Advies nodig: Dwergkeesje gekocht met gebreken

?
Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal,

Sinds een paar dagen ben ik de trotse eigenaar van een dwergkeesje.

Ik heb mijn hondje best duur gekocht bij een fokster die op verschillende platforms zoals Facebook adverteerde, met een beschrijving van de puppy's, foto's en de vermelding dat de ouders aanwezig waren en dat ze gegarandeerd zonder gebreken waren. Ik ben erheen gegaan en heb mijn pup zelf uitgekozen.

Ze heeft me alle papieren gegeven en met de pup is administratief alles in orde. Ik heb ook de ouders ter plaatse gezien, zowel de vader als de moeder.

Ze waren allebei prachtig en ik wacht nog op de stamboompapieren die de raszuiverheid bevestigen.

Uit een nestje van 7 pups heeft ze me de kleinste verkocht. Ze vertelde me dat ze als volwassen hond ongeveer 18 cm zou worden en dat dit een échte dwerg-pom zou zijn. Vandaar ook de prijs; ik heb voor haar meer betaald dan voor de rest van het nest. Nu ben ik echter net bij de dierenarts geweest en die vertelde me dat haar kaak scheef staat, dus dat de onderkant korter is dan de bovenkant (een overbeet). Ook zei ze dat de achterpootjes van de pup scheef staan, waardoor ze met "kikkerpootjes" rent. Daarnaast loenst mijn pup met beide ogen, wat vooral bij het linkeroog erg opvalt. Na dit bezoek aan de dierenarts ben ik eerlijk gezegd behoorlijk boos. De fokster heeft me een getekend garantiebewijs gegeven en verzekerde me dat de pup gezond was en zonder gebreken. Met dit alles heb ik het gevoel dat ik ben afgezet wat de prijs betreft, en ik maak me vooral zorgen over haar toekomst. Ze heeft me een pup verkocht die kerngezond en zonder gebreken zou zijn voor 1800 euro met stamboom. Wat vinden jullie hiervan? Ik heb echt advies nodig, ik ben de kluts kwijt omdat dit mijn eerste hondje is.

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

37 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • ?
    Rapporteren

Het gaat hier niet eens om de grootte van de pup, want dat kun je nooit 100% zeker garanderen, ook al hebben de ouders een stamboom en zijn ze 20 cm en 22 cm. De dierenarts heeft een schatting gemaakt op basis van het gewicht en de grootte bij 2 maanden. Ja, de fokker is erkend. Maar het probleem hier is vooral de verkoop van een pup die als 'zonder gebreken' is aangekondigd.
    1.800 euro voor een hond die als dwerg wordt verkocht, is helemaal niet de hoofdprijs, normaal gesproken moet je op het dubbele rekenen... Verder ben ik het met de rest eens: laat de gebreken (scheelzien, stand van de poten, onderbeet) vastleggen in een verklaring van de dierenarts en vraag om een prijsvermindering via een aangetekende brief. Vraag ook om tussenkomst van de consumentenombudsman (staat die vermeld op het verkoopcontract?). Trouwens, ik ken geen enkele serieuze fokker die de grootte bij dit ras durft te garanderen, zeker niet het verschil tussen dwerg en klein. Is het een erkende fokker?

Graag gedaan hoor...

Ik heb wel begrepen dat het probleem niet zozeer de grootte is, maar de betrouwbaarheid van de fokker.

Het feit dat ze beweert dat de hond een dwerg zal blijven, getuigt van een gebrek aan serieusheid. Bij dit ras kun je het wel vermoeden, maar je mag het nooit met zekerheid zeggen om het als verkoopargument te gebruiken.

Zeker voor een zogenaamd erkende fokker is het niet best om een pup te verkopen met een onderbeet, een afwijkende stand van de poten die op een serieuzer probleem zou kunnen duiden, en die ook nog eens scheel kijkt. Dat is echt geen goede zaak.

Trouwens, wat de prijs betreft: als ze zo zeker was van de kwaliteit van de hond, is het vreemd dat ze hem voor dit bedrag verkoopt.

Staat er echt helemaal niets op het overdrachtsbewijs ("verkocht als gezelschapshond") of op de verklaring van de dierenarts?

