Oren couperen / rechtzetten

?
Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Ik heb een Dobermann van 7 maanden met een vrij lange coupe (een beetje tussen gemiddeld en groot in). In het begin had ik ze maar een paar dagen getapet, waarna ze wel even stonden maar niet echt goed. Ik ben toen overgestapt op een soort trainingshelm die ik een paar maanden heb gebruikt, maar ze bleven niet definitief staan. Eentje stond goed, maar de andere zakte na een paar minuten weer in. Onlangs heb ik ze gespalkt met rietjes en dat gaf al wat meer resultaat: de kant die steeds omviel, bleef toen eindelijk wat langer staan. De afgelopen week heb ik een spalk gemaakt van een middelgroot waterflesje en na 5 dagen zag ik bij het verschonen van het verband echt een goed resultaat. De oren staan nu zoals het hoort! Ik heb er nu voor de zekerheid weer een nieuw verband omheen gedaan. Wat denken jullie, heb ik kans dat ze nu eindelijk blijven staan?

Qua voeding geef ik Royal Canin Maxi Junior gemengd met gestoomde kip en wortels (één keer per dag). Ook krijgt hij om de dag een calciumtabletje. Wat vinden jullie daarvan?

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

33 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • ?
    Rapporteren

Hoi allemaal

Heeft er iemand goede adresjes van dierenartsen in Frankrijk of Spanje die nog steeds oren couperen?

desert.eagle33 arobazeee live.frrrrr

Bedankt

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hoi allemaal

Heeft er iemand goede adresjes van dierenartsen in Frankrijk of Spanje die nog steeds oren couperen?

desert.eagle33 arobazeee live.frrrrr

Bedankt

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Fahb, het verschil tussen een hond met gecoupeerde oren of staart en een mens met piercings of tatoeages is dat de mens er zelf voor kiest. Zelfs al zouden we met onze honden kunnen praten, dan nog betwijfel ik of ze ons zouden vertellen dat ze het prima vinden dat hun oren of staart worden afgezet.

Normaal gesproken (ik zeg wel normaal gesproken) zou de politie die een ronde door de stad doet de eigenaar moeten aanhouden als ze een hond met gecoupeerde oren zien. Ze zijn ook verboden op hondenshows, zelfs als ze uit een land komen waar couperen nog wel is toegestaan.

Ja, de wet is misschien niet helemaal duidelijk, maar het maakt eigenlijk niet uit: of je houdt van je hond om wie hij van nature is, of je houdt van hem om zijn uiterlijk, en in dat laatste geval zou je geen hond moeten hebben.

Ik snap ieders standpunt wel, als je bijvoorbeeld kijkt naar de Dobermann, een ras dat door meneer Dobermann is gefokt MÉT gecoupeerde oren. Dat uiterlijk was echt een onderdeel van het ras. Puur fysiek gezien gaat mijn voorkeur uit naar een Dobermann met gecoupeerde oren, maar de wereld verandert en het dierenwelzijn gelukkig ook, en dat is maar goed ook! Wat wil je nog meer voor ze? Het couperen van de oren is een chirurgische ingreep die echt niet niks is en alleen maar om het uiterlijk van de hond gaat. Het heeft geen enkel nut, integendeel zelfs, er kunnen allerlei complicaties optreden. En even ter info: bijna alle honden die deze operatie hebben gehad, laten het niet toe dat je aan de buitenkant van hun oren komt, precies op de plek waar ze zijn geknipt en gehecht. Dat geeft wel aan dat ze eronder lijden.

Vertaald Frans
    Kikaah
    Kikaah Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Je weet het, fahb, er zijn zat wetten en genoeg manieren om ze te omzeilen. Bijvoorbeeld: sinds januari 2005 is het verboden om te roken in openbare ruimtes, maar ondanks die wet zijn er nog steeds mensen die roken bij bushaltes of op perrons, en er gebeurt ze vrijwel niets... Dit gaat ten koste van hun eigen gezondheid (ze moeten het zelf weten), maar ook van die van anderen... Als het nou gaat om de gezondheid van één persoon die zelf verantwoordelijk genoeg is, dan heb ik daar geen problemen mee... maar zodra er iemand anders (of in dit geval een dier) bij betrokken is, dan stoort het me wel. Als die hond echt een keuze had, zou hij zijn oren niet willen laten couperen (of zijn staart, maar daar gaat dit bericht niet over). Mijn geweten zegt me dan ook dat ik me gewoon aan de wet moet houden, ook al vind ik die soms onrechtvaardig... maar zeker niet als het om dieren gaat.

Vertaald Frans
    Tania28
    Tania28 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Dus dat zou genoeg moeten zijn om de hond deze marteling te besparen, dat hoop ik tenminste! Verder hoop ik echt dat er geen enkele dierenarts is die bereid is om dit te doen, ondanks het verbod.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Super, bedankt voor jullie reacties!

