Oren couperen / rechtzetten

?
Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Ik heb een Dobermann van 7 maanden met een vrij lange coupe (een beetje tussen gemiddeld en groot in). In het begin had ik ze maar een paar dagen getapet, waarna ze wel even stonden maar niet echt goed. Ik ben toen overgestapt op een soort trainingshelm die ik een paar maanden heb gebruikt, maar ze bleven niet definitief staan. Eentje stond goed, maar de andere zakte na een paar minuten weer in. Onlangs heb ik ze gespalkt met rietjes en dat gaf al wat meer resultaat: de kant die steeds omviel, bleef toen eindelijk wat langer staan. De afgelopen week heb ik een spalk gemaakt van een middelgroot waterflesje en na 5 dagen zag ik bij het verschonen van het verband echt een goed resultaat. De oren staan nu zoals het hoort! Ik heb er nu voor de zekerheid weer een nieuw verband omheen gedaan. Wat denken jullie, heb ik kans dat ze nu eindelijk blijven staan?

Qua voeding geef ik Royal Canin Maxi Junior gemengd met gestoomde kip en wortels (één keer per dag). Ook krijgt hij om de dag een calciumtabletje. Wat vinden jullie daarvan?

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

33 antwoorden
Sorteren op:
  • L
    Lilouloush Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi, de reacties op het forum zijn al wat ouder, maar ik waag toch een gokje. Ik wilde graag weten of je een dierenarts hebt gevonden voor het couperen van de oren van je hond, ik zou dat ook graag willen weten. Alvast bedankt!

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hoi, ik haal dit topic weer even omhoog, ook al is het wat ouder, maar ik ben ook voor het couperen van honden, afhankelijk van het ras. Dobermanns bijvoorbeeld zijn echt niet meer hetzelfde zonder gecoupeerde oren. Ik ben trouwens op zoek naar contact met mensen die er hetzelfde over denken via een PB. Bedankt.

Hoi,

Het onderwerp is inderdaad al wat ouder...

Ik vind Dobermanns met gecoupeerde oren en staart ook mooier, maar ik ben het wel eens met Kikaah... Hij behoudt gewoon zijn karakter, het is puur een kwestie van uiterlijk (en dat is natuurlijk subjectief, want sommige mensen vinden ze puur natuur mooier).

Noot voor Kikaah: hoewel de kans klein is dat een Dobermann gaat miauwen, is het me wel opgevallen dat ze nogal vreemde geluiden maken... tussen dat geblaf dat klinkt als "weuhleuheuleu" en de nasale geluidjes die ze regelmatig maken, vraag ik me soms af of het honden zijn of trompetten op pootjes...

😁

Vertaald Frans
    Kikaah
    Kikaah Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Mwah, voor mij blijft een dobermann een dobermann, met of zonder gecoupeerde oren (tenzij hij begint te miauwen, dan is het een ander verhaal ^^)

Vertaald Frans
    B
    Bedelomike Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Ik stof dit onderwerp, dat alweer van een tijdje geleden is, even af. Ik ben namelijk ook voor het couperen van de oren bij honden, maar dan wel afhankelijk van het ras. Dobermanns zijn bijvoorbeeld echt niet meer hetzelfde zonder die gecoupeerde oren. Ik ben trouwens op zoek naar iemand die er hetzelfde over denkt en hier meer over weet, stuur me even een PB.

Bedankt!

Vertaald Frans
    ?
    Rapporteren

Hoi, ik stof dit topic even af omdat het me interesseert. Ik zie dat er over dierenmishandeling of zelfs marteling wordt gesproken als het gaat om het couperen van oren. Bij bepaalde rassen ben ik er niet op tegen. Ik vind het daarentegen veel barbaarser om een hond of kat te castreren, of een vrouwtje te steriliseren. Waarom in vredesnaam? Het is overduidelijk dat dit puur voor het gemak van de baasjes is. Toch is het ontzettend ingrijpend voor het dier. Maar iedereen vindt het maar normaal. Het zou bijna een gunst zijn die je ze bewijst... Wie houden we hier nu voor de gek??? Waarom verbieden ze dit niet, net zoals het couperen van oren of staarten? Wat zijn de werkelijke redenen voor castratie, behalve het wegnemen van de natuurlijke voortplantings- en territoriumdrang van het dier? Laters!

Goedenavond, dit onderwerp is al een paar maanden oud... Niets houdt je tegen om een nieuw topic te openen om hierover te discussiëren, maar reken er maar op dat de gemoederen hoog zullen oplopen!

Vertaald Frans
    W
    Wolverine Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi,

Ik haal dit topic weer even omhoog omdat het me interesseert.

Ik zie dat er over dierenmishandeling of zelfs marteling wordt gesproken als het gaat om het couperen van de oren. Bij sommige rassen ben ik daar niet op tegen.

Ik vind het daarentegen veel barbaarser om een hond of kat te castreren, of een vrouwtje te steriliseren. Waarom eigenlijk? Hier is het overduidelijk dat het puur voor het gemak van de baasjes is. Terwijl het voor het dier echt een beperking is.

