Dekking dwergkees en kleine/middenslag keeshond
De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.
Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.
Goedenavond Alexis 00,
Wij hebben ook een karamelkleurige dwergkees en we denken erover om een vriendinnetje voor hem te zoeken. Welke kleur heeft jouw hondje? En in welke regio woon je? Wij wonen zelf in de Aude.
Bedankt en nog een fijne avond! chantaloux12.👋
Meestal wordt er gewacht tot een teefje 2 of 3 keer loops is geweest voordat ze gedekt wordt. Bij kleine hondenrassen is dat ongeveer op een leeftijd van 1 tot 1,5 jaar, en bij grote rassen is dat pas rond de 2 tot 2,5 jaar.
Eigenlijk laat je startvraag "gaan ze het redden ondanks het verschil in grootte?" aan alle liefhebbers op dit forum al zien hoe naïef je bent over het avontuur waar je aan begint... dat is echt niet de eerste vraag die je jezelf zou moeten stellen!
Wat jouw teefje betreft: het zou zelfs gevaarlijk zijn als ze een groter mannetje zou hebben, dus het is maar goed dat hij 9 cm kleiner is.
Er zijn misschien wel andere redenen waarom het niet zal lukken... Je hebt het over 1,5 uur rijden, vermoed ik. Als je hoopt je teefje precies op de dag zelf te brengen en een uurtje te wachten tot het gebeurt, kom je waarschijnlijk bedrogen uit... vaak accepteert een teefje de dekking niet als ze het mannetje niet kent of als ze zich niet prettig voelt op de plek waar ze is...
De testen waar Kikaah het over heeft, zijn de eerste zaken waar je naar moet kijken, nog ver voordat je een mannetje zoekt! De derde loopsheid... je teefje is nog hartstikke jong (voor mij te jong). Zonder testen kun je niet weten of ze genetische afwijkingen kan doorgeven.
Het feit dat haar ouders wel een stamboom (LOF) hadden maar zij niet, doet bij mij ook een belletje rinkelen... waarom zou je een nestje niet officieel registreren??? Het spijt me, maar de eerste reden die ik zie is dat de ouders van jouw hond volgens de stamboomregels niet met elkaar hadden mogen fokken, bijvoorbeeld omdat ze familie van elkaar waren of genetische gebreken hadden. Juist daarom is het zo belangrijk om goed uit te zoeken hoe dat voor jouw kleintje zit.
Alexis00, ik zei dat je er niet veel verstand van hebt, en heel logisch (en zonder aanvallend te zijn) heb ik je geadviseerd om je zo goed mogelijk te informeren, want als ik je berichten zo lees, is dat niet echt het geval.
Ik zou je de vraag trouwens ook kunnen terugstellen: wanneer heb ik gezegd dat ik niet hou van particulieren die een nestje fokken?
Laten we eerlijk zijn, er zijn overal al ontzettend veel puppy's. Als een particulier voor zijn eigen plezier een nestje wil, dan is het nog altijd het beste om dat goed aan te pakken, toch? Persoonlijk heb ik de indruk dat je (qua kennis) nog niet helemaal klaar bent om je hond een nestje te laten krijgen.
Tot nu toe heb je het helemaal niet over die testen gehad... niet van "ja, dat staat op de planning", noch "dat is al gedaan"... En je zei, ik citeer: "En er zijn veel fokkers die beginnen zonder er iets vanaf te weten en het zichzelf aanleren..." [...] "En ik ken er genoeg die dat zo doen..." Gezien hoe de discussie liep, was het niet bepaald duidelijk dat je van plan was om het beter te doen dan sommige fokkers.
Natuurlijk ga ik die testen doen???
En @cassyduvet, op welk moment heb ik gezegd dat ik me niet aan het informeren ben? Je moet op een gegeven moment echt ophouden, zeker omdat ik hierover al vragen heb gestuurd via privéberichten. Ik heb nog 5 maanden om te leren, dus ik zie echt niet in wat je probleem is, behalve dan dat je niet houdt van particulieren die een nestje fokken.
Alexis00, ik heb het gevoel dat je alleen luistert naar wat je uitkomt. Het is een feit dat je er niet veel verstand van hebt en de vragen van Kikaah min of meer negeert.
Natuurlijk is dat niet je eigenlijke vraag, maar moeten we dan maar doen alsof die gaten in je kennis er niet zijn? Zo dragen we alleen maar bij aan een dekking die mogelijk slecht afloopt. Voorkomen is beter dan genezen.
Ik raad je aan om je voor alles eerst eens echt goed te verdiepen in de voortplanting bij honden.
En hoe zit het met de gezondheidstesten en screenings? Daar hoor ik je niet over. Je familie zal 'blij' zijn als de pups uit deze combinatie dysplasie hebben of ziek zijn...
Omdat het de eerste keer is, zal het dan moeilijker voor haar zijn? Ik weet nu al dat het mijn hart gaat breken....
Gelukkig is het niet te ver weg, anderhalf uur rijden, dus ze zal in het ergste geval niet te moe zijn. En als ze hem weigert, respecteer ik natuurlijk haar wensen! Bedankt voor de extra info.