Gedragsverandering

N
Nachiga Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi allemaal.

We hebben een Duitse herder van bijna 2 jaar die 's avonds niet meer naar binnen wil om te gaan slapen. Even wat uitleg: sinds hij een puppy was, laten we hem rond 23.00 uur uit in de tuin voor zijn laatste plasje. Daarna gaan we naar binnen, gaat hij in zijn bench en gaan wij naar bed. In het begin hebben we dat natuurlijk opgebouwd zodat hij langzaam leerde doorslapen, maar dat ging eigenlijk best snel. Sinds hij volwassen is, was er nooit een probleem: hij ging uit zichzelf naar buiten en weer naar binnen om in zijn bench te gaan liggen, zonder dat we iets hoefden te zeggen. Hij bleef dan rustig tot we 's ochtends opstonden.

Maar sinds een paar dagen wil hij niet meer naar binnen als we hem uitlaten. We wachten even, laten hem wat langer in de tuin, we roepen hem, proberen hem te lokken met een snoepje, maar niets helpt. Uiteindelijk moest mijn man hem ophalen en aan zijn halsband mee naar binnen nemen. We hebben ons hoofd erover gebroken waarom zijn gedrag ineens zo veranderd is, maar er is in onze routine echt helemaal niets veranderd. We snappen er niets van! En ik vind het ook wat laat voor de pubertijd. Bij hem begon het eigenwijze gedrag rond de 8 maanden (maar toen was slapengaan geen probleem). We merken juist dat hij sinds hij 16-18 maanden is, wat rustiger wordt, dus ik denk echt niet dat het de pubertijd is.

Hebben jullie een idee wat er met hem aan de hand kan zijn? En hoe zorgen we ervoor dat hij weer gewoon mee naar binnen komt om te slapen? Want op deze manier is het voor hem niet leuk, en voor ons ook niet. Alvast bedankt!

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

9 antwoorden
Sorteren op:
  • ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi luitjes, één of twee keer per week is wel een beetje aan de magere kant... dat zou zijn gedrag kunnen verklaren.

Ik zeg niet direct dat het dat is, ik weet het niet, maar het zou kunnen.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hoi Jeanne, bedankt voor je reactie. Ik was waarschijnlijk net mijn bericht aan het typen toen jij die van jou plaatste, vandaar dat ik nog niet had gereageerd op de punten die je aanhaalde. Dus: - Wat betreft de beweging: hij krijgt 2 uur wandeltijd per dag, verdeeld over drie wandelingen, waarvan twee keer los. Ik probeer ook één of twee keer per week met hondenmaatjes te gaan wandelen. En ik wissel de routes af; ik heb een flexibele agenda, dus ik kan de auto pakken om wat verder van huis te gaan, zodat de wandeling nieuw en dus uitdagender is. Nou, ik ben niet de hele dag bij hem, maar ik denk dat we het qua beweging best aardig doen ^^ - We gaan kijken of we de ren de komende nachten open kunnen laten. Ik houd je op de hoogte :)

Oeps, ik had dit bericht net voor dat van vandaag niet gezien

Oké, helder wat betreft de wandelingen

Misschien zou hij een langere losloopwandeling meer waarderen dan drie kortere, waarvan hij er bij eentje aan de lijn moet blijven...

Waarom eigenlijk drie keer? Ochtend, middag, avond? Om wat ritme in de dag te krijgen?

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

We hebben ons hoofd erover gebroken om een reden te vinden voor deze gedragsverandering, maar er is echt helemaal niets veranderd in onze gewoontes. We snappen er niets van! En ik vind het ook wel erg laat voor een puberteitsfase.

Hoi,

Hoe gedroeg hij zich precies? Dat kan wat aanwijzingen geven.

Bleef hij met zijn rug naar je toe staan, of hield hij zich Oost-Indisch doof?

Lag hij op de grond?

Was hij aan het snuffelen? Nam hij uitgebreid de tijd?

Staarde hij naar iets op een specifieke plek? (Ik begreep van niet... maar goed)

Stond hij met zijn gezicht naar je toe? En liep hij weg als je hem riep?

...

Verder denk ik dat als er echt niets in je gewoontes is veranderd, hij je misschien simpelweg probeert te vertellen (of vertelde) dat hij zin had (en misschien wel de behoefte) om langer buiten te blijven of vaker naar buiten te gaan.

Je hebt hem uiteindelijk wel mee naar binnen gekregen, maar ik denk dat je in je achterhoofd moet houden wat er is gebeurd. Het is goed om daar toch iets mee te doen, want hij probeerde je vast iets te vertellen, zeker als dit meerdere avonden achter elkaar is gebeurd.

Je vertelt niet hoe zijn wandelingen eruitzien? De duur, frequentie, afwisseling, wat jullie precies doen...?

Vertaald Frans
    N
    Rapporteren

Hoi! Ik had beloofd jullie op de hoogte te houden... dus we hebben de trainingsspullen weer tevoorschijn gehaald: de lange lijn en de snoepjes! Eigenlijk is het best een beetje teleurstellend dat we dit weer moeten doen voor iets wat al ruim een jaar geen enkel probleem was, maar ja.

