Hoi allemaal!
Eigenlijk heb ik een heel simpele vraag... Iedereen zegt, en de wet natuurlijk ook, dat het verboden is! Oké!
Om de een of andere reden die ik inmiddels wel ken...
Maar eigenlijk is het onmogelijk om de gevolgen van deze overtreding te vinden!!!
Wat riskeren we nu precies? De gevangenis? Een boete van 50.000 euro? Dat onze hond in beslag wordt genomen?
Nergens staan de gevolgen van deze overtreding, terwijl er wel hele pagina's volstaan met "HET IS VERBODEN!"
Als we die drie gevolgen riskeren die ik net noemde, oké! Geen probleem!
Maar wat riskeren we nu echt? (Onze hond en wijzelf)
Buiten het feit dat ik hier een antwoord op wil... WIE HOUDT ZICH DAARMEE BEZIG!??
Zijn er controleurs, een soort belastinginspecteurs maar dan voor honden met gecoupeerde oren???
Die door heel Nederland rijden en bij iedereen aanbellen om te kijken of je überhaupt een hond hebt, en of die dan ook nog gecoupeerde oren heeft??? Zijn er veel gevallen bekend van "verlinken" door oude dametjes uit de buurt, jaloerse mensen of nep-dierenbeschermers die je aangeven?
Ziet de politie of de marechaussee dat meteen als ze op patrouille een hond met gecoupeerde oren zien lopen met zijn baasje???
Ik zou dat allemaal graag willen weten!? Zijn er geen belangrijkere zaken om op te lossen dan een wet maken die het couperen van oren verbiedt of toestaat??? ... of het nu om esthetische of praktische redenen is!!
Het ergste is natuurlijk dat je hond in beslag wordt genomen!!! Dat staat voorop!!!
De gevangenis in gaan omdat je de oren van je hond hebt laten couperen, en dat op een hygiënische manier volgens de regels van de kunst!
Of nog, een torenhoge boete betalen!!!
Waar het mij eigenlijk om gaat, is dat als die oren eenmaal gecoupeerd zijn... ze gecoupeerd zijn, hè! Wat gedaan is, is gedaan... ze groeien niet meer aan!!!
Dus wat riskeren we nu echt... als het een eenmalige boete van € 250 is, dan zou ik zeggen: als je de oren van je hond wilt laten couperen, doe het dan gewoon!!! Als je gepakt wordt, betaal je die 250 en is het geregeld!!!
Wie oordeelt daarover? Wie maakt het proces-verbaal op? Wie komt dat controleren???
Alvast heel erg bedankt voor jullie reacties