Mijn dwergkees gromt naar me

?
Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal,

Mijn kleine Lenny, een dwergkeesje van 1 jaar oud, gromt sinds een paar dagen naar me.

Ik woon alleen met mijn hondje en ik weet dat ik hem niet echt als een hond behandel, maar meer als een kind. Bij mijn ouders had ik een hond die inmiddels oud is en daar is blijven wonen omdat hij aan zijn omgeving gewend is, maar met hem heb ik nooit problemen gehad ondanks zijn bevoorrechte positie in de familie (hij sliep bij mij en mocht overal op: de stoelen, het bed, de bank...).

Meestal gromt hij als ik hem op zijn kop geef. Vanmorgen plaste Lenny bijvoorbeeld in de woonkamer (iets wat hem nog vaak overkomt). Toen ik hem bestraffend toesprak, gromde hij naar me en liet hij zijn tanden zien.

Maar Lenny gromde gisteravond ook toen ik hem mee naar buiten wilde nemen voor zijn laatste wandeling voor het slapengaan. Hij was op de grond met zijn speeltje aan het spelen en vond het niet leuk dat ik hem mee naar buiten wilde nemen.

Ik weet niet zo goed hoe ik op dit gedrag moet reageren.

Gisteravond was ik al aangekleed om naar buiten te gaan en had ik mijn handschoenen al aan. Ik heb hem toen met mijn handschoenen aan opgepakt; hij gromde wel, maar beet niet.

Toen we eenmaal het appartement uit waren, kon ik zijn tuigje omdoen en gaf hij me zelfs likjes op mijn handen.

Ik begrijp dit plotselinge agressieve gedrag naar mij toe echt niet en ik vind het heel naar om zo'n band met mijn hondje te hebben. 😔

Wat moet ik doen?

Bedankt voor jullie reacties.

Fijne dag nog 🙂

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

10 antwoorden
Sorteren op:
  • O
    Ottolalegende Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

ik heb hetzelfde probleem met mijn dwergkees van een jaar oud. Ik kom net je bericht tegen en het stelt me gerust om te weten dat ik niet de enige ben die dit meemaakt. Ik geef hem alle liefde die ik in me heb, maar toch is hij agressief, gromt hij en bijt hij. Ik geloof niet dat hij ooit iets traumatisch heeft meegemaakt.

Heb je inmiddels al een oplossing gevonden?

We lopen momenteel bij een gedragstherapeut, maar tot nu toe gaat het soms even beter en dan valt hij weer terug. Ik voel me echt machteloos. Ik doe hem natuurlijk niet weg, dat spreekt voor zich, maar ik wil er alles aan doen zodat we elkaar begrijpen en het weer fijn hebben samen.

Vertaald Frans
    Docline
    Docline Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Als je de opvoeding alleen maar baseert op ruilhandel, dan windt hij je zo om zijn vinger en hij heeft nog gelijk ook.

Als je puppy tegen je durft te grommen, maak dan een flinke scène, kom op zeg!

Vertaald Frans
    P
    Pancho Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi, Pancho is ook agressief als het gaat om zijn halsband, het borstelen of wanneer hij een papiertje of een sok pikt. Hij gaat zelfs zo ver dat hij bijt. Ik heb geprobeerd om het gestolen voorwerp te ruilen voor wat lekkers, maar nu wordt hij kwaad en stormt hij grommend op ons af of bijt hij zelfs.

En dat terwijl hij prima luistert zodra we oefeningen doen waarbij hij brokjes kan verdienen.

Wat moet ik doen? Het is de eerste keer dat ik er met een hond echt niet uitkom.

Bedankt voor jullie advies, en graag geen belerende reacties.

Vertaald Frans
    E
    Elians Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Ik heb hetzelfde probleem met mijn dwergkeeshond. Hij is ruim 2 jaar oud,

Hij is zindelijk, heeft zijn eigen plekje om te slapen en te eten, en is gecastreerd op 6 maanden vanwege een probleem met zijn teelballen. Hij wordt één keer per jaar gevolgd door onze dierenarts. Nyx is een heel agressieve hond, hij gromt vaak naar mijn man en mijn kinderen en bijt ons ook. We hebben een hondgedragsdeskundige ingeschakeld die door onze dierenarts was aanbevolen, die positieve opvoeding aanraadde — iets wat we zo goed en zo kwaad als het ging hebben toegepast. Onze dierenarts zei ook dat een kleine terechtwijzing af en toe (zonder geweld uiteraard, gewoon een iets strakkere, kortere toon) misschien zou kunnen helpen, maar niets werkt. Hoe aardiger we zijn, hoe meer hij de neiging heeft te bijten, en dan ook nog tot bloedens toe.

Hij mag alleen op de bank, hij heeft geen toegang tot de slaapkamer, de badkamer of het toilet — die regels respecteert hij overigens prima.

Hij heeft al de leerling van onze trimster gebeten, en ook de persoon die op hem past als we naar familie in de provincie moeten en hem niet mee kunnen nemen omdat er daar te weinig ruimte is. Nyx heeft haar gebeten toen ze zijn ogen probeerde te reinigen, wat hij ook doet als wij dat proberen. Maar ook als ik hem borstel, als ik zalf op zijn voetzolen probeer te smeren als hij buiten bevroren is, of als we op minder dan 2 meter van hem langslopen om naar het toilet te gaan terwijl hij midden in de woonkamer ligt — wat onvermijdelijk gaat gebeuren. We proberen hem in zijn mand te laten gaan liggen, maar dan gromt hij ook naar ons.

