[Help] Mijn hond springt op de meubels!

Sharkim125
Sharkim125 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal.

Ik heb Jerry nu iets langer dan een maand, hij is een kruising tussen een Australische herder en een Duitse herder van 5 maanden oud ^^

Ik heb me goed ingelezen voordat ik hem in huis nam en zijn opvoeding gaat eigenlijk geweldig. Hij houdt van leren, naar buiten gaan, rennen, spelen en is echt een knuffelkont.

Maar er is een probleempje dat ik zo snel mogelijk moet oplossen. Mijn moeder is gastouder en past dus thuis op kleintjes van onder de 3 jaar.

Het probleem is dat mijn hond springt, de hele tijd. Even ter verduidelijking: hij springt constant op de meubels, echt de hele tijd. Hij doet dit pas sinds 2-3 dagen, daarvoor was zijn opvoeding perfect. Hij stopt niet met het neerzetten van zijn voorpoten als we eten en op de meubels... eigenlijk heb ik gemerkt dat hij het vooral doet op de plek waar mijn moeder kookt x) En ik moet eerlijk bekennen dat ik geen oplossingen heb om dit aan te pakken, behalve hem wegduwen en "nee" zeggen, maar daar ben ik niet zo'n fan van. En ik moet dit echt snel oplossen, ik denk dat jullie wel begrijpen dat dit gedrag met kleine kinderen in huis echt niet handig is ^^'.

Hebben jullie misschien tips of oplossingen om me te helpen? Bedankt :)

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

33 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • Sharkim125
    Rapporteren

Als hij op een meubel springt, bied ik hem zijn favoriete bal aan en dat werkt. Maar vijf seconden later gaat hij er weer naartoe. En dan bied ik hem zijn bal weer aan. Er komt maar geen einde aan. En als we hem naar zijn plek sturen, houdt hij het daar geen twee seconden vol... Aan de andere kant snap ik het ook wel: op de plek waar hij ligt zijn drie spelende kinderen, die natuurlijk interesse hebben in de hond en hem opzoeken, enzovoort... Hij begrijpt het commando 'plaats' wel en gaat er ook heen, maar hij blijft er nooit langer dan twee seconden... Het werk van mijn moeder maakt zijn opvoeding wel lastig, dat geef ik toe ^^'

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Eigenlijk springt je hond vooral tegen het aanrecht waar je moeder aan het koken is: dat is heel normaal, het zal daar wel lekker ruiken!

Je hond is nieuwsgierig en lijkt me intelligent: hij springt om te zien wat er op de meubels ligt, omdat hij nu nog te klein is om het zonder te springen te kunnen zien. Als hij straks volwassen is, kan hij (gezien zijn ras) gewoon zittend alles zien zonder te hoeven springen... Heb je al eens geprobeerd om hem naar zijn mand te sturen als hij dit doet?

Vertaald Frans
    Sharkim125
    Rapporteren

Ja, ik ben begonnen bij de hondenschool :) Als ik er zaterdag weer ben, ga ik er even naar informeren.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Je hond mist de basisopvoeding; je moet echt naar een hondenschool gaan om (samen met hem) te leren hoe je dit allemaal aanpakt. Dit zijn dingen die je gewoon kunt leren en je hond is eigenlijk nog een pup.

Succes, je kunt het!

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Wat betreft het op de meubels springen kan ik je niet echt helpen, want ik maak op dit moment precies hetzelfde mee. Jack vindt het geweldig om op de salontafel te klimmen (gelukkig is hij nog te klein om zijn pootjes op de eettafel of het aanrecht te zetten). Maar wat betreft het opspringen tegen mensen, raad ik je aan om deze video te bekijken. Hij is gemaakt door mijn hondentrainer van de puppycursus en de methodes die hij laat zien werken echt supergoed:

http://youtu.be/lrBamuXkLjc

Vertaald Frans
    Sharkim125
    Rapporteren

Ja, daar dacht ik ook al aan :/ Ik weet echt niet meer wat ik nu moet doen... Er kwamen net mensen op bezoek en hij sprong meteen tegen ze op... Over een maandje vinden ze dat echt niet meer zo leuk... En met de kinderen gaat het ook niet meer, terwijl ze zelfs op 2-jarige leeftijd al heel netjes met de hond omgingen. Maar hij bleef maar springen, we moesten ze echt uit elkaar halen... Ik weet niet of het tijdelijk is, maar één ding is zeker: dit kan zo niet langer... :/

Vertaald Frans
    Chocobon
    Chocobon Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Het commando 'eraf' is een interessant commando. Belonen is goed, maar in dit specifieke geval twijfel ik, want om een beloning te krijgen, zal hij er juist op springen zodat jij weer 'eraf' zegt ^_^.

Zodra je je hond aandacht geeft, zal hij het weer opnieuw proberen. Het is een vicieuze cirkel, want negeren is ook niet de oplossing.

Bij mij draagt hij zijn halsband de hele dag en nacht. Voor het wandelen is de riem het teken om naar buiten te gaan (verder heeft iedereen natuurlijk zijn eigen aanpak en handigheidjes).

Ik hoop dat iemand met meer ervaring je wat makkelijker verder kan helpen en je goede tips kan geven ;)

Vertaald Frans
    Sharkim125
    Rapporteren

Hoi Chocobon, en bedankt voor je reactie! ^^

Inderdaad ja, als ik hem wegduw ziet hij dat als een spelletje. Dus ik ben begonnen met 'laag' te zeggen en hem te belonen als hij eraf ging. Maar het heeft nog niets veranderd, in ieder geval vandaag niet; ik heb vandaag zeker wel honderd keer 'laag' moeten zeggen...

Zijn halsband krijgt hij alleen om tijdens het wandelen. Ik ga nog even door met wat ik deed tot donderdag of vrijdag, en als het probleem dan nog niet is opgelost, kijk ik wel voor een andere oplossing. In het ergste geval komt het commando 'laag' altijd wel een keer van pas ^^

Bedankt :)

Vertaald Frans
    Chocobon
    Chocobon Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Let op met hoe je hem wegduwt; meestal versterkt het wegduwen van je hond zijn gedrag alleen maar, omdat hij denkt dat het een spelletje is.

Draagt hij de hele dag zijn halsband? Als dat zo is, kan het een goede oplossing zijn om hem gewoon even bij zijn halsband te pakken, hem te laten zitten en duidelijk "nee" te zeggen.

Ik ben verder geen gedragsdeskundige hoor, dit is gewoon hoe ik die van mij aanpak als hij kattenkwaad probeert uit te halen. En dan heb ik nog geluk ook, want hij doet het eigenlijk maar heel weinig x). Over een paar maanden is de kans groot dat hij aan de lopende band streken gaat uithalen ^_^. 5 maanden is nog vroeg voor de puberteit, maar het is zeker niet onmogelijk.

Succes!

Vertaald Frans
  • 30 reacties van 33

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!