[Help] Mijn hond springt op de meubels!

Sharkim125
Sharkim125 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal.

Ik heb Jerry nu iets langer dan een maand, hij is een kruising tussen een Australische herder en een Duitse herder van 5 maanden oud ^^

Ik heb me goed ingelezen voordat ik hem in huis nam en zijn opvoeding gaat eigenlijk geweldig. Hij houdt van leren, naar buiten gaan, rennen, spelen en is echt een knuffelkont.

Maar er is een probleempje dat ik zo snel mogelijk moet oplossen. Mijn moeder is gastouder en past dus thuis op kleintjes van onder de 3 jaar.

Het probleem is dat mijn hond springt, de hele tijd. Even ter verduidelijking: hij springt constant op de meubels, echt de hele tijd. Hij doet dit pas sinds 2-3 dagen, daarvoor was zijn opvoeding perfect. Hij stopt niet met het neerzetten van zijn voorpoten als we eten en op de meubels... eigenlijk heb ik gemerkt dat hij het vooral doet op de plek waar mijn moeder kookt x) En ik moet eerlijk bekennen dat ik geen oplossingen heb om dit aan te pakken, behalve hem wegduwen en "nee" zeggen, maar daar ben ik niet zo'n fan van. En ik moet dit echt snel oplossen, ik denk dat jullie wel begrijpen dat dit gedrag met kleine kinderen in huis echt niet handig is ^^'.

Hebben jullie misschien tips of oplossingen om me te helpen? Bedankt :)

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

33 antwoorden
Sorteren op:
  • ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hij komt met ongeveer 6 maanden in de puberteit!!!

Succes.

Vertaald Frans
    Sofi771
    Sofi771 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Waarom probeer je niet zijn aandacht af te leiden om te voorkomen dat hij zo vastberaden is om te rijden? Je kunt hem bezighouden met een Kong gevuld met lekkere snacks waar hij heerlijk mee aan de slag kan, of een voerbal?

Vertaald Frans
    Sharkim125
    Rapporteren
    Nee, tijdens het eten gaat hij onder de tafel liggen en wacht hij af. Nou ja, hij probeert eerst vooral 5 minuutjes op tafel te neuzen en als hij ziet dat het niet lukt, gaat hij liggen.
    Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

In het boek "Puppy's trainen voor Dummies" (die van Catherine Colignon over positieve hondentraining, voor de duidelijkheid), adviseren ze om je hond een huislijn om te doen. Vlak voordat hij opspringt, houd je hem dan met de lijn tegen, "zonder dat hij het doorheeft" en zonder een woord te zeggen. De hond kan dan niet springen, en op dat moment beloon je hem superenthousiast, alsof hij er zelf voor koos om niet te springen.

Dit moet je blijven herhalen tot hij uiteindelijk inderdaad helemaal niet meer springt.

Natuurlijk moet je hiervoor wel goed anticiperen op de komst van mensen, zodat je hem ook weer "onopvallend" die lijn om kunt doen :-)

Vertaald Frans
    Sofi771
    Rapporteren

Heb je al geprobeerd om hem bezig te houden tijdens de maaltijden, zodat je hem niet de aandacht geeft waar hij om vraagt?

Bijvoorbeeld een Kong gevuld met wat lekkers?

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Let op: vergeet bij "blijf" niet om een ander woord te gebruiken om het commando af te sluiten. Anders komt hij uit zichzelf alweer in beweging en dan heeft het allemaal geen zin gehad.