Kortom, als iemand nog andere tips heeft, hoor ik het graag.

Bedankt en zorg goed voor jezelf in deze wat bijzondere tijden.

Vertaald Frans
    S
    Sab286 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi!

Mijn keeshondje van 8 maanden is ook niet echt vriendelijk.

Hij gromt en bijt (hij heeft me in mijn vinger gebeten tot het bloedde) en hij gromt eigenlijk constant... zelfs als ik hem alleen maar wil aaien wanneer hij een beetje moe is.

En dan heb ik het nog niet eens over hem aanraken terwijl hij aan het eten is...

Heb jij al een oplossing gevonden voor die van jou?

Mocht dat zo zijn, dan hoor ik heel graag je tips!

Vertaald Frans
    Humeur-De-Chien
    Humeur-de-chien Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Dus zelfs als ik hem voor mijn neus zie plassen, moet ik niets zeggen?

Klopt. Helemaal geen reactie geven.

Of het is een medisch probleem en dan helpt mopperen echt niets. Je zou dan alleen maar meer stress toevoegen aan een fysiek onvermogen om het op te houden.

Of het is een angstprobleem of het feit dat hij door emoties overmand wordt, en dan kan boos worden het probleem alleen maar verergeren.

En als je hond dit doet om je aandacht te trekken, dan geef je hem met dat gemopper juist een reden om ermee door te gaan.

In ALLE gevallen is boos worden een verkeerde reactie op dit gedrag.

Je moet er echt zeker van zijn dat deze onzindelijkheid geen medische oorzaak heeft. Heeft de dierenarts die je gesproken hebt de nodige onderzoeken gedaan, of zei hij alleen maar dat je je hond op zijn kop moet geven als je hem op heterdaad betrapt?

Hoe heb je hem voorheen zindelijk gemaakt?

Wat betreft het inschakelen van een gedragstherapeut: ja, dat is een goed idee. Niet alleen voor dat plassen in huis (als het gedragsmatig is), maar ook voor de relatie met je hond (die als een kind wordt behandeld, als ik het goed heb begrepen).

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Moet ik echt helemaal niets zeggen, zelfs niet als ik hem recht voor mijn neus zie plassen?

Ik schreeuw niet tegen hem en ik sla hem ook niet, ik vertel hem gewoon op een strenge toon dat hij dat niet mag doen.

Lenny is een heel slim hondje en hij heeft echt wel begrepen dat hij zijn behoefte buiten moet doen, want er zijn weken dat hij helemaal niets in huis doet. Ik denk dat hij het doet om een reactie bij mij uit te lokken...

Een gedragstherapeut zal me vast wel kunnen helpen om hem eindelijk definitief zindelijk te krijgen.

Vertaald Frans
    Humeur-De-Chien
    Rapporteren

Wat betreft het straffen: mijn dierenarts adviseerde me om hem te straffen wanneer ik hem op heterdaad betrap.

Dat is echt heel slecht advies. Maar goed, ieder zijn vak...

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Zindelijkheid is bij Lenny inderdaad een echt probleem en er is medisch gezien niks aan de hand.

Er zijn periodes waarin Lenny bijna niet meer in huis plast en zonder duidelijke reden (althans, voor mijn gevoel) begint het dan ineens weer van vooraf aan...

Het gaat gelukkig wel steeds beter..... ik merk dat het lang duurt, maar we komen er wel...

Ik heb al contact opgenomen met gedragstherapeuten om dit probleem zo snel mogelijk aan te pakken, zodat we er allebei wat rustiger onder zijn.

Wat betreft het straffen adviseerde mijn dierenarts me om hem alleen op z'n kop te geven als ik hem op heterdaad betrap, en anders niks te zeggen. En hem natuurlijk flink te belonen als hij het buiten doet. Ik laat hem 4 keer per dag 15 tot 20 minuten uit: 's ochtends, 's middags, 's avonds en voor het slapengaan.

Vertaald Frans
    Humeur-De-Chien
    Rapporteren

Hoi,

Dat je hond gromt als je hem straft, lijkt me helemaal niet vreemd. Je stelt je vijandig of zelfs dreigend op, en hij laat je simpelweg weten dat hij niet van plan is om over zich heen te laten lopen.

Als je hond naar je toe zou komen en zou grommen terwijl je met heel andere dingen bezig bent, dán zou er reden zijn tot bezorgdheid en zou de situatie niet normaal zijn.

Hoe komt het eigenlijk dat je hond van 1 jaar nog steeds in huis plast? Dat is inderdaad niet normaal.

Of het is een medisch probleem en dan kan alleen een dierenarts dit oplossen, of het is een gedragsprobleem (angst, stress door een heftige emotie, potomanie, niet goed zindelijk geworden, enz.). Heb je zelf een idee?

Wat betreft het straffen omdat hij geplast heeft, zie ik het nut daar niet zo van in... behalve dan om je eigen frustratie te uiten. Als zijn onzindelijkheid voortkomt uit angst of stress, gaat straffen de boel zeker niet verbeteren. En als het medisch is, verandert het ook niets. Waarom zou je hem dan straffen?

Tenzij je het antwoord al weet, is het eerste wat je moet doen met je hond naar de dierenarts gaan om te checken of de onzindelijkheid al dan niet te maken heeft met een lichamelijke aandoening.

Wat de uitslag ook is, ik raad je ook aan om een gedragstherapeut in te schakelen.

Vertaald Frans
  • 10 reacties van 10

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!