarna langzaam af.
- Word niet boos en negeer het als je hem niet op heterdaad hebt betrapt: hij zal niet begrijpen waarom hij straf krijgt.
- Zodra je ziet dat hij door zijn pootjes zakt omdat hij aanstalten maakt: til hem snel op en ren naar buiten zodat hij het buiten doet.
- Schoonmaken met water verdund met natuurazijn: dat is het beste middel tegen de geurtjes! :)
- Buiten: laat hem even ronddraaien tot hij zijn behoefte heeft gedaan en PAS DAN: een klein wandelingetje maken of hem laten spelen. Zo denkt hij: "Tof, ik plas buiten, ik krijg complimentjes en daarna mag ik lekker rennen".
Bedenk dat hij gewoon nog moet groeien. Twee weken geleden gilde die van mij het nog uit als ik de kamer uitging, al was het maar voor 5 minuten. Nu hoort ik hem niet meer, hij blijft braaf spelen of zitten wachten tot ik terugkom.
Kortom, STERKTE! Veel geduld en aandacht!