Mijn puppy bijt en blaft constant naar me
De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.
Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.
Als je niet meteen tijd hebt om met hem te spelen, geef hem dan iets om op te kluiven, zoals een hoorn, hoefje... etc.
Grappig, dat zegt iedereen...
Ik heb al heel wat pups grootgebracht, maar ze hebben echt nog nooit in mijn benen gehapt!
Maar ik heb wel altijd met de pups gespeeld als er geen ander hondenvriendje in de buurt was om mee te spelen...
(Ik denk dat dat alles verklaart)
Hoi, om te beginnen moet je een hond echt niet bij zijn nekvel pakken, dat wordt sterk afgeraden.
Hij hapt omdat het voor hem een spelletje is. Ik geloof best dat het irritant is, maar het beste is om hem geen aandacht te geven en hem totaal te negeren. Meestal stopt hij dan meteen, want hij doet dit juist om je aandacht te trekken. Probeer het maar eens, je ziet het vanzelf wel.
Hoi, ik heb hetzelfde probleem. Alleen probeer ik hem wel te negeren, maar hij springt tegen me op en bijt in m'n benen, wat echt pijn doet (vooral bij m'n achillespees). Er zijn momenten dat ik niet eens kan koken omdat hij me tegenhoudt, maar ik kan hem 's avonds ook niet in de tuin zetten want dan gaat hij blaffen en maakt hij de buren wakker... Ik weet het echt even niet meer...
Hoi Margoy,
Dit onderwerp is al heel vaak besproken, zoals je je wel kunt voorstellen. Hier is een reactie (2 berichten om te lezen, de een na de ander) die ik eerder heb geplaatst en die je zou kunnen helpen bij alle aspecten van het bijten: http://wamiz.com/chiens/forum/changement-de-comportement-37279.html#888478
Zoals al is gezegd, pakt een moederhond haar puppy's nooit bij hun nekvel. En al helemaal niet om ze te straffen. De enige keren dat ze dit gedrag vertoont, is in de allereerste weken van de pup (tot 3 weken oud) en dan niet om ze te bestraffen, maar om ze te verplaatsen. Daarna worden de puppy's te zwaar en kan deze greep pijnlijk voor ze zijn of ze zelfs verwonden. Dat is de reden waarom de moeder dit helemaal niet meer doet.
Onder bepaalde omstandigheden kan het vastpakken bij de nek inderdaad worden vergeleken met een dodingsritueel. Maar dat is alleen onder specifieke voorwaarden (hard in de nek knijpen, optillen, schudden, hard op de grond smijten). Toch blijft het optillen van de hond bij het nekvel gevaarlijk voor hem vanwege zijn gewicht, ook al volg je niet al deze stappen.
Hem vermanen en/of een streng 'nee' verkopen komt neer op een vijandige houding tegenover hem. Dat werkt niet echt bevorderlijk voor het leerproces. Zowel de beheersing als de bijtremming zijn natuurlijke leerprocessen die veel beter verlopen tijdens het spelen dan in een conflictsituatie.
Ik sluit me aan bij het advies van Angeline56 en Sophie771. Ik wil daar nog aan toevoegen dat die van mij ook hapte toen ze klein was, en dat het echt belangrijk is om je pup ook bijtremming aan te leren. Dit houdt in dat je met een heel hoog geluid "au!" roept als hij je pijn doet. Als puppy's met elkaar spelen en er eentje een hoog piepgeluid maakt, stopt het spel direct omdat dat betekent dat er eentje pijn heeft. Ik heb het bij de mijne ook zo gedaan en dat werkt echt... Op dit moment is negeren de beste methode, maar ik denk dat je hem sowieso die bijtremming moet aanleren.
Ik bevestig het: je puppy wil je aandacht...
Maar waarom is hij pas zeven weken oud?? Een puppy mag pas vanaf acht weken worden geadopteerd, gechipt en gevaccineerd. Nu is je puppy nog niet eens gespeend...
Het is echt heel belangrijk dat je een puppy nooit bij zijn nekvel pakt! Een moederhond straft een pup nooit op die manier en een hond ziet een gebaar van een mens niet hetzelfde als dat van een soortgenoot, omdat wij anders communiceren en zijn signalen niet respecteren...
In de hondenwereld is iemand in de nek grijpen een handeling om te doden... Wanneer een hond een prooi bij de nek pakt en schudt om de botten te breken, is dat een duidelijke aankondiging van de dood. Je pup zal dus ofwel in een staat van 'aangeleerde hulpeloosheid' raken en verstijven van angst terwijl hij op zijn lot wacht, of hij zal uit zelfverdediging reageren op een situatie die hij als levensbedreigend ziet.
Ga nooit het conflict aan met je puppy. Je hebt geen 'nee' of standjes nodig om hem op te voeden. Positieve opvoeding is veel duidelijker en gezonder voor je pup: we negeren ongewenst gedrag en belonen goed gedrag.
Vergeet niet dat een hond een opportunist is; hij zal altijd kiezen voor de situatie die hem het meeste oplevert. Beloon hem bijvoorbeeld wanneer hij van de bank af gaat (als hij daar niet op mag), in plaats van hem te straffen wanneer hij erop springt.
Wat betreft het bijten: een puppy ontdekt alles met zijn bek. Dat is heel natuurlijk voor hem; hij probeert gewoon te spelen en vraagt om je aandacht.
Maar je moet hem dan wel volledig negeren: dus niet aankijken, niets doen, niets zeggen en nooit toegeven... Je kunt ook je rug naar hem toekeren of de kamer uitlopen.
Zodra je puppy begrijpt dat hij door te bijten juist al je aandacht verliest (terwijl dat zijn hoofddoel was), zal hij er vanzelf mee stoppen. Hij zal dan ander gedrag laten zien (blaffen, zitten, piepen, wachten, enz.). Zodra hij gedrag vertoont dat je juist wél wilt zien, begin je weer met spelen en geef je hem een dik compliment.
Oeps! Sorry, ik heb me vergist ANGELINE haha ja ik houd je op de hoogte, bedankt! doeg :)
Het is eerder Angéline hoor (geen probleem, ik ben die fout inmiddels wel gewend).
Is goed, ik hoor het graag om te zien of dit de juiste aanpak is voor je maatje. 🙂
Bedankt voor je reactie Angelina, ik ga proberen je advies letterlijk op te volgen. Nog een fijne dag!
- Hulp nodig help. Tiener gebeten, wat te doen?
- Serieuze liefdesterugkeer, directe terugkeer van genegenheid +229 97435576