Tramadol voor de hond
De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.
Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.
Hoi Lafilledu59
Ik geef je dit steuntje in de rug omdat hij – ook al is het misschien uitstel van executie – ondanks die zware behandelingen nog steeds plezier heeft in het leven. Als dat niet zo was, zou hij wel onverschillig zijn voor zijn omgeving.
Ik zit een beetje in hetzelfde schuitje als jij; mijn Mechelse herder van 11,5 jaar werd op zijn 10e plotseling blind door een te hoge oogdruk die onopgemerkt was gebleven. Dat was zwaar, zowel voor hem als voor ons. Maar hij heeft zich aangepast en wij ook. We hebben niets veranderd aan zijn vaste gewoontes; hij loopt nog lekker los in het park dat hij goed kent of in de tuin.
Sinds een paar dagen wordt zijn achterhand wat zwakker en komt het einde in zicht, maar zolang hij die lieve blik van hem – ook al zijn het geen echte 'kijkers' meer – naar me opheft om te laten weten dat we nog even doorgaan, zal ik dat blijven doen.
Ik vertel je dit om je nog meer moed in te spreken.
Goedenavond en heel erg bedankt Treasure voor je begrip en je steun... Ik ben me er heel goed van bewust dat ik hem niet lang meer bij me zal hebben. Ik houd alles nauwlettend in de gaten en als het nodig is, bel ik de dierenarts om te overleggen en zijn mening te horen. Ik weet dat hij me die eerlijk zal geven zonder iets achter te houden.
Goedenavond,
Veel sterkte en ik zou precies hetzelfde doen als jij. Jij bent de enige die beslist wat goed voor hem is of niet. Blijf nog lekker van hem genieten, hij geeft je vanzelf wel een seintje wanneer het moment daar is.
Verwen hem maar goed terwijl je hem in de gaten houdt. Hij zit in de laatste fase, maar hij is nog bij je en dat is wat voor hem het allerbelangrijkst is.
Hoi, het is absoluut niet mijn bedoeling om hem bij me te houden terwijl hij lijdt. We zijn nog geen 48 uur geleden met de tramadol begonnen, dus ik geef het nog een paar dagen om te zien of het aanslaat of niet. Vandaag loopt hij weliswaar een beetje mank, maar hij houdt zijn poot niet meer omhoog. Hij is goed wakker, alert, let op de geluiden buiten en laat dat ook merken. Ik denk dat de pijn niet constant is, want op sommige momenten pakt hij zijn speeltje om erop te kluiven. Toen de dierenarts afgelopen donderdag langskwam, heb ik het gehad over de dag dat we hem moeten laten gaan en of dat eventueel thuis zou kunnen. We hebben het erover gehad en hij zei dat het nu nog niet zover is. Volgens hem moeten we pas echt gaan opletten als hij niet meer kan lopen, of als hij zijn poot constant omhoog houdt en zijn achterhand inzakt zodra hij hem probeert neer te zetten. Dan pas is het moment daar. Hij legde uit dat de pijn er zonder pijnstilling natuurlijk is, vandaar de tramadol om de 8 uur. Dat zou normaal gesproken de pijn moeten verzachten (net als bij een mens die een pijnstiller neemt waardoor de pijn een paar uur wegtrekt). Daarom houd ik hem goed in de gaten en observeer ik zijn gedrag: houdt hij zijn poot nog omhoog ondanks de nieuwe medicatie? Als hij 1 of 2 uur na de inname weer een soort van 'normaal' is, dan weet ik dat het hem helpt. Zo niet, dan werkt het blijkbaar niet. Ik denk dat er hier weinig mensen zijn die bij zo’n behandeling al na 48 uur hun lieverd hebben laten gaan. De dierenarts heeft ook niet gezegd dat het na twee dagen al moet werken, zoals soms bij een 'laatste kans-behandeling' wordt gezegd... Maak je geen zorgen: als ik zie dat hij echt pijn heeft, doe ik wat het beste voor hém is en houd ik hem niet bij me voor mezelf.
Ik ben het er echt niet mee eens, een hond die pijn heeft kan dat wel degelijk laten zien.
Er zijn verschillende signalen zichtbaar: hij eet niet meer, is apathisch, vertoont ander gedrag, zondert zich af, kan agressief worden... en die blik, laten we het over die blik hebben die zijn wanhoop kan tonen.
Je kent je eigen hond en dan weet je het gewoon.
Dit kereltje tilt zijn poot op, ja, hij heeft daar vast pijnlijke hinder van. En wat als een ontstekingsremmer hem nog wat verlichting kan geven? Alleen de dierenarts kan dat bepalen, zonder dat het zinloos rekken wordt. Pas wel op met medicijnen die de werkelijke pijn kunnen verbloemen.
