Vetbollen voor vogels = GEVAAR
De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.
Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.
@Orah76 wat Patou probeert uit te leggen, is dat de samenstelling van een vetbol vrijwel hetzelfde is als die van goedkope hondenbrokken.
We snappen dat je hond een vetbol voor de vogels heeft opgegeten.
Toen mijn hond nog klein was, heeft hij trouwens een keer de bak van een andere hond leeggegeten, met van die goedkope brokken (denk aan een merk als Bonzo). Nou, daar werd hij net zo ziek van als die van jou van die vetbol. Sommige honden hebben nu eenmaal een gevoelige maag.
Uhm, insecteneters eten insecten, geen zaden. Hun snavel is helemaal niet geschikt om zaden te eten, en in de winter trekken ze trouwens naar plekken waar ze wel insecten kunnen vinden.
En de zaadeters vinden in deze periode echt overal wel wat te eten.
Nou ja, ik ben geen vogelexpert hoor, maar als ze de keuze hadden om zaden te eten in plaats van zich uit te sloven om insecten te vinden, dan zouden ze overal wel voedsel vinden. ;)
Dus ja, het is echt onnodig om in de zomer vetbollen voor de vogels op te hangen.
Nou, het gaat gelukkig weer wat beter met Orah. Ze heeft een middel tegen het braken en een maag-darmbeschermer gekregen voor vier dagen.
Bedankt voor al jullie berichtjes.
Voor één keer ben ik het niet helemaal met je eens @Enicia! 😉
Tja, helaas gaan de vogels dood door vergiftigde insecten vanwege alle pesticiden. Op dit moment hebben de vogels ook nog jongen, dus ze zijn hartstikke moe. Ik voer ze al het hele jaar door sinds de velden vol liggen met pesticiden waar de vogels aan onderdoor gaan. In de zomer geef ik daarentegen alleen nog maar zaden en ik geef minder dan in de winter... trouwens, ik heb veel minder vogels in de zomer... ze weten dat er zaden liggen, maar die insecten moeten ze zelf maar vangen en dat is vast ook beter...
Hoi, ja volgens mij valt het wel mee hoor. Mijn beagle jatte die vetbollen ook altijd van de vogels; hij kreeg dan ook een beetje diarree en dat was het dan... maar sommige honden zijn natuurlijk gevoeliger dan andere. Ik denk niet dat het ernstig is, maar inderdaad, bij twijfel kun je het voor de zekerheid beter even navragen bij de dierenarts. Gezien de hoeveelheid bollen die mijn beagle vroeger naar binnen heeft gewerkt, is het in ieder geval niet levensgevaarlijk.
Ik zie niet echt in waarom dat nou zo'n drama zou zijn... en wat die vetbollen betreft:
dat is niet alleen onnodig in deze tijd van het jaar, maar je bewijst de vogels er ook echt geen dienst mee! Wat heeft het voor zin om ze afhankelijk te maken, terwijl er op dit moment voedsel in overvloed is?? Het is net als die meeuwen die zich op open vuilnisbelten tegoed doen en niet meer de moeite nemen om op zee te gaan vissen...
Logisch dat de arme schat last heeft van wat ze heeft binnengekregen, mijn vorige Dobermann heeft me precies hetzelfde geflikt. Zachte ontlasting, maar meer niet.
Het grootste gevaar is het plastic netje dat vaak om die vetbollen heen zit, dat kan namelijk een verstopping veroorzaken... Ironisch genoeg had mijn hond dat ook razendsnel opgegeten en kwam het er net zo hard weer uit...
Een afspraak bij de dierenarts kan je geruststellen, maar meestal is wat rust voor de maag al voldoende om het probleem op te lossen.
Geen probleem damsdams. Ik zal vanavond een update plaatsen. Ik voel een maagspoeling al aankomen! ! ! Fijne dag allemaal.