Wat te doen? Slechte vertering van Carnilove

J
Johndoesullivan Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hallo,

Dit is mijn probleem: zoals zovelen ben ik me eens wat meer gaan verdiepen in de voeding van mijn hond en ik moet eerlijk zeggen dat ik nogal geschrokken ben!

Ik heb een 'kleine' Duitse herder van 5,5 maand oud en zoals bij velen kwam hij van de fokker met RC-brokken (Royal Canin).

Na een 'mini-onderzoek' op internet om de juiste brokken te kiezen, ben ik uiteindelijk gegaan voor de CARNILOVE SALMON & TURKEY PUPPY LARGE BREED.

Ik heb een eerste fout gemaakt door de overstap rond de 4 maanden te beginnen en dat was een ramp! Een week lang acute diarree, twee keer naar de dierenarts... kortom, ik ben gestopt met Carnilove en weer teruggegaan naar RC.

Omdat ik me ervan bewust ben dat RC niet het beste voor hem is (verre van!), voeg ik sinds drie weken weer kleine hoeveelheden Carnilove toe. Maar zodra ik op 50/50 zit, is het weer raak: 's ochtends goede ontlasting en 's avonds diarree.

Ik weet nu echt niet meer wat ik moet doen. Is het het graanvrije voer waar hij ziek van wordt? Moet ik Acana of Orijen proberen? Of krijg je dan hetzelfde probleem?

Of moet ik dan toch maar overstappen naar Pro Plan, wat 'iets' beter lijkt dan RC?

Kortom, ik weet het even niet meer. Ik heb net weer twee zakken RC gekocht voor ongeveer anderhalve maand en ik zou graag willen dat mijn lieve hond tegen die tijd voer heeft gevonden waar hij gelukkig van wordt: nutritioneel gezien goed voor hem, maar vooral iets waar hij niet meer ziek van wordt!

Bedankt!

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

16 antwoorden
Sorteren op:
  • S
    Sansirius Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Sirius krijgt Orijen, maar ik heb een heel langzame overstap gedaan: eerst 10% van de portie en dat elke week met 10% nieuwe brokjes verhoogd, mits de ontlasting stabiel bleef. Ik heb best wat last gehad van zachte ontlasting, zonder dat het echt diarree werd, en ik heb hem een week lang probiotica bijgegeven.

Sindsdien gaat het top: goede vaste ontlasting en weinig scheetjes, maar ze stinken wel echt enorm (dat is het enige minpuntje).

Zijn vacht is zijdezacht en hij groeit hartstikke goed.

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren
    Mijn Tosca is van behoorlijk wat graanvrije brokken ziek geworden, dus ik moest weer terug naar Pro Plan (ik ben geen fan van de samenstelling). Maar ze verdraagt ze goed, dus ik blijf ze haar gewoon geven.
    Vertaald Frans
    Doudou229
    Doudou229 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

🙂

Er zitten tussen de brokken die je noemde een paar soorten die best oké zijn qua ingrediënten, ook al vind ik het als BARF-er lastig om dat op te schrijven ;-) Maar voor mij zal het nooit hetzelfde zijn als vers (vlees, vis...).

Het ligt aan de brokken die hij als pup kreeg (voor mij is de toestand van zijn ontlasting dan ook geen verrassing), en dan vind ik nog dat hij er redelijk goed vanaf komt (ik heb met twee van mijn pups met Royal Canin echt grotere problemen gehad).

Vandaar mijn voorstel voor psyllium...

Ik deel hierbij mijn Pinterest-bord van mijn honden.

En als je vragen hebt, stel ze gerust! Sinds eind 2012 geef ik mijn honden rauwe voeding (Barf en Prey model), maar ik heb ook ervaring met brokken en zelfgekookte maaltijden...

Biologische blonde psyllium (vlozaad) zal zijn spijsvertering kalmeren en weer op de rit helpen.

Bij de natuurwinkel kun je dit het beste halen. Voor een pak poeder van ongeveer 200 gram betaal je circa 7 euro...

En zo voorkom je dat hij medicijnen nodig heeft...

https://wamiz.com/chiens/husky-siberien-206/forum/husky-avec-diarrhee-persistante-94614.html

De dosering hangt af van zijn gewicht.

Voor het dier:

De ml's zijn gebaseerd op een maatschepje dat niet is bijgeleverd (1 ml is ongeveer 0,65 g).

Katten: 1 tot 2,5 ml per dag

Honden: 2,5 tot 5 ml per 10 kg per dag

Meng het psylliumpoeder met 5 keer de hoeveelheid water, wacht tot er een gel ontstaat en verdeel dit over de maaltijden.

https://www.pinterest.fr/Doudou229/le-barf-pour-chien/

https://www.pinterest.fr/Doudou229/friandises-maison-pour-chien/

https://www.pinterest.fr/Doudou229/pour-chiens/

Het gaat erom de voeding te vinden die bij hem past. Net als bij Jador is er voor elk dier wel iets dat werkt...

En dat zal voor elke pup of hond weer anders zijn...

Tot snel!

Vertaald Frans
    J
    Rapporteren

Bedankt doudou,

Ja, hoe meer ik erover lees, hoe meer ik neig naar natuurlijke voeding.