Lafifille, hoe gaat het er deze ochtend mee?
Hoi. Het probleem is, dat weten we allemaal, dat een hond er alles aan zal doen om niet te laten zien dat hij lijdt, puur om zijn baasje te plezieren. Daarom is het aan ons als mensen om te doen wat nodig is. Geloof het of niet, ik heb een paar jaar geleden hetzelfde meegemaakt en ik heb het niet op tijd gezien. Toen ik het eindelijk begreep, was het te laat; mijn hond had geleden zonder ooit iets duidelijks te laten merken, terwijl het achteraf gezien zo overduidelijk was. We klampen ons vast, we houden vol, maar het is niet ons gevecht. Wij voeren de strijd niet, dat doen zij. Ik weet niet of het voor jouw hond al tijd is, maar als ik je bericht zo lees, zou ik niet afwachten. Ik zou zo snel mogelijk naar de dierenarts gaan en vragen of hij 100% eerlijk wil zijn. Het belangrijkste is namelijk niet de pijn die jij straks zult voelen, maar de pijn die hij op dit moment voelt.
PS: Het is absoluut niet de bedoeling om Pablo zonder pijnstillers te laten zitten. Ik bedoelde alleen dat je, mocht dit middel hem niet goed bevallen, met de dierenarts kunt overleggen of er misschien een ander middel is om te proberen, om te kijken wat dat doet. Zoals ik hierboven al schreef, leek de pijn vanavond eindelijk wat minder te worden, dus het is even afwachten hoe het na de volgende dosissen gaat.
Om 16:00 uur de tramadol gegeven, hij werd er niet suf van. Om 19:00 uur stond hij op; hij liep wel een beetje anders, maar hield zijn poot niet meer omhoog. Hij is de tuin in gegaan en kwam op alle vier zijn poten weer terug, dus het heeft de pijn waarschijnlijk goed onderdrukt. Ik ga het morgen goed in de gaten houden en zo'n 2 à 3 uur na de dosis kijken of hij goed loopt of zijn poot toch weer optilt. Als hij zo blijft lopen als vanavond, blijf ik het hem elke 8 uur geven. Mocht het weer slechter gaan, dan overleg ik even met de dierenarts of we van pijnstiller moeten wisselen. We bekijken het gewoon dag voor dag, afhankelijk van hoe het gaat met mijn grote kerel.
Het doet me echt verdriet om dit te lezen... uiteindelijk was hij alerter en had hij ook minder pijn vóór deze nieuwe behandeling.
Als hij er zo suf van wordt, begrijpt hij vast niet wat hem overkomt, arme stakker 😞
Je hebt gelijk dat je weer even met de dierenarts gaat overleggen of een andere behandeling beter geschikt is, deze lijkt niet bij hem te passen!
Ik hoop echt dat ik morgen beter nieuws lees...
Je hebt al mijn steun, geef Ulco een dikke aai van mij
Hij heeft vanmiddag om 16:00 uur weer wat gehad. Hij stond op en liep naar de gang met zijn pootje omhoog 😞 en toen hij hem weer neerzette, zakte hij erdoorheen. Hij twijfelde ook hoe hij weer op de bank moest komen, dus het is wel duidelijk dat hij pijn heeft. Het is nu 2,5 uur geleden dat hij het heeft ingenomen en hij is niet opgerold gaan liggen zoals vanochtend. Hij ligt wel, maar slaapt niet en kijkt een beetje om zich heen. Omdat hij nog niet is opgestaan, kan ik echter nog niet zien of het de pijn verzacht. Ik ga het goed in de gaten houden, want als hij opstaat en zijn poot nog steeds inhoudt, betekent dat dat dit medicijn niet bij hem aanslaat. Morgen weer even aankijken en als het nog hetzelfde is, probeer ik de dierenarts te bereiken om te overleggen. Hij had meerdere soorten pijnstillers genoemd, waaronder Tramadol, dus er zijn nog wel andere opties die hij misschien kan proberen. Mocht dat het geval zijn maar werkt dat helaas ook niet, dan moeten we overwegen om hem te laten gaan. De volgende en laatste stap is namelijk morfine, maar daar slapen honden dag en nacht van, dus dan heeft hij nergens meer plezier in. Het is vreemd, want zaterdag kreeg hij een nieuwe ontstekingsremmer en pijnstiller inéén en zondag begon het mis te gaan. Slechts één dag later... toeval of heeft het met elkaar te maken? Ik weet het niet, net zoals die poot die hij ineens omhoog hield. Ik wil het echt niet, maar ik ben bang dat de beslissing niet lang meer op zich laat wachten...