Tramadol voor de hond
De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.
Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.
Blijf vooral zijn algemene toestand goed in de gaten houden
Dikke knuffel voor die mooie knapperd
Tramadol is een zwaar medicijn. De één verdraagt het wel en de ander niet, net als bij mensen trouwens.
Ja ja, ik herinner me nog dat de operatie niet doorgaat. Afwachten dus... maar dan zonder pijn.
Ik weet eigenlijk niet wat ik nog meer moet zeggen, ik vind het echt heel erg voor hem en voor jou.
Hoi Tania, nee, ik had het al uitgelegd in mijn bericht over hem. Gisteren kreeg hij zijn eerste dosis en hij was de rest van de avond helemaal slapjes en bleef maar liggen. Ik woon samen met mijn broer en omdat hij om 4 uur opstaat voor zijn werk, hadden we het gisteren al even over een eventuele volgende dosis gehad voor als het nodig zou zijn. Ik had hem gezegd dat als Ulco bij het opstaan een beetje zou manken, hij even moest afwachten. Omdat mijn grote jongen al op leeftijd is, loopt hij namelijk altijd heel traag als hij een tijdje heeft gelegen, totdat zijn spieren en gewrichten weer een beetje wakker zijn. Ik zei dat hij zelf maar moest kijken of hij echt mankte of zijn pootje omhoog hield. Ik vermoed dat dit het geval was, want vergeleken met gisteren ontbreken er nu meer pillen. Vanmorgen lag hij, net als gisteravond, half te slapen in een bolletje op de bank. Hij is maar één keer opgestaan, en dat ging moeizaam, alleen om van bank te wisselen en daar weer in een bolletje te gaan liggen. Dus of dit medicijn werkt niet tegen de pijn, of de pijn wordt wel onderdrukt maar de tramadol geeft hem andere bijwerkingen (misschien misselijkheid, buikpijn, een raar gevoel; dingen die lastig te ontdekken zijn). Daarna moest ik even weg en toen ik thuiskwam, kwam hij me bij de deur begroeten met een kwispelende staart, maar wel met zijn pootje omhoog waar een paar druppels bloed uit kwamen. Nu ligt hij weer op de bank, maar niet meer in een bolletje. Hij lijkt mentaal wat alerter, dus ik concludeer dat het medicijn dat tussen 4 en 5 uur vanmorgen gegeven moet zijn, is uitgewerkt en dat hij daarom minder suf is. Wat betreft het effect van de pillen op zijn pijn is het lastig te zeggen of het helpt of niet, omdat hij er daarna zo slap van is.
Nee, ik heb de hondjes nog nooit tramadol gegeven.
En is een operatie echt geen optie?
🤞
Julie zei hierboven al dat sommige hondjes niet goed op dit medicijn reageren. Ook al weet ik dat mijn lieverd niet meer te redden is, hoop ik echt dat het aanslaat. De dierenarts legde namelijk uit dat als hij dit moet krijgen en het op de langere termijn niet meer werkt, het beter is om hem te laten gaan. Na tramadol is de volgende stap namelijk morfine, en in dat geval zou hij helemaal 'stoned' zijn en de hele dag alleen maar slapen zonder nog ergens plezier aan te beleven.
Dank je wel, ik ga je bericht even opzoeken. Sterkte voor jullie allebei.
gigi397
Goedenavond en bedankt voor jullie reacties. Het gaat om 2,5 tablet met een tussenpoos van 8 uur, maar alleen indien nodig. Hij heeft het ruim 2 uur geleden gekregen en ligt nu half te slapen, waarschijnlijk door de sufheid die hierboven al werd genoemd. Hij heeft een tumor aan zijn teenkootje (ik had daar al eerder een topic over aangemaakt). Eerst kreeg hij alleen een ontstekingsremmer, maar sinds donderdag zijn we overgestapt op een andere ontstekingsremmer die ook als pijnstiller werkt. De dierenarts heeft ons strips Tramadol meegegeven voor als hij pijn heeft. Gisteren liep hij een paar keer mank en vanmiddag tilde hij zijn poot op telkens als hij stilstond tijdens het wandelen. Dat deed hij later thuis ook weer, vandaar dat hij nu zijn eerste dosis heeft gehad.
😯 Hallo Lafilledu 59, hoeveel druppels moet je hondje per dag krijgen?
Het is een opiaat en dat is behoorlijk sterk spul. Ik heb het zelf ook moeten gebruiken na een lelijke hondenbeet. De pees van een vinger lag uit de peesschede. Ik ben van mezelf niet zo kleinzerig, maar ik heb het wel gevoeld hoor. Ik mocht 's ochtends en 's avonds 4 druppels nemen en echt niet meer. Ik moet toegeven dat het wel erg effectief is. Wat is de oorzaak van de pijn bij jouw hondje?
gigi397
Hoi, inderdaad, tramadol is een morfine-achtige pijnstiller en dus behoorlijk sterk. De laatste jaren laten onderzoeken bij dierenartsen echter zien dat sommige honden niet zo goed reageren op tramadol. Het werkt dus niet altijd even goed; het hangt echt van de hond af. Wat betreft de bijwerkingen: je hond kan er wat suf of slaperig van worden en in zeldzamere gevallen kan hij last krijgen van misselijkheid of braken. Heeft je hond lever- of nierproblemen? Dan moet je extra voorzichtig zijn. Gebruik het ook absoluut niet als je hond epilepsie heeft. Als dat bij jouw hond allemaal niet speelt, hoef je je geen zorgen te maken. Houd je gewoon goed aan de dosering die je dierenarts heeft voorgeschreven!
Ik hoop dat je hier wat aan hebt,
Groetjes,
Julie
39 reacties van 39