Dekking dwergkees en kleine/middenslag keeshond
De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.
Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.
Over het algemeen is het aan te raden om een oogje in het zeil te houden, ook als je de honden niet handmatig helpt.
Een teefje dat er nog niet uit is of niet gecharmeerd is van de reu kan agressief reageren, en sommige reuen staan niet helemaal goed opgesteld... eigenlijk zijn alle scenario's mogelijk.
Zelfs als het verschil in grootte niet enorm is, moet je de reu een handje helpen en ervoor zorgen dat het teefje niet te onrustig wordt om juist pijn te voorkomen. Het is ook aan te raden om de honden vast te houden tijdens het "koppelen".
Het belangrijkste is dat beide partners elkaar accepteren. Als het teefje duidelijk geen interesse toont in de reu, heeft het geen zin om haar te dwingen of in bedwang te houden. Haar ondersteunen tijdens de dekking is prima, maar haar blokkeren zodat ze niet weg kan vluchten als ze het niet ziet zitten, dat moet je niet doen.
Heel erg bedankt voor dit antwoord!
Ik wilde het zeker weten, want zelfs als het hem lukt, kan er nog een ongelukje gebeuren tijdens het koppelen waardoor ze allebei gewond raken enz... Ik hoor graag de extra info, maar in de basis wil ik weten of dit de juiste reu is of niet... Bovendien wordt ze pas over 5 maanden loops! Maar ik hou er nu eenmaal van om alles goed voor te bereiden.
Hoi,
Of de dekking mogelijk is? Ja hoor, dat kan zeker... Een kleiner mannetje moet soms een beetje geholpen worden met een verhoging tijdens de dekking, zodat hij niet te snel uitgeput raakt (een stapel boeken is wel eens gebruikt, zolang het maar stabiel staat).
Wat de rest betreft – of het nu gaat om de voorbereiding (gezondheidstesten, onderzoek naar de bloedlijnen, regelgeving), de dracht zelf of de periode daarna – de andere forumleden hebben eigenlijk alles al gezegd wat er te zeggen valt 😉
Neem rustig de tijd, je teefje heeft de juiste leeftijd en er is een reu beschikbaar... Maar zelfs als je besluit te wachten tot de volgende loopsheid om alles goed te plannen, is dat geen enkel probleem.
Stamboom gekeurd, 20 cm, uit een Russische kampioenslijn. En ik ken er genoeg die het zo doen...
En hoe zit het met de gezondheidstesten, ook al heeft ze geen stamboom?
Hoewel je de afstamming van de honden kent, ook al heeft die van jou geen papieren, heb je waarschijnlijk wel die van haar ouders. Die kun je opvragen bij de fokker (trouwens niet echt professioneel dat je hond niet is ingeschreven voor een stamboom) om onverantwoorde inteelt te voorkomen.
Elk nestje brengt risico's met zich mee: te grote pups, problemen bij de bevalling, en ga zo maar door... Ja, er is een risico dat het misgaat. Hoe je dat kunt voorkomen weet ik niet, ik ben geen professional op dit gebied.
En ik ben het totaal niet eens met wat je zegt. Iedereen moet ergens beginnen en er is voor alles een eerste keer. Maar je begint absoluut niet aan een fokproject zonder solide basis en kennis. Dat leer je niet gaandeweg; daarvoor volg je cursussen of loop je stage bij andere fokkers of een dierenarts... En nee, zodra je begint met fokken (zelfs al is het maar één keer in je leven), ben je geen particulier meer maar een fokker (vandaar ook de wetgeving dat je een UBN-nummer moet hebben of de pups moet registreren bij de overheid).
Het spijt me, maar het is de waarheid: je hebt op dit moment gewoon niet genoeg kennis van zaken.
Je hond is nog jong, je hebt nog tijd genoeg om je in de materie te verdiepen en haar zo onnodige risico's te besparen.
Sorry hoor, maar wanneer heb ik om advies gevraagd over de bevalling? De dierenarts heeft me al info gegeven en ik zoek zelf ook nog verder. Ik heb de warmtelamp, puppyren, melk, enz. al in huis. Ik wil alleen maar weten of het verschil in grootte tussen de dwerg van 20 cm en die van mij van 29 cm een probleem kan zijn.
En er zijn genoeg fokkers die zonder enige kennis zijn begonnen en het zichzelf hebben geleerd... velen waren oorspronkelijk gewoon particulieren, dus hou toch op!
De puppy's blijven bij ons of gaan naar familieleden, dus ze zijn niet voor de verkoop. Ja, er komt een contract; als er geen pups komen, word ik ook 100% terugbetaald. De reu heeft een stamboom, mijn teefje niet maar ze is wel heel rastypisch... mensen zijn vaak verbaasd dat ze geen stamboom heeft (ik snap het zelf ook niet zo goed, de fokker zei dat haar ouders wel een stamboom hadden maar zij niet...?).
Financiële vergoeding... verkoopprijs?
En wat de dekking betreft: ik wilde alleen even weten of een verschil van bijna 10 cm de dekking lastig maakt, want de fokker weet niet zeker of het gaat lukken. En ik wil geen kunstmatige inseminatie... mijn hondje is nog maagd, dat vind ik te cru!
Klein, tegen het middelgrote aan
Klein-middelgroot, is dat niet gewoon het formaat van het teefje?