Mijn hond houdt niet van me

?
Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal, ik heb een Duitse herder van bijna 5 jaar oud en hij houdt niet van me. Dat wil zeggen dat hij nooit naar me toe komt voor een knuffel of om geaaid te worden, hij luistert niet naar me en als ik hem op zijn kop geef, gromt hij naar me, trekt hij zijn lippen op en laat hij echt heel vals zijn tanden zien. Wanneer hij dat doet, maak ik een vuist en geef ik hem wat tikjes (echt niet hard hoor, ik wrijf meer met mijn vuist) tegen zijn tanden terwijl ik zeg: "Kom maar op, bijt dan." En elke keer stopt hij dan met alles en gaat hij in zijn mand liggen mokken. Hoe zorg ik ervoor dat mijn hond tenminste een beetje van me gaat houden en dat hij naar me luistert? En dat terwijl ik hem vaak knuffel en vaak met hem speel. Bedankt.

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

8 antwoorden
Sorteren op:
  • ?
    Rapporteren

HALLO

ik heb een staffie van 3 maanden, hij likt mijn vrienden en familie maar mij niet

mij bijt hij

wat kan ik doen?

BEDANKT

Vertaald Frans
    Stella42
    Stella42 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Als kind had ik een Duitse herder die van ouderdom is gestorven. In mijn herinnering was ze niet zo aanhankelijk, heel anders dan de honden die ik daarna heb gehad. Ze was heel trouw en erg gehecht aan mijn vader, haar baasje; ze wilde altijd bij hem in de buurt zijn.

Ze liet haar blijdschap zien door 's ochtends te kwispelen of wanneer we thuiskwamen. Onze aanwezigheid en het feit dat ze bij ons was, was voor haar genoeg.

In diezelfde tijd had ik ook een teckel. Ik wilde haar altijd aaien of kusjes geven (ik was toen nog geen tien jaar oud). Het resultaat was dat ze me beet of wegliep als ik aandrong, en dat deed ze alleen bij mij.

Voor jouw hond is het belangrijkste om te ontdekken hoe je een band met hem opbouwt, bijvoorbeeld door samen een activiteit te gaan doen.

Ondanks het bijten ben ik altijd dol gebleven op mijn teckel. Het was namelijk niet zij die vals was, maar ik was degene die haar karakter en haar behoefte aan vrijheid niet respecteerde. Omdat ik haar zo graag mijn liefde wilde tonen, behandelde ik haar eigenlijk als een object dat er voor mij was.

Van deze twee honden heb ik veel geleerd: van de één respect voor het dier, en van de ander dat liefde niet altijd gepaard hoeft te gaan met veel uitingen van affectie.

Vertaald Frans
    Humeur-De-Chien
    Humeur-de-chien Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi Lilia,

Dat hij niet uit zichzelf om knuffels komt vragen, verbaast me eigenlijk niet zo.

Zoals ik ook vaak tegen mijn klanten zeg: wanneer we voor een hond kiezen, doen we dat meestal vanuit een emotionele behoefte. En vanaf dat moment verwachten we dus dat hij die leegte voor ons opvult. Alleen heeft de hond diezelfde behoefte niet. Zijn behoefte aan hechting (en niet aan liefde) aan de mens is biologisch; het is zelfs van levensbelang.

Onze westerse cultuur bepaalt hoe we met honden omgaan. We halen ze in huis, overladen ze met aandacht, zijn meestal erg fysiek in onze affectie, overbeschermen ze en laten ze soms zelfs bij ons slapen.

Je moet je dan afvragen of we dit voor onszelf doen of echt voor de hond.

Wat betreft het feit dat hij niet naar je luistert, gromt en zijn tanden laat zien: je zou eens kritisch moeten kijken naar de manier waarop je met hem communiceert. Waarschijnlijk is dat niet de juiste manier.

En dan de strijd met hem aangaan, ook al lijkt hij toe te geven, is absoluut geen goede aanpak.

Om je echt goed te kunnen adviseren, zou er eigenlijk een gedragstherapeut bij je thuis moeten komen om naar jou en de hond te kijken en de situatie ter plaatse te beoordelen.

Nog één laatste ding,

Pas op met verhalen over de "dominante hond", de dominantie tussen mens en hond, hiërarchie of de sociale organisatie van een roedel. Niets daarvan is van toepassing op huishonden. Helemaal niets!

De ethologie, de wetenschap die het gedrag van dieren bestudeert, rekent volledig af met dit soort ouderwetse en achterhaalde opvattingen.

Vertaald Frans
    R
    Roucoulou64 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi! Elke hond heeft zijn eigen karakter en jouw hond houdt blijkbaar gewoon niet zo van knuffelen. Je moet het niet gaan forceren zoals je nu doet; dat is niet goed en maakt de situatie alleen maar erger. Onthoud dat als een hond iets 'stouts' doet, daar altijd een reden voor is (denk aan stress, te weinig beweging, enz.). Je moet hem daarom niet op zijn kop geven, want wat wij als 'kattenkwaad' zien, is voor een hond heel anders. Je hond begrijpt niet waarom je boos op hem wordt, omdat dit gedrag eigenlijk altijd een teken is dat hij zich niet prettig voelt.

