Hechtingen losgetrokken na castratie, wat moet ik doen?

A
Anaislucky Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi,

Ik heb mijn hond Meiko maandag laten castreren.

Hij had 3 hechtingen en krijgt 's nachts en als we er niet zijn een kraag om, zodat hij niet kan krabben.

Alles ging goed tot gisteravond; we hadden niet in de gaten dat hij aan het likken en krabben was.

Resultaat: alle 3 de hechtingen zijn losgegaan.

We hebben er een pleister op geplakt en de wond ontsmet.

De balzak is opgezwollen, waarschijnlijk door het likken, en de wond staat open (ongeveer 2 millimeter breed, dat klinkt misschien als niks, maar de wond is wel echt open). Bovendien is het natuurlijk dik en ik heb het idee dat het nattig is (het glimt, geen bloed, maar het ziet er vochtig uit).

Ik overweeg om vandaag naar de dierenarts te gaan.

Is dit de moeite waard? (Je begrijpt wel dat Meiko een hekel heeft aan de autorit, hij heeft veel stress, ook als we er eenmaal zijn).

Ik wil mijn hond niet onnodig stress bezorgen... zou de dierenarts hem weer onder narcose brengen en opnieuw hechten?

Want als het alleen is om te horen dat ik het 's ochtends en 's avonds moet ontsmetten, dan bespaar ik hem de rit en doe ik het zelf wel.

Wat denken jullie ervan?

Ik voeg een foto toe.

Bedankt voor jullie reacties.

Hechtingen losgetrokken na castratie, wat moet ik doen?

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

7 antwoorden
Sorteren op:
  • ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Gelukkig ben je weer gerustgesteld! Fijn dat mensen meteen reageren! Goed gedaan. Probeer een opblaasbare halskraag in huis te hebben, dat is superhandig voor als je hond niet mag krabben of likken, maar dan zonder de ongemakken van zo'n kap. Fijne dag!

Vertaald Frans
    Gabyn
    Gabyn Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik heb je advies opgevolgd.

Ik ben dus met Meiko naar de dierenarts gegaan.

Hij heeft 2 nietjes gekregen zodat de wondranden goed op elkaar aansluiten en een prik met een ontstekingsremmer gekregen.

's Ochtends en 's avonds de wond ontsmetten, en de kap moet hij constant om (we halen hem alleen even af als hij rust of moet drinken).

Over 10 dagen haalt de dierenarts de nietjes eruit.

Bedankt voor de moeite om je ervaringen en mening te delen.

De moraal van het verhaal: ook al vinden ze het niks, proberen ze hem af te doen of stoten ze overal tegenaan, je kunt die kap beter gewoon de hele tijd om laten, zelfs als je erbij bent. Dat is beter dan dat je dier de boel openkrabt of de hechtingen eruit trekt.

Goed dat je zo snel hebt gehandeld, nu dit gedaan is zul je vast wat meer rust hebben. Ik herinner me nog dat mijn Jack Russell werd gesteriliseerd; de eerste dagen deed ik haar kap alleen 's nachts af (verder had ze hem altijd om, ook als we erbij waren). Toen de dierenarts dat hoorde, kreeg ik flink op mijn kop: "En hoe weet je nou dat je hond 's nachts niet opstaat om te likken of te krabben? Wil je soms een infectie of een bloeding???" Dus tja, daarna was het 15 dagen lang 24 uur per dag die kap om...

Die nietjes zullen wel gaan jeuken bij je hond en hij zal het onprettig vinden omdat het trekt bij elke beweging, maar ja, dat is bij ons ook zo. Hij zal nog heel even moeten doorbijten...

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Ik heb jullie advies opgevolgd.

Ik ben dus met Meiko naar de dierenarts gegaan.

Hij heeft twee nietjes gekregen zodat de wondranden goed op elkaar aansluiten en een prik met een ontstekingsremmer gekregen.

De wond moet 's ochtends en 's avonds ontsmet worden en de kraag moet de hele tijd om (voor het rusten en drinken halen we hem even af).

