Servische Dobermann
De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.
Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.
Hoi, ik ben van plan om een puppy te kopen in Servië en deze wordt dan naar mijn stad gebracht.
De prijs die de fokker vraagt is 2350 euro, inclusief het transport, de inentingen, ontworming en de chip. Vinden jullie dit een overdreven prijs?
Als je rechtstreeks contact hebt met de fokker, hoef je je meestal nergens zorgen over te maken.
Waar je wel voor moet oppassen, zijn tussenpersonen die aanbieden om de bemiddeling voor je te doen.
Check wel even of de transporteur erkend is voor het vervoer van levende dieren en of het welzijn van de pup echt vooropstaat!
Zodra de pup bij je thuis is, is het slim om een afspraak te maken voor een volledige check-up bij de dierenarts. Laat dan ook meteen de chip en het paspoort controleren enz. Bij een goede fokker komt fraude bijna nooit voor, maar je kunt nooit voorzichtig genoeg zijn.
Ik ken de kennel alleen van naam, maar ik weet dat sommige fokkers honden van daar gebruiken voor hun eigen fokprogramma. Op de foto's zijn het prachtige honden en bovendien schijnt het dat ze standaard alle gezondheidstesten doen. Dat is echt belangrijk als je kijkt naar de ellende die honden met DCM of andere veelvoorkomende erfelijke gebreken binnen het ras doormaken.
Ik zou je adviseren om direct contact met ze op te nemen via een Servische vertaler om de info te krijgen die je zoekt. Pas op met tussenpersonen die aanbieden om het voor je te regelen; er wordt helaas nogal eens gesjoemeld... overweeg desnoods om de pup zelf daar op te gaan halen!
Hoi, ik zou graag willen weten of iemand hier ervaring heeft met kennel Altobello in Servië? En als je al eens een dobermann in Servië hebt gekocht, hoe gaat dat dan precies in zijn werk?
Hoi, ik zou graag willen weten of iemand hier ervaring heeft met kennel Altobello in Servië? En als je al eens een dobermann in Servië hebt gekocht, hoe gaat dat dan precies in zijn werk?
@Wiegehts, het Europese verdrag waar dit allemaal om draait, heeft alleen betrekking op gezelschapsdieren. Biggen vallen daar dus buiten (die uit stress elkaars staarten afbijten bij overbevolking). In de hogere sferen maakt bijna niemand zich daar druk om, en volgens mij zijn er nog een heleboel andere zaken in de varkenssector waar we eerst naar moeten kijken (tanden slijpen, kraamhokken voor zeugen, de intensieve veehouderij en de beperkte ruimte) voordat we het over het couperen van staarten gaan hebben.
Maar om even terug te komen op honden: ja, de Europese wetgeving beperkt het couperen zelfs in derde landen die niet hebben getekend of een voorbehoud hebben gemaakt, door dat mechanisme dat je beschrijft.
Technisch gezien mag ik mijn hond laten couperen, maar dan kan ik hem niet meer verkopen voor de fok in het buitenland. Dus of ik doe het niet... of ik doe het later (wat eigenlijk nog nadeliger is voor de pup; als we kijken naar de pijn van de ingreep, denk ik dat hoe later het gebeurt, hoe meer het pijn doet).
En wat betreft "het Franse geval": je kunt de oren van een pup gewoon laten couperen als je een medische reden opgeeft. Je hoeft dus alleen maar een slechte doorbloeding in de oortoppen vast te stellen (of te verzinnen) en je dierenarts voert de ingreep netjes uit, zonder dat hij daar verder problemen mee krijgt.
En als je geen dierenarts kunt vinden die soepel genoeg is om je te helpen, dan hebben we genoeg grenzen met landen waar ze het nog wel gewoon doen...
Ik beschrijf wat ik zie, ik zeg niet dat het "goed" of logisch is.
Het gaat dan om pups zonder stamboom die door particulieren zijn gefokt. Aan de andere kant heb ik een paar jaar geleden veel websites van fokkers bekeken en die waren allemaal voor "puur natuur". Ze plaatsten berichten in het rood en in het vet om iedereen die het aandurfde om naar een gecoupeerde staart te vragen direct weg te sturen. Daarom maakte ik die opmerking; ik ken zat mensen die hun hond liever bij een gezin in de buurt halen dan bij een fokker, zeker als die fokkers niet verkopen wat ze graag willen hebben.
Wat de staart betreft, is er bij de ondertekening van het Europees Verdrag een flink voorbehoud gemaakt (tja, Frankrijk is de historische bakermat van jachthondenrassen, dus het nut van het couperen van de staart is daar, als het al geen traditie is, wel een vanzelfsprekendheid).
En wat de oren betreft: laten we eerlijk zijn, dat gebeurt ook nog steeds volop. Het zorgt er alleen voor dat de hond niet op SCC-evenementen (de Franse kennelclub) gepresenteerd kan worden. Je hoeft echt niet naar Servië te gaan voor een hond met puntoren.
Maar inderdaad, als je niet de juiste contacten hebt om een in Frankrijk geboren hond te laten couperen en je wilt er per se eentje, dan wijk je uit naar het buitenland. Hoewel daar ook mensen zijn die hun werk heel goed doen, heb je door de afstand toch te maken met een zeker gebrek aan transparantie.
- +22950294524 hoe je je verloren liefde terugvindt
- +22950294524 onmiddellijke en effectieve terugkeer van je geliefde binnen 24 uur