Oren couperen / rechtzetten

?
Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Ik heb een Dobermann van 7 maanden met een vrij lange coupe (een beetje tussen gemiddeld en groot in). In het begin had ik ze maar een paar dagen getapet, waarna ze wel even stonden maar niet echt goed. Ik ben toen overgestapt op een soort trainingshelm die ik een paar maanden heb gebruikt, maar ze bleven niet definitief staan. Eentje stond goed, maar de andere zakte na een paar minuten weer in. Onlangs heb ik ze gespalkt met rietjes en dat gaf al wat meer resultaat: de kant die steeds omviel, bleef toen eindelijk wat langer staan. De afgelopen week heb ik een spalk gemaakt van een middelgroot waterflesje en na 5 dagen zag ik bij het verschonen van het verband echt een goed resultaat. De oren staan nu zoals het hoort! Ik heb er nu voor de zekerheid weer een nieuw verband omheen gedaan. Wat denken jullie, heb ik kans dat ze nu eindelijk blijven staan?

Qua voeding geef ik Royal Canin Maxi Junior gemengd met gestoomde kip en wortels (één keer per dag). Ook krijgt hij om de dag een calciumtabletje. Wat vinden jullie daarvan?

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

33 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • ?
    Rapporteren

Hoi allemaal!

Eigenlijk heb ik een heel simpele vraag... Iedereen zegt, en de wet natuurlijk ook, dat het verboden is! Oké!

Om de een of andere reden die ik inmiddels wel ken...

Maar eigenlijk is het onmogelijk om de gevolgen van deze overtreding te vinden!!!

Wat riskeren we nu precies? De gevangenis? Een boete van 50.000 euro? Dat onze hond in beslag wordt genomen?

Nergens staan de gevolgen van deze overtreding, terwijl er wel hele pagina's volstaan met "HET IS VERBODEN!"

Als we die drie gevolgen riskeren die ik net noemde, oké! Geen probleem!

Maar wat riskeren we nu echt? (Onze hond en wijzelf)

Buiten het feit dat ik hier een antwoord op wil... WIE HOUDT ZICH DAARMEE BEZIG!??

Zijn er controleurs, een soort belastinginspecteurs maar dan voor honden met gecoupeerde oren???

Die door heel Nederland rijden en bij iedereen aanbellen om te kijken of je überhaupt een hond hebt, en of die dan ook nog gecoupeerde oren heeft??? Zijn er veel gevallen bekend van "verlinken" door oude dametjes uit de buurt, jaloerse mensen of nep-dierenbeschermers die je aangeven?

Ziet de politie of de marechaussee dat meteen als ze op patrouille een hond met gecoupeerde oren zien lopen met zijn baasje???

Ik zou dat allemaal graag willen weten!? Zijn er geen belangrijkere zaken om op te lossen dan een wet maken die het couperen van oren verbiedt of toestaat??? ... of het nu om esthetische of praktische redenen is!!

Het ergste is natuurlijk dat je hond in beslag wordt genomen!!! Dat staat voorop!!!

De gevangenis in gaan omdat je de oren van je hond hebt laten couperen, en dat op een hygiënische manier volgens de regels van de kunst!

Of nog, een torenhoge boete betalen!!!

Waar het mij eigenlijk om gaat, is dat als die oren eenmaal gecoupeerd zijn... ze gecoupeerd zijn, hè! Wat gedaan is, is gedaan... ze groeien niet meer aan!!!

Dus wat riskeren we nu echt... als het een eenmalige boete van € 250 is, dan zou ik zeggen: als je de oren van je hond wilt laten couperen, doe het dan gewoon!!! Als je gepakt wordt, betaal je die 250 en is het geregeld!!!

Wie oordeelt daarover? Wie maakt het proces-verbaal op? Wie komt dat controleren???

Alvast heel erg bedankt voor jullie reacties

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Lastig om te lezen.

Het couperen van oren is verboden in Frankrijk. Maar helaas zijn er corrupte dierenartsen die deze ingreep nog steeds uitvoeren, vooral voor vechthonden.

Niet per se voor vechthonden, maar vooral voor eigenaren die houden van het 'verminkte' beeld van het ras, zonder staart en zonder oren. Aan de ene kant vind ik een Dobermann met gecoupeerde oren echt prachtig, het geeft hem een zekere allure, maar dat het nu verboden is, is eigenlijk wel prima. Hun welzijn gaat voor het uiterlijk, tenminste, dat vind ik.

Veel dierenartsen stemmen nog steeds in met oren couperen. Je moet alleen een beetje sjoemelen, een wit voetje halen bij de arts en afspreken dat de hond zogenaamd een oorontsteking heeft. Maar op de dag dat de eigenaar gepakt wordt met zijn gecoupeerde hond, zijn zowel de dierenarts als de eigenaar zwaar de ***... Volgens mij staat er zelfs een gevangenisstraf op.

Vertaald Frans
    Usibelle
    Usibelle Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Lastig om te lezen.

Oren couperen is verboden in Frankrijk. Maar helaas zijn er malafide dierenartsen die deze ingreep nog steeds uitvoeren, vooral voor vechthonden.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Ja, met dit type oren duurt het veel langer, zeker omdat je er zo laat mee bent begonnen.

Wanneer je dit soort oren tapet, gebeurt dat direct na de operatie.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Lolol, het vervolg is dat hij nu een gewoon verband heeft met spalkjes. Ik wacht een paar dagen af om het resultaat te zien. Het probleem is dat wanneer ik het verband eraf haal, ze goed rechtop staan. Ik denk alleen dat het door de vorm van die grote oren meer tijd kost om te verbinden en te strappen, terwijl al die verhalen die jullie net noemden eigenlijk nergens op slaan. Bedankt.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren
    Waarom zou je ergens anders willen praten? Omdat er hier kritiek is? Die kritiek is volkomen terecht, want oren couperen is verboden. Je vraagt er dan ook een beetje om. Trouwens, als je met je hond wordt gecontroleerd, zal de boete gezien zijn geboortedatum behoorlijk hoog zijn. Maar goed, dat is ons probleem niet, wat gedaan is, is gedaan. Maar wat betreft zijn gezondheid en om elk risico op infecties of oren die niet goed staan te voorkomen: volg de adviezen die ik je heb gegeven. Wat speurwerk op internet kan je ook verder helpen. Ik wil de discussie hier houden om de simpele reden dat iemand in hetzelfde schuitje er later ook nog wat aan kan hebben, al hoop ik natuurlijk van niet.
    Vertaald Frans
    Tania28
    Tania28 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

gairahbull heb je Facebook? Laten we daar verder praten, dat is makkelijker!?

Waarom? Wij willen ook weten hoe het verhaal verdergaat! 🙄

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Ik snap echt niet waarom je een ras kiest als je het uiteindelijk gaat verminken om het te laten lijken op iets wat het van nature niet is. De menselijke domheid ten top.

Vertaald Frans
    Docline
    Docline Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Net als Mariegame kan ik het niet eens lezen, het doet me gewoon pijn.

Dit soort barbaarse praktijken zijn normaal gesproken toch verboden?

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

gairahbull heb je een Facebook-account? Laten we daar verder praten, dat is makkelijker!?

Vertaald Frans
  • 30 reacties van 33

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!