Hoi allemaal.
We hebben een Duitse herder van bijna 2 jaar die 's avonds niet meer naar binnen wil om te gaan slapen. Even wat uitleg: sinds hij een puppy was, laten we hem rond 23.00 uur uit in de tuin voor zijn laatste plasje. Daarna gaan we naar binnen, gaat hij in zijn bench en gaan wij naar bed. In het begin hebben we dat natuurlijk opgebouwd zodat hij langzaam leerde doorslapen, maar dat ging eigenlijk best snel. Sinds hij volwassen is, was er nooit een probleem: hij ging uit zichzelf naar buiten en weer naar binnen om in zijn bench te gaan liggen, zonder dat we iets hoefden te zeggen. Hij bleef dan rustig tot we 's ochtends opstonden.
Maar sinds een paar dagen wil hij niet meer naar binnen als we hem uitlaten. We wachten even, laten hem wat langer in de tuin, we roepen hem, proberen hem te lokken met een snoepje, maar niets helpt. Uiteindelijk moest mijn man hem ophalen en aan zijn halsband mee naar binnen nemen. We hebben ons hoofd erover gebroken waarom zijn gedrag ineens zo veranderd is, maar er is in onze routine echt helemaal niets veranderd. We snappen er niets van! En ik vind het ook wat laat voor de pubertijd. Bij hem begon het eigenwijze gedrag rond de 8 maanden (maar toen was slapengaan geen probleem). We merken juist dat hij sinds hij 16-18 maanden is, wat rustiger wordt, dus ik denk echt niet dat het de pubertijd is.
Hebben jullie een idee wat er met hem aan de hand kan zijn? En hoe zorgen we ervoor dat hij weer gewoon mee naar binnen komt om te slapen? Want op deze manier is het voor hem niet leuk, en voor ons ook niet. Alvast bedankt!