Advies nodig: Dwergkeesje gekocht met gebreken

?
Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal,

Sinds een paar dagen ben ik de trotse eigenaar van een dwergkeesje.

Ik heb mijn hondje best duur gekocht bij een fokster die op verschillende platforms zoals Facebook adverteerde, met een beschrijving van de puppy's, foto's en de vermelding dat de ouders aanwezig waren en dat ze gegarandeerd zonder gebreken waren. Ik ben erheen gegaan en heb mijn pup zelf uitgekozen.

Ze heeft me alle papieren gegeven en met de pup is administratief alles in orde. Ik heb ook de ouders ter plaatse gezien, zowel de vader als de moeder.

Ze waren allebei prachtig en ik wacht nog op de stamboompapieren die de raszuiverheid bevestigen.

Uit een nestje van 7 pups heeft ze me de kleinste verkocht. Ze vertelde me dat ze als volwassen hond ongeveer 18 cm zou worden en dat dit een échte dwerg-pom zou zijn. Vandaar ook de prijs; ik heb voor haar meer betaald dan voor de rest van het nest. Nu ben ik echter net bij de dierenarts geweest en die vertelde me dat haar kaak scheef staat, dus dat de onderkant korter is dan de bovenkant (een overbeet). Ook zei ze dat de achterpootjes van de pup scheef staan, waardoor ze met "kikkerpootjes" rent. Daarnaast loenst mijn pup met beide ogen, wat vooral bij het linkeroog erg opvalt. Na dit bezoek aan de dierenarts ben ik eerlijk gezegd behoorlijk boos. De fokster heeft me een getekend garantiebewijs gegeven en verzekerde me dat de pup gezond was en zonder gebreken. Met dit alles heb ik het gevoel dat ik ben afgezet wat de prijs betreft, en ik maak me vooral zorgen over haar toekomst. Ze heeft me een pup verkocht die kerngezond en zonder gebreken zou zijn voor 1800 euro met stamboom. Wat vinden jullie hiervan? Ik heb echt advies nodig, ik ben de kluts kwijt omdat dit mijn eerste hondje is.

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

37 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • Tania28
    Tania28 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

https://www.monvt.eu/prevention-conseils/conseils-chien-chat/pedigree-st-hubert/

Ben het volop aan het lezen...

Vertaald Frans
    Tania28
    Rapporteren

Ik ben even aan het uitzoeken of je de dekking bij jullie moet melden, of dat de melding pas wordt gedaan na de bevalling...

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Ja, ze geeft inderdaad aan dat het verkopen van puppy's jonger dan 10 weken vanaf nu verboden is, maar de fokker heeft me toch een pup van 8 weken verkocht. Kijk, dat wist ik dus niet, bedankt voor de informatie!

Ik wil er nog aan toevoegen dat de hond heel belangrijk voor me is, ik hou van haar zoals van m'n eigen kinderen; ze hoort nu echt bij de familie. Het gaat me puur om het principe, de manier waarop ze aan ons gepresenteerd en verkocht is.

Vertaald Frans
    Tania28
    Rapporteren

https://wamiz.com/chiens/forum/cession-de-chiens-et-de-chats-que-dit-la-loi-72645/6.html

Op pagina 6 heeft Laurie nog wat extra uitleg gegeven voor België 👌

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Ik wil nog toevoegen dat de hond me echt aan het hart gaat; ik hou van haar zoals ik van mijn eigen kinderen hou en ze hoort nu echt bij het gezin. Het is gewoon het principe, de manier waarop ze aan ons is voorgesteld en verkocht.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Ik wil nog even iets anders kwijt: ze was de kleinste van het nest. De fokster heeft haar aan ons verkocht als een 'super mini'. Ze zou zogenaamd kleiner blijven dan haar broertjes en zusjes en dus een Dwergkeeshondje zijn. Maar nu ik op de forums lees, besef ik dat ze misschien gewoon het nakomertje was dat moeite had met zogen, misschien niet goed gevoed is en zich niet goed kon weren tussen de rest. Vandaar haar kleine formaat. Het zou best kunnen dat ze bij het opgroeien gewoon even groot wordt als haar broertjes en zusjes en straks als Middenslag Keeshond wordt gezien. En dat terwijl de anderen goedkoper waren. Ik heb echt het gevoel dat ik een beetje gemanipuleerd ben.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

In Frankrijk heb je voor dit soort gevallen verschillende opties, zowel via een minnelijke schikking als via de rechter, zoals de garantie voor verborgen gebreken, bedrog en de conformiteitsgarantie.

