[Help] Mijn hond springt op de meubels!

Sharkim125
Sharkim125 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal.

Ik heb Jerry nu iets langer dan een maand, hij is een kruising tussen een Australische herder en een Duitse herder van 5 maanden oud ^^

Ik heb me goed ingelezen voordat ik hem in huis nam en zijn opvoeding gaat eigenlijk geweldig. Hij houdt van leren, naar buiten gaan, rennen, spelen en is echt een knuffelkont.

Maar er is een probleempje dat ik zo snel mogelijk moet oplossen. Mijn moeder is gastouder en past dus thuis op kleintjes van onder de 3 jaar.

Het probleem is dat mijn hond springt, de hele tijd. Even ter verduidelijking: hij springt constant op de meubels, echt de hele tijd. Hij doet dit pas sinds 2-3 dagen, daarvoor was zijn opvoeding perfect. Hij stopt niet met het neerzetten van zijn voorpoten als we eten en op de meubels... eigenlijk heb ik gemerkt dat hij het vooral doet op de plek waar mijn moeder kookt x) En ik moet eerlijk bekennen dat ik geen oplossingen heb om dit aan te pakken, behalve hem wegduwen en "nee" zeggen, maar daar ben ik niet zo'n fan van. En ik moet dit echt snel oplossen, ik denk dat jullie wel begrijpen dat dit gedrag met kleine kinderen in huis echt niet handig is ^^'.

Hebben jullie misschien tips of oplossingen om me te helpen? Bedankt :)

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

33 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • Sharkim125
    Rapporteren

Hoi Achan, bedankt voor je reactie ^^ Het punt is alleen: weet je zeker dat kinderen van 1 en 2 jaar dat snappen? x) En wat die mensen betreft: ik heb het ze allemaal uitgelegd, maar ze vinden het blijkbaar grappig... 😔

Vertaald Frans
    Sharkim125
    Rapporteren

Mmh ja, daar had ik ook al aan gedacht... Het punt is dat het met de meubels wel lukt, maar als het om mensen gaat... Als ze binnenkomen, groeten ze eerst de mensen en als de hond aan de beurt is, kan ik "nee" of "zit" of wat ik maar wil roepen, hij springt er gewoon bovenop... xD

En ja, ik geef je gelijk, het is echt lastig om niet te lachen als hij zo'n zielig koppie trekt x')

Met die voedselweigering ben ik nu volop bezig; ik leer hem het commando "niet aankomen". Ik leg snoepjes op zijn pootjes en hij eet ze pas op als ik toestemming geef.

Maar goed, het grootste probleem is dat hij tegen mensen op springt. Wat de meubels betreft heb ik erover nagedacht en uiteindelijk heb ik daar genoeg oplossingen voor, dat krijg ik wel geregeld^^ Maar bij mensen is het lastig, want ze moedigen hem ook nog eens aan met "oooh, wat een lief hondje, hallooooo!" en dan bukken ze ook nog, dus tja, dan vliegt hij er natuurlijk meteen op af...😒

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Je kunt de kinderen altijd leren om hun rug naar hem toe te draaien als hij springt. Ze zijn nog wel klein, maar als je er een spelletje van maakt, werkt dat hartstikke goed! Mijn zoon spreekt de poes ook meteen aan als ze iets stouts doet! Zodra hij de regels doorhad die we voor onze kat hadden opgesteld, liet hij haar nergens meer mee wegkomen!

Hetzelfde geldt voor de mensen die over de vloer komen, zoals ouders enz... Leg het ze gewoon uit. Ik denk dat ze wel zullen begrijpen dat het nu nog een puppy is en dat je hem juist goed wilt opvoeden voor de veiligheid van hun eigen kinderen! Er is geen enkele reden waarom ze zouden weigeren!

Vertaald Frans
    Chocobon
    Chocobon Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik heb vaak gehoord en gelezen op verschillende forums, in boeken en andere documenten: "als je wilt voorkomen dat je huisdier iets doet wat je niet wilt, wacht dan niet tot hij het doet, maar zeg 'nee' door op zijn actie te anticiperen."

Ik heb het voor een paar kleine dingetjes geprobeerd: het proberen te eten van steentjes (het beweegt niet maar het ziet er zo lekker uit :O), blaadjes (tja, die blaadjes, de grote liefde van puppy's, vooral als het waait ^^) of laatst nog toen hij de tafel en alles wat erop lag probeerde te benaderen. Ik moet zeggen dat het anticiperen op bepaalde bewegingen soms helpt (ik zeg niet dat het onfeilbaar is hoor :p) om ongewenst gedrag te voorkomen x).

En als het te laat is, tja... hoe zal ik het zeggen... "nee", "foei", en hem dan zien met dat zielige koppie terwijl je je lach moet inhouden, dat is echt zo moeilijk ^^

Maar als hij op de meubels probeert te klimmen voor eten, probeer hem dan voedselweigering aan te leren; laat hem zien wat wel en niet mag. Ook al ruikt het nog zo lekker, het is niet voor hem :p

Veel succes ;)

Vertaald Frans
    Sharkim125
    Rapporteren

Bedankt voor jullie reacties allemaal!