Maar alles op z'n tijd, ik heb een jonge pup en 2 jonge kinderen. Zodra iedereen gewend is en z'n draai heeft gevonden, ga ik er denk ik stap voor stap op over.

Vertaald Frans
    Doudou229
    Rapporteren

Daarnaast heb je nog andere soorten voeding ..

die minder koolhydraten bevatten ..

door op een natuurlijke manier te voeren ..

Vertaald Frans
    Doudou229
    Rapporteren

Hoi

Om de ontlasting te reguleren kun je biologische blonde psyllium gebruiken, dat is puur natuur.. het helpt om de boel weer op een zachte manier op de rit te krijgen..

(vermijd Smecta) voor je puppy..

Hoi Jador 👍 :-)

ik had de koolhydraten voor wat meiden berekend..

WOLFOOD JUNIOR LARGE BREED

ik had de koolhydraten berekend voor de variant met eend, zalm en zoete aardappel, ik kwam uit op 29,10% koolhydraten.

de samenstelling is interessant.

Orijen

21% koolhydraten voor de puppy large breed (de paarse zak)

Acana heritage puppy large breed

27% koolhydraten.

Hoi Balista

wat de rijst betreft: ja, kleine hoeveelheden worden meestal wel verdragen, maar bij sommige merken brokken moet je goed opletten. Soms is het brouwersrijst (en dat is niet hetzelfde), maar op veel etiketten staat dat niet vermeld..

waarschijnlijk simpelweg weggelaten..

dikke knuffel voor Pinup

Vertaald Frans
    J
    Rapporteren

Bedankt voor jullie reacties, ik kwam zelf ook al tot dezelfde conclusie: ik moet op zoek naar brokken met granen, maar dan wel van voldoende kwaliteit voor mijn hond.

Ik ga Wolfood eens proberen. Ik houd jullie op de hoogte! Nogmaals bedankt.

Vertaald Frans
    Balista
    Balista Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik heb een jonge Labrador van 6,5 maand oud. De brokken van het merk Orijen verdroeg ze totaal niet (zachte ontlasting, heel vaak windjes...).

Ze is nu al ruim twee maanden overgestapt op Wolfood low grain brokken (een Frans merk, dezelfde waarvan je de samenstelling deelde: Large puppy) en het gaat super: ze heeft goede, stevige drollen (behalve als ze weer eens wat rotzooi vreet als we even niet kijken...) en qua windjes laat ze er af en toe eentje vliegen (maar ja, wie doet dat nou niet?), maar het is echt niks vergeleken met hoe het was... Bovendien is haar vacht prachtig, groeit ze mooi gelijkmatig en is ze kerngezond. Wat wil je nog meer?

Achteraf gezien denk ik dat graanvrij gewoon een modeverschijnsel is, maar je kunt er niet omheen: veel honden verdragen het niet. Er zit dus toch iets niet helemaal lekker. Rijst daarentegen wordt al sinds jaar en dag in hondenvoeding gebruikt en wordt meestal hartstikke goed verdragen.

Vertaald Frans
    Jador
    Jador Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Statistisch gezien worden brokken zonder aardappel en peulvruchten (erwten, linzen) het best verdragen. Brokken met granen ook wel, maar het probleem bij die soorten is vaak dat het koolhydraatgehalte veel hoger ligt dan wat gezond is voor een hond (20% of minder). De meeste brokken met granen bevatten 40% koolhydraten of zelfs nog veel meer.

Bij het merk Wolfood (een Frans merk) vind je geen peulvruchten of aardappel. Het zetmeel komt hier vooral uit rijst, wat honden meestal heel goed verdragen.

Maar ja, dat zijn natuurlijk maar statistieken over tolerantie. Jouw hond blijft uniek. Mijn eigen honden staan op Wolfood en ik heb echt niets beters gevonden qua tolerantie en hoe ze het erop doen. Bij de ene was de smakelijkheid een probleem en ze reageerde niet goed op vis. De andere had een extreem snelle stofwisseling, waardoor ik ben overgestapt op voer voor werkhonden. Dit merk was de oplossing voor al mijn problemen.

Vertaald Frans
    J
    Rapporteren

Hier is de laatste:

WOLFOOD (een Frans merk):

Gedehydrateerde eend 27%, rijst 26%, gedehydrateerde zalm 12%, gevogeltevet, gerst 5%, zoete aardappel 4%, gedroogde appel, gedroogde bietenpulp, lijnzaad, krill 2% (gedehydrateerd marien zoöplankton), gehydrolyseerde gevogeltelever, mineralen, gedehydrateerd hemoglobine, gist, gedroogde kruidenmix 0,33% (peterselie, rozemarijn, brandnetel, kamille, salie, tijm, koriander, paardenbloem, zoethout), extract van week- en schaaldieren (bron van glucosamine) 1000 mg/kg, chondroïtinesulfaat 1000 mg/kg, gedroogd zeewier, mannan-oligosacchariden (MOS), gedroogde cranberries, cichorei-inuline (bron van FOS), Yucca Schidigera-extract.

Welke brokken maken volgens jullie de meeste kans om goed bij hem te passen?

Vertaald Frans
  • 10 reacties van 16

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!
    Deze onderwerpen zijn wellicht interessant voor je!
    Ontdek meer