Hoe dat in België zit, heb ik echter geen idee...

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Ja, in België. De fokker vertelde me voor de koop alleen dat er meerdere pups waren, waarvan er eentje wat kleiner was. Op basis van haar verwachte gewicht en grootte als volwassen hond zou ze niet geschikt zijn voor de fok, omdat ze erg klein gebouwd is; ze wordt te klein en dus te kwetsbaar ingeschat. Het was niet ons doel om te gaan fokken, we wilden gewoon een huishondje. Van alle pups was zij de rustigste en ook haar kleur speelde mee in haar voordeel. Mijn dochter was op slag verliefd en pas daarna legde de fokker dit allemaal uit. Voor ons is dit onze eerste hond, dus we hebben haar op haar woord geloofd, zeker met de uitleg over de Sint-Hubertus stamboom, de DNA-tests, de chip en het garantiebewijs. Je kunt je wel voorstellen dat we dachten de juiste keuze te maken. Maar als ze had gezegd dat het eerder een probleem met de ogen, de achterpoten en de kaak was, en dat dit later voor problemen zou kunnen zorgen, dan had ik haar op dat moment waarschijnlijk niet meegenomen uit angst voor haar gezondheid in de toekomst. Ik vind trouwens dat je als koper niet goed genoeg beschermd bent tegen dit soort praktijken. .itemtype="https://schema.org/Person">Nenette42]Hier is het probleem niet eens de grootte van de pup, want dat kun je nooit 100% garanderen. Zelfs als de ouders een stamboom hebben en 20 cm en 22 cm groot zijn, heeft de dierenarts op basis van het gewicht en de grootte bij 2 maanden slechts een schatting gemaakt. Ja, de fokker is erkend. Maar het probleem hier is vooral de verkoop van een pup die als 'foutloos' werd aangeboden. Dat is

1.800 euro voor een hond die als dwerg wordt verkocht, is absoluut niet de hoofdprijs; meestal moet je op het dubbele rekenen... Verder ben ik het eens met de rest: laat de gebreken (scheelzien, poten, onderbeet) vastleggen in een verklaring door de dierenarts en eis een prijsvermindering via een aangetekende brief. Vraag ook om een bemiddeling via de consumentenombudsman (wordt die in het koopcontract genoemd?). Overigens ken ik geen enkele serieuze fokker die de uiteindelijke grootte bij dit ras garandeert, zeker niet het verschil tussen dwerg en klein. Is het een erkende fokkerij?
    Graag gedaan, hoor... Ik begreep al dat het probleem niet zozeer de grootte was, maar de betrouwbaarheid van de fokker. Het feit dat ze beweert dat de hond een dwergformaat krijgt, laat al zien dat ze niet serieus te werk gaat. Je kunt dat bij dit ras wel vermoeden, maar nooit met zekerheid zeggen om het als verkoopargument te gebruiken. Zeker omdat het voor een zogenaamd erkende fokker echt niet best is om een pup te verkopen die een onderbeet heeft, een standafwijking van de poten (wat op iets ernstigers kan duiden) en ook nog eens scheel kijkt. Dat is geen goede zaak. Wat betreft de prijs: als ze zo zeker was van de kwaliteit van de hond, is het vreemd dat ze hem voor deze prijs verkoopt. Staat er echt helemaal niets op het overdrachtsformulier ("verkocht als gezelschapshond") of op de verklaring van de dierenarts? En wonen jullie nu uiteindelijk in België?

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Ja, ik wacht hier op de Sint-Hubertusstamboom van mijn pup, die op mijn naam komt te staan. Klopt dat?

"In Frankrijk heb je bijvoorbeeld de LOF (Livre des Origines Français), in België is dat de LOSH (Livre des Origines Saint-Hubert). Elk stamboek registreert rashonden en hun nakomelingen, en om officieel als 'rashond' te worden beschouwd, moet een hond verplicht in een stamboek zijn ingeschreven." Bron https://www.chien.com/les-races-de-chiens-8/les-chiens-de-race-le-pedigree-du-chien-8001/pedigree-et-livre-des-origines-comment-faire-reconnaitre-son-chien-362.php

Vertaald Frans
  • 20 reacties van 37

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!