Advies nodig: Dwergkeesje gekocht met gebreken

?
Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal,

Sinds een paar dagen ben ik de trotse eigenaar van een dwergkeesje.

Ik heb mijn hondje best duur gekocht bij een fokster die op verschillende platforms zoals Facebook adverteerde, met een beschrijving van de puppy's, foto's en de vermelding dat de ouders aanwezig waren en dat ze gegarandeerd zonder gebreken waren. Ik ben erheen gegaan en heb mijn pup zelf uitgekozen.

Ze heeft me alle papieren gegeven en met de pup is administratief alles in orde. Ik heb ook de ouders ter plaatse gezien, zowel de vader als de moeder.

Ze waren allebei prachtig en ik wacht nog op de stamboompapieren die de raszuiverheid bevestigen.

Uit een nestje van 7 pups heeft ze me de kleinste verkocht. Ze vertelde me dat ze als volwassen hond ongeveer 18 cm zou worden en dat dit een échte dwerg-pom zou zijn. Vandaar ook de prijs; ik heb voor haar meer betaald dan voor de rest van het nest. Nu ben ik echter net bij de dierenarts geweest en die vertelde me dat haar kaak scheef staat, dus dat de onderkant korter is dan de bovenkant (een overbeet). Ook zei ze dat de achterpootjes van de pup scheef staan, waardoor ze met "kikkerpootjes" rent. Daarnaast loenst mijn pup met beide ogen, wat vooral bij het linkeroog erg opvalt. Na dit bezoek aan de dierenarts ben ik eerlijk gezegd behoorlijk boos. De fokster heeft me een getekend garantiebewijs gegeven en verzekerde me dat de pup gezond was en zonder gebreken. Met dit alles heb ik het gevoel dat ik ben afgezet wat de prijs betreft, en ik maak me vooral zorgen over haar toekomst. Ze heeft me een pup verkocht die kerngezond en zonder gebreken zou zijn voor 1800 euro met stamboom. Wat vinden jullie hiervan? Ik heb echt advies nodig, ik ben de kluts kwijt omdat dit mijn eerste hondje is.

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

37 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • Beaujabote
    Beaujabote Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren
    Hoi, Ook al wil je niet met je hond gaan fokken, je zou toch geïnteresseerd kunnen zijn in een keuring – dat wil zeggen dat een keurmeester op een hondenshow officieel vaststelt of je hond wel echt voldoet aan de rasstandaard (zoals die in Nederland door de Raad van Beheer wordt bepaald). Maar met de foutjes die nu al te zien zijn, weet je eigenlijk al dat dit hem niet gaat worden. Als de ouders een stamboom hebben, dan hoort de fokker het nest te hebben aangemeld en je de officiële stamboompapieren van je hond te hebben gegeven. Maar over wat voor labtesten heb je het trouwens????
    Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Zelfs als je niet met haar wilt gaan fokken (gezien haar gezondheid heb je groot gelijk, doe het niet, dat zou te riskant zijn voor haar en de puppy's), kun je de stamboom-bevestiging die ze niet zal krijgen aankaarten om te onderhandelen over de prijs.

De pup (met stamboom) komt van ouders met een officiële stamboom, maar moet wachten tot hij wat ouder is om voor een keurmeester te verschijnen voor de officiële 'bevestiging'.

Die van jou zal die bevestiging niet krijgen, dus dat kun je als argument gebruiken. (Ik zeg dit omdat als de fokker zegt dat het niet uitmaakt omdat het een gezelschapshond is en je toch geen shows of nestjes wilt, je kunt aangeven dat je kwam voor een rasechte pup en hem in ieder geval had willen laten keuren...)

Breng ook de dierenartskosten ter sprake, want de kleine meid zal nog de nodige zorg nodig hebben...

Ik schrijf dit hier (niet alleen voor jou), maar je moet je echt goed inlezen over het kopen van puppy's bij een fokker; ze zijn niet allemaal even eerlijk en professioneel. Een pup hoeft niet per se bij een fokker vandaan te komen. Ik neem aan dat we het hier over een specifiek ras hebben, uit liefde voor het ras, dus verdiep je daar ook goed in.