Maar iedereen vindt het maar normaal. Het wordt bijna gezien als een gunst...

Wie houden we hier voor de gek??? Waarom verbieden we dit niet, net als het couperen van de oren of de staart?

Wat zijn de werkelijke redenen voor een castratie, behalve het wegnemen van het natuurlijke voortplantingsinstinct en het territoriale gedrag van het dier?

Groetjes!

Vertaald Frans
    P
    Pepito75 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi fisherman, een adresje via PB voor een otectomie alsjeblieft?

Vertaald Frans
    F
    Fisherman Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

In tegenstelling tot wat mensen vaak denken, was het couperen van de oren en de staart bedoeld om de hond beter te laten werken en zijn gezondheid te bevorderen.

Ik heb een enorme passie voor honden, en dan vooral voor de Beauceron. Toen mijn honden nog gecoupeerde oren hadden, hadden ze echt nooit, maar dan ook nooit last van oorontstekingen.

Vanaf het moment dat ze hangoren kregen, was het raak: de ene na de andere oorontsteking.

Tegenstanders van het couperen beweren dat de pup eronder lijdt en dat de hond er als volwassene niet meer tegen kan als je aan zijn oren komt... dat is echt totale onzin. Ik heb nog nooit een pup zien lijden of een getraumatiseerde hond gezien, in tegenstelling tot honden met die eeuwige oorontstekingen.

Bovendien is de Beauceron een herdershond; hij moet zijn oren kunnen spitsen om de kudde makkelijker te kunnen sturen.

Het is namelijk zo dat een hond die zijn oren spitst, bij de kudde (en de mens trouwens ook) door atavisme aan de wolf doet denken. Met andere woorden: het bewaken van de kudde en de afschrikkende werking is voor deze honden nu een stuk minder makkelijk.

Dit instinctieve gedrag wordt al sinds jaar en dag erkend; je hoeft alleen maar naar een herdershond te kijken die zijn oren bij de kudde kan spitsen om daarvan overtuigd te raken.

Echt van die domme regels van mensen die er geen snars van begrijpen...

En dan die mensen die beweren dat ze hun hond puur op karakter uitkiezen, terwijl ze de pup na een half uurtje al uitzoeken. Het is algemeen bekend: mannen vallen op rondborstige blondines vanwege hun "karakter". En vrouwen zijn weg van George Clooney vanwege zijn "intelligentie". Je vraagt je af waarom Patrick Modiano (Nobelprijswinnaar Literatuur in 2014) dan geen wereldberoemde filmster is.

Vertaald Frans
    F
    Rapporteren

In tegenstelling tot wat mensen vaak denken, was het couperen van de oren en de staart bedoeld om de hond beter te laten werken en zijn gezondheid te bevorderen.

Ik heb een enorme passie voor honden, en dan vooral voor de Beauceron. Toen mijn honden nog gecoupeerde oren hadden, hadden ze echt nooit, maar dan ook nooit last van oorontstekingen.

Vanaf het moment dat ze hangoren kregen, was het raak: de ene na de andere oorontsteking.

Tegenstanders van het couperen beweren dat de pup eronder lijdt en dat de hond er als volwassene niet meer tegen kan als je aan zijn oren komt... dat is echt totale onzin. Ik heb nog nooit een pup zien lijden of een getraumatiseerde hond gezien, in tegenstelling tot honden met die eeuwige oorontstekingen.

Bovendien is de Beauceron een herdershond; hij moet zijn oren kunnen spitsen om de kudde makkelijker te kunnen sturen.

Het is namelijk zo dat een hond die zijn oren spitst, bij de kudde (en de mens trouwens ook) door atavisme aan de wolf doet denken. Met andere woorden: het bewaken van de kudde en de afschrikkende werking is voor deze honden nu een stuk minder makkelijk.

Dit instinctieve gedrag wordt al sinds jaar en dag erkend; je hoeft alleen maar naar een herdershond te kijken die zijn oren bij de kudde kan spitsen om daarvan overtuigd te raken.

Echt van die domme regels van mensen die er geen snars van begrijpen...

En dan die mensen die beweren dat ze hun hond puur op karakter uitkiezen, terwijl ze de pup na een half uurtje al uitzoeken. Het is algemeen bekend: mannen vallen op rondborstige blondines vanwege hun "karakter". En vrouwen zijn weg van George Clooney vanwege zijn "intelligentie". Je vraagt je af waarom Patrick Modiano (Nobelprijswinnaar Literatuur in 2014) dan geen wereldberoemde filmster is.

Vertaald Frans
    F
    Rapporteren

Spanje is een land waar het couperen van de oren gewoon mag en nooit verboden is geweest, zo zie je maar weer dat Europa voor alles als smoesje wordt gebruikt.

Elke dierenarts kan het daar dus gewoon doen.

Vertaald Frans
  • 10 reacties van 33

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!