Voordat we hem de tuin in laten voor zijn laatste plasje 's avonds, doen we hem dus de lange lijn om. Na 5 minuten roepen we hem terug; als hij niet komt, gaan we hem rustig halen, moedigen we hem aan met snoepjes en dan gaat hij mee naar binnen. Na een paar dagen gaven we alleen nog snoepjes als hij uit zichzelf kwam, of in ieder geval als we niet echt hoefden aan te dringen met de lijn. En na een tijdje komt hij nu weer gewoon uit zichzelf! Probleem opgelost dus... voor nu tenminste, je weet maar nooit of hij er op een dag weer mee begint! 🙄

Vertaald Frans
    N
    Rapporteren

Hoi Jeanne, bedankt voor je reactie. Ik was waarschijnlijk net mijn bericht aan het typen terwijl jij die van jou plaatste, vandaar dat ik nog niet had gereageerd op de punten die je noemde. Dus:

- Wat betreft de beweging: hij wandelt 2 uur per dag, verdeeld over drie wandelingen, waarvan twee keer los. Ik probeer ook één of twee keer per week met hondenvriendjes te wandelen. En ik loop niet altijd hetzelfde rondje; ik heb een flexibel schema, dus ik kan de auto pakken om wat verder van huis te gaan, zodat de wandeling weer nieuw en stimulerend is. Nou ja, ik ben niet de hele dag bij hem, maar ik denk dat we het qua beweging best goed doen ^^

- We gaan kijken of we de ren de komende nachten open kunnen laten. Ik houd je op de hoogte :)

Vertaald Frans
    N
    Rapporteren

Bedankt voor jullie reacties :) Ik ga ze even punt voor punt af:

- Een loopse teef, dat weet ik niet. Er zijn hier wel een paar honden in de buurt, maar die ken ik verder niet echt. Trouwens, als hij overdag de tuin in gaat, lijkt hij niet echt ergens naar op zoek te zijn; hij ligt gewoon lekker te zonnen.

- Te warm, dat zou kunnen. Hij is langharig en heeft buiten nooit last van de kou gehad. Maar ja, de verwarming staat al sinds het begin van de winter aan, waarom zou het dan juist nu te veel voor hem zijn? :/

- Beestjes waar hij op loert, dat zou ook kunnen: we wonen aan de rand van een veld en zodra de zon ondergaat, rent hij soms naar het einde van de tuin om te blaffen naar iets achter de heg. 's Nachts en in dit seizoen is het niet erg waarschijnlijk dat het om mensen gaat... Het is alleen wel lastig als hij liever buiten blijft om op wild te loeren. Ik denk niet dat hij doorheeft dat als we hem 's nachts buiten laten, hij er ook echt de hele nacht moet blijven (ik ga mijn bed niet uit om hem binnen te laten wanneer het meneer uitkomt). En als hij dan om 4 uur 's ochtends begint te blaffen, worden wij en de buren daar ook niet vrolijk van...

- Wat de bench betreft, we waren eigenlijk niet van plan die te blijven gebruiken als hij eenmaal groot was. Maar omdat hij er zelf in gaat, hebben we het maar zo gelaten. We kunnen proberen om de bench 's nachts open te laten staan.

- Iets waar hij van geschrokken is, daar hebben we ook over nagedacht, maar er is echt niets bijzonders gebeurd, zelfs niets onbenulligs. En hij is ook niet echt een bangerik, hij is overal op zijn gemak en niet zo snel onder de indruk.

Vertaald Frans
    ProvetoJuniorConseil
    Provetojuniorconseil Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Geverifieerde expert
    Rapporteren

Hoi,

Er kunnen veel verschillende redenen zijn voor deze gedragsverandering. Misschien heeft je hond de behoefte om even lekker uit te razen en een frisse neus te halen. In dat geval kun je proberen om de wandelingen overdag wat langer te maken. Een Duitse herder moet veel energie kwijt kunnen; het zou ideaal zijn als je hem een groot deel van de wandeling los kunt laten lopen, zodat hij echt even flink kan rennen.

Als hij 's avonds niet naar binnen wil, is er binnen misschien iets dat hem dwarszit. Misschien voelt hij zich te opgesloten in zijn bench en zou een mand hem beter bevallen. Het kan ook zijn dat de kamer waar hij slaapt te warm of te koud is, of dat hij zich daar niet veilig voelt... Er zijn een hoop mogelijke verklaringen. Je kunt proberen de plek of het type slaapplaats te veranderen om te zien wat het beste bij je hond past.

Hopelijk heb ik je hiermee geholpen,

Jeanne

Vertaald Frans
    Kikaah
    Kikaah Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Wat betreft de ren, is hij inmiddels niet wat te groot om daar nog in te gaan? Het is handig als ze nog een puppy zijn, maar ik denk dat hij inmiddels wel zonder kan. Misschien voelt hij zich daar nu te opgesloten en probeert hij je dat duidelijk te maken?

Misschien heeft hij het ook wel te warm en blijft hij liever op een koel plekje in de tuin?

Of is er iets gebeurd wat voor jou misschien onbeduidend leek, maar waar hij van is geschrokken?

Vertaald Frans
    Tania28
    Tania28 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi

Misschien een loopse hond in de buurt? Is het te warm bij je binnen? Of zijn er beestjes buiten waar hij op loert?

Vertaald Frans
  • 9 reacties van 9

• Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!