Vertaald Frans
    Sharkim125
    Rapporteren

Echt bedankt voor de antwoorden die jullie me geven :)

Ik denk zelf eigenlijk ook dat "nee" niks betekent voor een hond als je het elke keer gebruikt wanneer hij iets "fouts" doet, zeker als je commando's hebt als "blijf" enzo... Trouwens, ik ben al begonnen met wat dingetjes uit te proberen voor de meubels. Tijdens het eten vanmiddag zag ik dat hij om de tafel begon te drentelen. Toen hij aanstalten maakte om te springen, zei ik al "zit" nog voordat hij omhoog kwam. Hij ging zitten en toen zei ik "blijf". Hij hield het een paar seconden vol, maar wilde het toen weer proberen. Ik was hem weer voor door de oefening te herhalen. Uiteindelijk is het hem één keer gelukt om bij de tafel te komen toen ik net mijn rug had toegekeerd. Ik zei "eraf" en hij ging er ook echt af. Ik denk dat dit wel kan werken. Volgens mij begrijpt hij "eraf" inmiddels hartstikke goed, gezien het aantal keren dat ik het de afgelopen dagen heb moeten roepen x)

Nou, hebben jullie nog opmerkingen over deze aanpak? Dingen die ik moet veranderen?

Wat dat opspringen tegen mensen betreft, daar ga ik het vanavond even met wat ouders over hebben. De meesten hebben zelf ook honden, dus ik denk dat ze het er wel mee eens zullen zijn.

Dank jullie wel :)

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Kinderen van 2 jaar kunnen dat best begrijpen, je moet ze gewoon vertellen dat het een spelletje is: zodra de hond tegen je op wil springen, draai je hem je rug toe! Doe de oefening samen met ze en betrek vooral de grotere kinderen erbij. Bij baby's onder de een jaar is het natuurlijk lastiger, maar het is niet onmogelijk dat ze het gedrag gaan kopiëren. En bovendien, zodra je hond doorheeft dat hij niet tegen kinderen op mag springen, maakt het niet uit of ze 1 of 2 jaar oud zijn... tenminste, dat neem ik aan... 🙂 Met de kleintjes laat je ze vast niet alleen met de hond, dus waarom organiseer je geen spelletje waarbij je de kleinste op schoot neemt? Zodra de hond eraan komt en wil springen, draai je je om.... Ik bedoel in een kring: de grotere kinderen zelfstandig, de kleintjes bij een volwassene, en de hond in het midden. Als hij rustig naar iemand toe gaat: aaien en belonen (laten we snoepjes vermijden, dat lijkt me te lastig voor een kind om te managen). Als hij tegen een kind op springt, draait iedereen zich om!

Wat betreft de mensen: blijf aandringen en zeg dat het belangrijk is. Misschien moet je moeder eens duidelijk uitleggen waarom dit zo belangrijk is; ze willen toch ook niet dat de hond straks als hij volwassen is tegen hun kinderen op springt! Maak er desnoods een officieel momentje van, zo van: "Ik wil even iets belangrijks met jullie bespreken..." Maar doe dat niet bij de voordeur op het moment dat de hond net tegen ze op springt en zij hem aan het knuffelen zijn!

Vertaald Frans
    Sofi771
    Rapporteren

Vraag je gasten om hetzelfde te doen: als de pup tegen ze opvliegt, moeten ze hem compleet negeren. Maar zodra hij weer met vier pootjes op de grond staat, kunnen ze met hem spelen en hem belonen.

Je hoeft echt niet van al je gasten te vragen om met je pup te trainen. Laat gewoon wat vrienden langskomen (eerst één voor één, later in een groepje) om je even te helpen. En als er bezoek komt, zorg dan dat je hond van tevoren al even flink zijn energie kwijt is geraakt!

Wat dat op de meubels klimmen betreft: weet je zeker dat hij dit niet doet om je aandacht te trekken of om te spelen? Doet hij het bijvoorbeeld ook als je niet in de kamer bent?

Persoonlijk heb ik nooit "nee" hoeven gebruiken tegen mijn hond. Eigenlijk kent hij het woord wel, maar voor hem betekent het "niet bewegen" en we hebben dit met positieve bekrachtiging aangeleerd. Het is dus niet zomaar een negatief woord dat voor een hond verder niks betekent. Ik ben zelf echt tegen het gebruik van "nee" op de manier waarop veel eigenaren dat doen.

Vertaald Frans
  • 10 reacties van 33

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!