Hoi,
Zoals hierboven al gezegd is, is het lastigste dat als je een puppy neemt, je moet accepteren dat hij zijn behoefte in het appartement zal doen als je weg bent, en dat je dat dus moet opruimen.
Ik heb het zelf meegemaakt met mijn eerste hond, alweer een tijd geleden, en het was best wel overweldigend, zoals @Cindouy ook al aangaf. Je vraagt je dan echt af of het altijd zo zal blijven (snachts piepen, binnen plassen, dingen slopen) en je zit tegen het paniekerige aan. Maar geen paniek, het komt goed.
Wat wij toen deden, was hem alleen toegang geven tot de keuken en de gang als we weg waren. Daar lagen tegels op de vloer, dus dat was makkelijker schoonmaken dan op parket. Ik kan je geruststellen: de keuken was groot ;-) later mocht hij door het hele huis. Uiteindelijk was hij vrij snel zindelijk. Er gebeurde nog wel eens een ongelukje, maar dat is niet zo erg; als hij een plasje deed, was dat simpelweg omdat hij het niet langer kon ophouden.
Omdat je dagen hebt dat je niet werkt, en bovendien een flinke tijd vrij bent na 14:00 uur, is het zeker te doen.
Wat het ras betreft: als hij zijn energie goed kwijt kan en je lekker met hem gaat wandelen, is er geen probleem. Mijn tweede hond was een kruising tussen een Hollandse Herder en een Beauceron. We woonden in een appartement en werkten allebei... en er was niks aan de hand. Ze was braaf als we aan het werk waren, sloop niks en blafte niet. Het enige wat ze deed, was op de bank klimmen, waarschijnlijk om te snurken. Dat mocht eigenlijk niet, maar vooruit dan maar.
Ze kreeg flinke wandelingen als we er waren, op verschillende plekken voor de afwisseling in prikkels, geurtjes en dergelijke.
Mijn huidige hond, een Shar-Pei, kan er ook goed tegen. Ze slaapt als we er niet zijn en we laten haar ook veel uit, zo'n 4 keer per dag.
Daarnaast zijn er de extraatjes: we zorgen er altijd voor dat de hond mee kan als we op pad gaan, of dat nu naar een restaurant, café of bar is... in de zomer is dat makkelijk met de terrasjes.
We gaan niet meer zo vaak echt stappen, meestal spreken we bij vrienden af en dan gaat de hond gewoon mee.
Het is een hele levensstijl. Ik zeg niet dat je nooit meer een avondje uit kunt met vrienden, dat kan best, zolang het maar niet elke avond is :-) Zorg dat je de hond goed opvoedt, dan kan ze bijna overal mee naartoe, en dat is echt top :-)
Ik wil hier ook geen discussie over uitlokken; ik denk dat je prima een hond kunt hebben in een appartement terwijl je werkt. Daar gaat het niet om, het gaat erom wat je de hond kunt bieden.
Als hij nog een puppy is, ruim dan alle spullen op die hij niet mag slopen en geef hem speeltjes. Omdat je nu al werkt, zal hij begrijpen dat je weggaat maar ook altijd weer terugkomt. Dat is misschien lastiger voor een hond van iemand die eerst niet werkte en dan ineens weer aan de slag gaat.