Wat voor dingen doet hij precies?

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Goedenavond,

misschien moet je hem ook gewoon een beetje met rust laten; uitingen van genegenheid worden niet altijd even goed ontvangen door een hond, simpelweg omdat het in hun taal iets heel anders betekent dan voor ons.

Waarom zou hij zelf om aaitjes komen vragen als hij er al mee wordt "overladen"? Misschien is hij ook wel een beetje "klaar" met al het gepraat, toch?

Bied hem eens wat anders aan: iets laten zoeken enzo...

Je hond "houdt" vast wel van je, geef hem gewoon even de kans om dat zelf te laten zien en observeer hem eens.😉

Vertaald Frans
    K
    Kimberleynbc Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Goedenavond,

Niet alle honden zijn even aanhankelijk. Probeer misschien een hechte band met je hond op te bouwen door bijvoorbeeld samen te wandelen of te spelen, en verwen hem met wat lekkers (zonder te overdrijven natuurlijk). Misschien merkt hij dan dat je echt interesse in hem hebt en dat je tijd aan hem wilt besteden.

Sorry als wat ik net zei al eerder in dit topic is genoemd, maar ik heb het niet gelezen. Ik had even geen puf om zo'n hele lap tekst door te spitten! ;)

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Goedenavond, bedankt voor je reactie en ik ga je advies zeker opvolgen.

Ik mopper op mijn hond als hij iets stouts doet (wat nu echt nog maar zelden gebeurt), maar vooral als hij niet luistert. Het voelt dan alsof ik totaal niet besta voor hem, terwijl ik zielsveel van hem hou.

We kregen hem toen hij 3,5 maand oud was en mijn ouders hebben zich meer met zijn opvoeding beziggehouden dan ik (vanwege mijn lessen). Ik beloon hem als ik hem roep en hij meteen terugkomt, maar voor de rest is het lastig. Als hij een kat ziet, rent hij erachteraan en kan ik roepen wat ik wil, maar dat heeft geen enkel nut. En dat terwijl we tegenover een ringweg wonen en er achter ons huis ook nog een vierbaansweg ligt.

Hartstikke bedankt voor je tips, ik ga er direct mee aan de slag zodra ik weer thuis ben.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hoi,

Om te beginnen: een hond komt niet altijd uit zichzelf om te kroelen of te knuffelen. Het is geen speelgoed of een knuffelbeer; elke hond heeft zijn eigen karakter en dat is nu eenmaal zo. Honden bekijken dingen anders dan mensen. Wat voor ons een teken van affectie is, zoals een knuffel of een aai over de kop, kan voor een hond juist overkomen als een teken van dominantie.

Wie heeft de opvoeding van de hond gedaan? Je hond op z'n kop geven heeft geen zin, het zorgt alleen maar voor frustratie en hij gaat je koppelen aan iets negatiefs. Dit geldt al helemaal als er hardhandig wordt opgetreden. De gouden regel is: sla een hond NOOIT. Bovendien raakt de hond totaal in de war als je dat doet met de hand waarmee je hem ook aait.

Om een hond op te voeden en een band met hem op te bouwen, werkt belonen het allerbeste. Als hij zich druk maakt, negeer hem dan. Zodra hij kalm is, geef je hem een aai en iets lekkers (aai hem in het begin nooit bovenop zijn kop). De hond gaat braaf en rustig zijn dan linken aan een beloning en zal daardoor steeds sneller kalmeren. Je kunt dit vertrouwen ook versterken door samen te spelen, hem trucjes te leren of dingen te laten zoeken. Gebruik ook hierbij altijd een aai en een snoepje als beloning.

De hond lijkt nogal dominant, aangezien hij van zich afbijt en zijn tanden laat zien. Zo'n hond voed je niet op met de harde hand, maar op basis van vertrouwen. Telkens als hij iets goeds doet, geef je hem een complimentje en wat lekkers (stukje worst, hondensnoepjes, brokjes of een stukje kaas – let wel even op de hoeveelheid calcium in zijn huidige voer). Als hij iets doet wat je niet bevalt, negeer hem dan. Dit kost tijd, maar op de lange termijn bouw je zo echt een band op. Na verloop van tijd kun je het aantal snoepjes afbouwen naar de helft, dan een derde, enzovoort. Blijf hem wel altijd prijzen, zodat uiteindelijk de aai de beloning wordt en niet alleen het lekkers.

Trouwens, nog een vraagje: in welke situaties straf je hem? Wat voor ondeugends had hij gedaan? En hoe lang heb je hem al? In het geval dat je de hond snel moet kalmeren omdat het gevaarlijk wordt: niet slaan. Wees kordaat, leg je hand in zijn nek en zet druk zoals een moederhond dat bij haar pups zou doen (zonder hem te wurgen, zie dit filmpje voor een voorbeeld: https://youtu.be/GLD7OyosCUM?t=2m49s). Oefen druk uit en dwing hem naar de grond zodat hij kalmeert; houd je hand daar totdat hij rustig is.

Ik wil nog even benadrukken dat een hond een dier blijft en niet constant ter beschikking staat van zijn baasje. Hij heeft niet altijd zin om platgeknuffeld te worden.

Vertaald Frans
  • 8 reacties van 8

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!