Is mijn keeshond een dwergkeeshond of een kleine keeshond?

A
Angelyli Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi, ik heb net een dwergkeeshondje zonder stamboom geadopteerd uit een moeder Pomeriaan (2,8 kg) en een vader dwergkees (3,2 kg). Nu heb ik wat vragen, want mijn keeshondje weegt met 3 maanden al 2,6 kg (volgens de dierenarts is hij volop in de groei), maar ik heb het gevoel dat dit echt enorm is voor een dwergkees. Wordt het dan toch een kleine keeshond? Zijn broertjes en zusjes zijn nooit boven de 2,5 kg uitgekomen en mij is verzekerd dat het een dwergkees zou zijn (wat de prijs ook verhoogde naar € 2.000). Zijn broer uit het vorige nest weegt met 10 maanden maar 2 kg... die is door de fokker met de fles grootgebracht omdat de moeder geen melk had, wat het gewicht zou kunnen verklaren. Toch heeft de dierenarts me verzekerd dat hij geen overgewicht heeft, maar gewoon flink groeit. Heeft iemand ervaring met een keeshondje van dit gewicht dat uiteindelijk toch een dwergformaat hield?

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

4 antwoorden
Sorteren op:
  • J
    Johajoie Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi Angelyli, ik zit in precies dezelfde situatie (Bad weegt 2,7 kg en hij is vandaag 3 maanden oud). Hoe was de ontwikkeling qua grootte toen hij 6 maanden oud was?

Bedankt.

Vertaald Frans
    ProvetoJuniorConseil
    Provetojuniorconseil Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Geverifieerde expert
    Rapporteren

Hoi,

Ik geef je een paar punten zodat je zelf een idee kunt krijgen van hoe groot je dier uiteindelijk wordt: zoals de namen Dwergkeeshond of Kleine Keeshond al zeggen, zijn ze klein van stuk:

- 20 cm schofthoogte +/- 2 cm voor de dwergen

- 26 cm +/- 3 cm voor de kleine varianten

Het gewicht hangt af van de grootte en ligt meestal tussen de 2 en 4,5 kg. Dus als hij met drie maanden al bijna 3 kg weegt, kun je ervan uitgaan dat hij bij de categorie "klein" zal horen.

Niks staat nog vast (hij kan klein blijven maar wel aan de zware kant zijn, wat niet per se goed is), dus hou zijn gewicht en lengte goed in de gaten tot hij 6 maanden oud is (de gemiddelde groeiperiode).

Ik hoop dat ik je hiermee heb kunnen helpen,

Nog een fijne dag,

Paul

Vertaald Frans
    M
    Mel1 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Eerlijk gezegd denk ik dat je bent afgezet. 2000 € betalen voor een hond zonder stamboom (dus zonder enige garantie wat het ras betreft) is echt bizar!

Als je pup met 3 maanden al 2,6 kg weegt, wordt hij een stuk groter dan zijn zogenaamde ouders...

Verder, zoals Emla al zei, zijn hypertypes gevaarlijk voor de gezondheid van de hond. Of het nu gaat om het streven naar steeds kleiner of juist steeds groter, het is nooit goed.

Zonder dat het de bedoeling was, heb je straks misschien wel een hond met een standaardmaat die tenminste gezond is. Nu moet ik zeggen dat ik het ras niet goed ken en niet weet welke aandoeningen er precies spelen bij de Dwergkees. Maar ik weet wel zeker dat die er zijn.

Vertaald Frans
    Emla
    Emla Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

https://www.belpatt.fr/courbe-de-poids-chiens/Spitz

Persoonlijk denk ik dat een te kleine hond vaker gezondheidsproblemen kan hebben dan een hond met een wat normaler formaat, dus ik zou in jouw plaats juist heel blij zijn met een hond van deze grootte.

Vertaald Frans
  • 4 reacties van 4

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!