Je moet weten dat veel mensen die actievoeren tegen "verminking" (zoals zij het noemen als je alleen de oren van je hond laat couperen) zelf een piercing en/of een tatoeage hebben!! WAT EEN GRAP!!
De dierenarts die ik heb geraadpleegd (hij was erg betrokken bij het beantwoorden van mijn vraag, gezien mijn verantwoordelijkheidsgevoel, hoe redelijk ik ben, mijn manier van praten en mijn vastberadenheid om een antwoord te krijgen) zei zelfs tegen me...
"Meneer, wij doen het zelf natuurlijk niet, want de wet is er nu eenmaal en daar blijft het bij. Maar omdat je er op een verstandige manier op aandringt om je aan de regels te houden en vooral om geen buitenproportionele sancties te krijgen als er 'ooit' iets zou gebeuren...
...ben ik er voor 99% zeker van dat als je een dierenarts vindt die het wel wil doen, hij dat slim genoeg aanpakt door eerst een medische ontheffing op te stellen. Daarmee voldoe je dan direct aan de regels... En geen enkele agent op straat zal je er tijdens een wandeling op aanspreken. Ik durf zelfs te zeggen dat als je hond een aanvaring zou krijgen met een andere hond en ze om zijn paspoort en inentingen vragen, ze het waarschijnlijk niet eens over zijn oren zullen hebben!"
DUS MET DANK AAN DE ECHTE WETSTEKSTEN EN HET INZICHT VAN EEN PROFESSIONELE DIERENARTS!
En voor de mensen die een beetje koppig zijn: het couperen van oren bij honden die zeer intensief sporten, passend bij hun stijl:
1- Het heeft totaal geen invloed op het verdwijnen of de achteruitgang van het ras.
2- Het kan helpen om bepaalde aandoeningen te voorkomen die door de lengte van de oren komen.
3- Het kan zelfs nekklachten voorkomen en de hond helpen zijn kop beter te dragen (niet per se qua gewicht, maar meer voor de beweeglijkheid en het gemak...).
Dus dat...
Ik werd er echt schijtziek van om overal op die forums te lezen HET IS VERBODEN, HET IS VERBODEN, HET IS VERBODEN, en die discussies die ontsporen in IK BEN VOOR, NEE IK BEN TEGEN, IK VOOR.
Ik wist best dat het verboden was en ook waarom volgens de mensen die die wet hebben bedacht.
Mijn vraag was: wat loop je voor risico!?
Antwoord: NIET ZOVEEL... MAAR HET IS VERBODEN.