Bijvoorbeeld, en het spijt me voor je, maar je weet eigenlijk niet precies wat die stamboom-bevestiging inhoudt.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Wat betekent dat eigenlijk, dat ze niet 'goedgekeurd' kan worden? Want ja, haar ouders hebben een stamboom en ik wacht nog op haar papieren met mijn naam erop, want de testen zijn naar het lab gestuurd en we wachten nog op de uitslag. Ik moet eerlijk bekennen dat ik er niet veel verstand van heb en we hebben onze pup gewoon in huis genomen als onderdeel van ons gezinnetje; ze gaat geen nestjes krijgen. Ik ga niet met haar fokken, ze wordt waarschijnlijk nog gesteriliseerd.

Als je haar niet wilt omruilen, onderhandel dan over een flinke korting, vooral als je extra hebt betaald omdat ze kleiner zou blijven dan 20 cm (de standaard voor een dwerg is +/- 2 cm). Als ik het goed begrijp hebben de ouders een stamboom, maar gezien de problemen zal zij niet goedgekeurd worden voor de fok – daar moet je ook over onderhandelen. Zorg dus voor een verklaring van je dierenarts en stuur een aangetekende brief naar de fokker. Check ook even bij je verzekering of je rechtsbijstand hebt.

Vertaald Frans
    Beaujabote
    Rapporteren

Als je niet wilt ruilen, moet je een flinke korting onderhandelen, zeker als je extra hebt betaald omdat ze zogenaamd minder dan 20 cm zou worden (de dwergstandaard is +/- 2 cm).

Als ik het goed begrijp hebben de ouders van de pup een stamboom, maar gezien de problemen zal de pup niet goedgekeurd worden voor de fok – ook daarover moet je onderhandelen.

Zorg dus voor een verklaring van je dierenarts en stuur een aangetekende brief naar de fokster – check ook even bij je verzekering of je rechtsbijstand hebt.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hoi,

Hetzelfde hier: ga naar de dierenarts voor een verklaring en ga in onderhandeling, want je hebt het koopcontract.

Je hebt een onbetrouwbare fokker getroffen.

Veel sterkte nog.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren
    Om je te antwoorden: ik heb mijn dochter laten kiezen. Het gaat niet om de centimeters, maar om de klik die we daar met de pup hadden. En het was ook de rustigste hond, vandaar onze interesse. Ik ga de papieren van de pup eens goed nakijken, maar ik ga haar niet omruilen hoor. We zijn al aan haar gehecht en wat ze ook heeft, we houden haar. Waar ik alleen niet tegen kan, is de oneerlijkheid van de fokster. Want wat onze dierenarts heeft gezien, heeft zij ook gezien. Ze wist het, want ze heeft de hond laten inenten en chippen, dus haar dierenarts heeft de hond ook gecontroleerd. Ze hebben het dus gezien, maar verkopen ons voor deze prijs een hond "zonder gebreken". Dat is wat ik me afvraag: is dit wel terecht? Ik wil pas contact met haar opnemen als ik zeker weet wat ik kan doen, vooral omdat ik nog wacht op de papieren voor de ras-erkenning.
    Beaujabote schreef: Je hond moet wel verkocht zijn met een gezondheidsverklaring. Laat je dierenarts een verklaring opstellen met de gebreken van je hond en neem contact op met de fokster om ofwel een prijsverlaging of een omruiling te vragen. Tegelijkertijd: door de wens naar steeds kleinere honden wordt er met de kleinste dieren gefokt en krijg je uiteindelijk erfelijke afwijkingen – je wilde een hondje van 18 cm...
    Vertaald Frans
    Beaujabote
    Rapporteren

Als het goed is, heb je bij de aankoop van je hond een gezondheidsverklaring gekregen. Laat je dierenarts een verklaring opstellen waarin alle gebreken van je hond staan en neem contact op met de fokker om ofwel een prijsverlaging of een ruil te vragen.

Tegelijkertijd is het ook zo dat door de vraag naar steeds kleinere hondjes, er met de allerkleinste dieren wordt gefokt en je dan uiteindelijk dit soort afwijkingen krijgt – je wilde immers een hondje van 18 cm...

Vertaald Frans
  • 37 reacties van 37

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!