Sofi771: Als hij tegen me opsprong, keerde ik hem de rug toe totdat hij ging zitten, en zodra hij zat beloonde ik hem. Binnen drie dagen was het geregeld. ^^ Hij springt meestal op de meubels als er eten ligt, of gewoon uit nieuwsgierigheid. Maar hij doet het echt heel vaak, eigenlijk bijna de hele tijd.

Paige729: Ja, ik ben sinds een paar dagen aan het oefenen met het commando "blijf", en hij begint me pas te volgen als ik op ongeveer 15 meter afstand ben. Ik ga deze oplossing proberen, dank je wel! :)

Lili75: je hebt een leeg bericht geplaatst ^^"

Bedankt nogmaals! :)

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Wat dat op meubels klimmen betreft kan ik je niet echt helpen, want ik maak momenteel hetzelfde mee. Jack vindt het grappig om op de salontafel te klimmen (gelukkig is hij nog te klein om zijn poten op de tafel of het aanrecht te zetten). Maar wat betreft het opspringen tegen mensen raad ik je aan om dit filmpje te bekijken, gemaakt door mijn hondentrainer van de puppycursus. De methodes die hij laat zien werken echt heel goed:

http://youtu.be/lrBamuXkLjc

Helaas is hij echt niet te klein hoor. Mijn hondje, ook een Jack Russell, klom met 3 à 4 maanden al in de gootsteen. Ze springt superhoog, ook al is ze zelf niet groot. Nou ja, we konden haar corrigeren wat we wilden, ze hield maar niet op. Dat heeft een goede maand geduurd en toen was het ineens voorbij, net zo snel als het gekomen was. Ze zal het uiteindelijk wel begrepen hebben.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Wanneer hij op een meubel springt, bied ik hem zijn lievelingsbal aan en dat werkt. Maar 5 seconden later doet hij het weer. En dan bied ik hem weer zijn bal aan. Er komt zo geen eind aan. En als we hem naar zijn plaats sturen, blijft hij daar nog geen twee seconden liggen... Aan de andere kant begrijp ik het wel, op de plek waar hij ligt zijn 3 kinderen aan het spelen die natuurlijk super enthousiast zijn over de hond en hem steeds opzoeken, enz... Hij begrijpt het commando "plaats" wel en gaat er ook heen, maar hij blijft er echt nooit langer dan twee seconden...

Het beroep van mijn moeder maakt zijn opvoeding er niet makkelijker op, dat geef ik toe ^^'

Je kunt proberen om het commando "blijf" te trainen. Zodra hij op zijn plek ligt, zeg je "blijf". In het begin blijf je vlak bij hem staan; als hij een paar seconden blijft liggen, hup, snoepje! Terwijl je bij hem blijft staan, wacht je steeds iets langer voordat je hem beloont. Daarna ga je zelf een klein beetje bewegen, ook weer kort, en zo bouw je het op. Stap voor stap zal je hond het "blijf" steeds langer volhouden.

Ik heb dit zelf als een aparte oefening getraind, net als "zit", "af", enzovoort, zodat hij het niet als een straf ziet. Pas daarna ben ik het gaan toepassen wanneer hij op zijn plek ligt. Hij is nu 6 maanden oud, dus ik zeg niet dat hij twee uur lang blijft liggen hoor, maar een paar minuten lukt wel, en soms is dat net genoeg om hem even tot rust te laten komen :-)

Vertaald Frans
    Sofi771
    Sofi771 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

In het begin sprong hij tegen iedereen op, zelfs tegen ons, maar we hebben oefeningen gedaan zodat hij dat bij ons niet meer doet en dat heeft gewerkt. Maar hij blijft maar tegen mensen opspringen die bij ons over de vloer komen.

Wat voor oefeningen heb je precies gedaan?

Waarom klimt je hond eigenlijk op de meubels?

Vertaald Frans
    Sharkim125
    Rapporteren

Maar goed, het lastigste is eigenlijk wanneer hij tegen mensen op springt. Op de meubels is het nog wel te overzien, maar bij mensen is het echt niet te doen. Zodra er iemand binnenkomt, springt hij er twee of drie keer tegenaan, vraagt hij om wat aaitjes en gaat dan weer weg. Het is zijn manier om gedag te zeggen. Nu hij 5 maanden is, is het nog niet zo’n probleem, maar over 2 maanden is dat een heel ander verhaal...

In het begin sprong hij tegen iedereen op, zelfs tegen ons, maar we hebben oefeningen gedaan om dat af te leren en dat heeft bij ons gewerkt. Maar hij blijft het maar doen bij mensen die bij ons over de vloer komen.

Vertaald Frans
  • 20 reacties van 33

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!