En woon je nu uiteindelijk in België?

Vertaald Frans
    Tania28
    Tania28 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

"In Frankrijk heb je bijvoorbeeld het LOF (Livre des Origines Français) en in België heb je het LOSH (Livre des Origines Saint-Hubert). In elk stamboek worden rashonden en hun nakomelingen geregistreerd. Om officieel als 'rashond' te worden erkend, moet een hond dan ook verplicht in zo'n stamboek zijn ingeschreven."

Bron

https://www.chien.com/les-races-de-chiens-8/les-chiens-de-race-le-pedigree-du-chien-8001/pedigree-et-livre-des-origines-comment-faire-reconnaitre-son-chien-362.php

Vertaald Frans
    Tania28
    Rapporteren

bij ons heb je een "voorlopige", ik heb echt geen idee hoe dat bij jou zit

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Nee, ze heeft me die van de ouders laten zien, maar ik heb niet om de voorlopige gevraagd, ik wist het niet.

Normaal gesproken heeft de pup een voorlopige stamboom... heb je die dan niet?

Vertaald Frans
    Tania28
    Rapporteren

Ah, ik zag dat je uit België komt... misschien is het daar anders?

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hier gaat het niet eens zozeer om de grootte van de pup, want dat kun je nooit 100% garanderen. Ook al hebben de ouders een stamboom en zijn ze 20 cm en 22 cm, de dierenarts heeft op basis van het gewicht en de grootte met 2 maanden alleen een schatting gemaakt. Ja, de fokker is erkend. Maar het probleem hier is vooral dat de pup is verkocht als zijnde zonder gebreken. Het is

1.800 euro voor een hond die als dwerg wordt verkocht is helemaal niet de hoofdprijs, meestal moet je op het dubbele rekenen... Verder ben ik het met de rest eens: laat de gebreken (scheelzien, poten, onderbeet) vastleggen via een verklaring van de dierenarts en vraag om een prijsverlaging per aangetekende brief. Vraag ook om een tussenkomst van de geschillencommissie (staat die in het koopcontract vermeld?). Trouwens, ik ken geen serieuze fokkers die de grootte bij dit ras durven te garanderen, zeker niet het verschil tussen dwerg en klein. Is het een erkende fokker?

Vertaald Frans
    Tania28
    Rapporteren

Normaal gesproken heeft de pup een voorlopige stamboom... heb je die dan niet?

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

1.800 euro voor een hond die als dwerg is verkocht, is echt niet de hoofdprijs hoor. Meestal moet je wel op het dubbele rekenen...

Verder ben ik het met de rest eens: laat de gebreken (scheelzien, de pootjes, onderbeet) vastleggen in een verklaring door de dierenarts en vraag om een prijsverlaging. Doe dit via een aangetekende brief en vraag om bemiddeling door een geschillencommissie (wordt die in het koopcontract genoemd?).

Trouwens, ik ken geen enkele serieuze fokker die de uiteindelijke grootte bij dit ras durft te garanderen, zeker niet het verschil tussen dwerg en klein. Is het een erkende fokker?

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Ik wacht nog op de stamboom. De dierenarts heeft bij alle pups uit het nestje een DNA-test gedaan en het resultaat daarvan komt op de stamboom te staan. Blijkbaar bewijst dit dat de pups echt afstammen van de vader en moeder die een stamboom (LOF) hebben als dwergkeeshond. a

Hoi, ook al wil je niet met je hondje gaan fokken, kan een keuring interessant voor je zijn. Dat houdt in dat een keurmeester op een hondenshow vaststelt of je hond wel voldoet aan de rasstandaard. Gezien de foutjes die je noemt, weet je nu al dat dit niet gaat lukken. Als de ouders een stamboom hebben, dan had de fokker het nestje moeten aangeven en je de stamboom van je hond moeten geven. Maar over wat voor labtesten heb je het eigenlijk precies????

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren
    Wat een afzetterij! En dan heeft ze je ook nog de hoofdprijs laten betalen... de duurste pup van het nest!
    Vertaald Frans
  • 30 reacties van 37

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!