Oké oké, top, ik bekijk alles wat er getipt wordt

Bedankt bedankt

Vertaald Frans
    Kikaah
    Kikaah Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

https://www.service-public.fr/particuliers/vosdroits/F31859

Aangezien het couperen van oren tegenwoordig verboden is en als dierenmishandeling wordt beschouwd, heb je hier de link. Lees het maar even door.

Vertaald Frans
    Tityswood
    Tityswood Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Persoonlijk vind ik dat het niet echt duidelijk is waar je heen wilt. Ik heb niet alles gelezen, want eerlijk gezegd nodigen die zinnen in hoofdletters en al die herhalingen niet echt uit om verder te lezen. Als je de tekst voor je hebt, zul je zien dat je bij een vastgestelde overtreding door de politie een boete in de vierde categorie riskeert (meer informatie vind je in het Wetboek van Strafrecht).

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Je moet weten dat veel mensen die actievoeren tegen "verminking" (zoals zij het noemen als je alleen de oren van je hond laat couperen) zelf een piercing en/of een tatoeage hebben!! WAT EEN GRAP!!

De dierenarts die ik heb geraadpleegd (hij was erg betrokken bij het beantwoorden van mijn vraag, gezien mijn verantwoordelijkheidsgevoel, hoe redelijk ik ben, mijn manier van praten en mijn vastberadenheid om een antwoord te krijgen) zei zelfs tegen me...

"Meneer, wij doen het zelf natuurlijk niet, want de wet is er nu eenmaal en daar blijft het bij. Maar omdat je er op een verstandige manier op aandringt om je aan de regels te houden en vooral om geen buitenproportionele sancties te krijgen als er 'ooit' iets zou gebeuren...

...ben ik er voor 99% zeker van dat als je een dierenarts vindt die het wel wil doen, hij dat slim genoeg aanpakt door eerst een medische ontheffing op te stellen. Daarmee voldoe je dan direct aan de regels... En geen enkele agent op straat zal je er tijdens een wandeling op aanspreken. Ik durf zelfs te zeggen dat als je hond een aanvaring zou krijgen met een andere hond en ze om zijn paspoort en inentingen vragen, ze het waarschijnlijk niet eens over zijn oren zullen hebben!"

DUS MET DANK AAN DE ECHTE WETSTEKSTEN EN HET INZICHT VAN EEN PROFESSIONELE DIERENARTS!

En voor de mensen die een beetje koppig zijn: het couperen van oren bij honden die zeer intensief sporten, passend bij hun stijl:

1- Het heeft totaal geen invloed op het verdwijnen of de achteruitgang van het ras.

2- Het kan helpen om bepaalde aandoeningen te voorkomen die door de lengte van de oren komen.

3- Het kan zelfs nekklachten voorkomen en de hond helpen zijn kop beter te dragen (niet per se qua gewicht, maar meer voor de beweeglijkheid en het gemak...).

Dus dat...

Ik werd er echt schijtziek van om overal op die forums te lezen HET IS VERBODEN, HET IS VERBODEN, HET IS VERBODEN, en die discussies die ontsporen in IK BEN VOOR, NEE IK BEN TEGEN, IK VOOR.

Ik wist best dat het verboden was en ook waarom volgens de mensen die die wet hebben bedacht.

Mijn vraag was: wat loop je voor risico!?

Antwoord: NIET ZOVEEL... MAAR HET IS VERBODEN.

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Ik was het zat, dus ik ben direct naar de dierenarts gegaan en die heeft de wettekst meteen voor me uitgeprint!

Die ben ik nu aan het doorspitten, samen met alle bijbehorende wetsartikelen uit de 'code rural' (het Franse Ministerie van Landbouw, Voedselvoorziening en Bosbouw).

Eigenlijk is het precies wat ik al dacht... het is verboden en DAT IS HET!

Dat is trouwens ook de reden dat je op forums of officiële sites 'vrijwel' nooit hoort dat iemand 1 of 2,5 jaar de bak in is gegaan omdat ze een Franse hond met gecoupeerde oren hadden! Of dat iemand z’n huis heeft moeten verkopen omdat die de oren van z'n hond had laten couperen en een boete van meer dan 100.000 € moest betalen!

Normaal gesproken is het maximale wat je boven het hoofd hangt een boete van de 4e categorie, dus 90 €!

De tekst is trouwens veel meer gericht op het feit dat een hond met gecoupeerde oren of staart niet mag meedoen aan welke wedstrijd dan ook! MAAR DAT IS ALLES! Ze hebben het vrijwel, om niet te zeggen 'alleen maar', over de deelname aan wedstrijden!!!

Dus oké, het is verboden!! Maar dat is het dan ook!

Vertaald Frans
  • 20 reacties van 33

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!