Over 10 dagen haalt de dierenarts de nietjes eruit.

Bedankt dat jullie de moeite hebben genomen om jullie ervaringen en mening te delen.

Moraal van het verhaal: ook al vinden ze het niks, proberen ze hem af te doen en botsen ze overal tegenaan, je kunt die kraag beter de hele tijd om laten, zelfs als je erbij bent. Dat is nog altijd beter dan dat je huisdier gaat krabben of de hechtingen eruit trekt.

Super! Goed dat je zo snel hebt gehandeld en houd echt vol met die kraag... Ze zijn er bloedirritant mee en het ziet eruit als een schemerlamp op pootjes, maar zo blijven ze tenminste van de hechtingen af!

Vertaald Frans
    A
    Anaislucky Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ik heb jullie advies opgevolgd.

Ik ben dus met Meiko naar de dierenarts geweest.

Hij heeft 2 nietjes gekregen zodat de wondranden goed op elkaar aansluiten, en een prik met een ontstekingsremmer.

De wond moet 's ochtends en 's avonds ontsmet worden en hij moet de hele tijd zijn kap om (we doen hem alleen even af als hij rust of als hij moet drinken).

Over 10 dagen haalt de dierenarts de nietjes er weer uit.

Bedankt dat jullie de moeite hebben genomen om jullie ervaringen en meningen te delen.

De moraal van het verhaal: ook al vinden ze het niks, proberen ze hem af te krijgen of botsen ze overal tegenaan, je kunt die kap echt beter de hele tijd om laten, ook als je erbij bent. Dat is nog altijd beter dan dat je dier de boel openkrabt of de hechtingen eruit trekt.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Ik had precies hetzelfde toen ik mijn hond liet castreren en er was zelfs al een infectie aan het ontstaan.

Voordat het serieuzer wordt: ga even naar de dierenarts. Die kan hem eventueel een paar dagen antibiotica geven en je een ontsmettingsschema aanraden voor de zekerheid.

De stress van de reis en de dierenarts is één ding, maar verwaarloos de gezondheid niet voor zoiets... Zelfs als je betaalt voor een consult dat achteraf voor niks lijkt te zijn, ben je tenminste gerustgesteld en hoef je je geen zorgen te maken over complicaties :)

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Er moeten nietjes in! Ga naar je dierenarts of een spoeddierenarts, het duurt maar een paar minuten en zo voorkom je problemen in de toekomst! Wat die opblaasbare kraag betreft, dit is hem!

Ideaal en comfortabel!
    Vertaald Frans
    Gabyn
    Gabyn Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi, voor de zekerheid zou ik vandaag nog even naar de dierenarts gaan (want morgen op zondag zijn ze dicht). De wond staat echt nog open en heeft geen tijd gehad om dicht te gaan. De wondranden moeten elkaar raken om goed te kunnen genezen, maar doordat je hond beweegt, worden die randen alleen maar verder uit elkaar getrokken. Normaal gesproken zou dit onder een nacontrole moeten vallen, waardoor je minder voor het consult zou moeten betalen. Mijn hond had een snee in zijn voetzool en aan de bovenkant van zijn poot; hij kreeg nietjes en verband, maar na drie dagen had hij alles eraf getrokken, inclusief de nietjes. Ik ben toen ook meteen naar de dierenarts gegaan omdat het, net als bij jou, een open, nattende wond was. Met al het vuil is er een flink risico op infectie en de huid groeide zo niet meer dicht.

Ik weet niet of ze op die plek nietjes kunnen zetten (daarvoor is geen narcose nodig, dat doet minder pijn). Bel er gewoon even eentje op.

Als je een dierenziekenhuis of medisch centrum voor dieren in de buurt hebt, kunnen zij je ook helpen, die hebben vaak een eigen praktijk.

En kijk even of je hond een grotere kap of een 'mooncollar' (opblaasbare kraag) nodig heeft om te voorkomen dat hij er weer aan zit.

Vertaald Frans
  • 7 reacties van 7

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!
    Deze onderwerpen zijn wellicht interessant voor je!
    Ontdek meer