Dobermann oren

N
Nanala Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi, ik weet nog niet zo heel veel over de Dobermann, maar het is een hond die me erg interesseert. Nu kwam ik er echter net achter dat ze van nature geen staande oren hebben (terwijl ik ze eigenlijk nooit anders heb gezien😅). Ik weet dat sommige mensen ze couperen, iets wat ik nooit bij een dier zou doen behalve bij medische noodzaak, maar ik wilde wat meer weten over de bandages of het tapen van de oren. Vervangt dit het couperen? Hebben de honden daar geen pijn van? En levert dit later geen gevaar op voor de hond omdat de stand van de oren niet 'natuurlijk' is? Alvast bedankt voor het beantwoorden van mijn vragen en sorry als je ze 'naïef' vindt, maar ik wil er graag gewoon meer over leren. Bedankt!

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

19 antwoorden
Sorteren op:
  • AuraKhol
    Aurakhol Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren
    Hoi Prince 44, ik ben niet uit op ruzie, maar om vooruit te komen heb je op een gegeven moment moedige mensen nodig die opstaan tegen de normen. Oude gewoontes slijten langzaam... maar de nieuwe generaties zullen wennen aan de nieuwe criteria en zelfs verontwaardigd zijn over die ouderwetse, barbaarse methodes. Als er bij jou (zonder dat je het weet en terwijl je slaapt) plastische chirurgie zou worden uitgevoerd — waar jij zo’n voorstander van bent — zonder dat je gevraagd is welk deel van je lichaam je zou willen laten verbouwen, dan denk ik niet dat je deze praktijken nog zo zou verdedigen. Ik zie bij de dobermann helemaal geen ras dat aan het uitsterven is, maar juist een ras met nieuwe schoonheidsidealen die respectvoller zijn voor het dier. Als ze ons decennialang hebben wijsgemaakt dat een dobermann aan deze of gene eis moet voldoen, is het logisch dat mensen die tegen verandering zijn daar even kapot van zijn, maar dat gaat wel weer over. ... Gelukkig gaat alles voorbij! Vooral als het om vooruitgang gaat. We komen van ver als je denkt aan de wrede praktijken van de slavernij; er moest echt gevochten worden om die praktijken te stoppen. En toch hadden de conservatieven destijds argumenten die net zo goed leken te kloppen als die van jou. Ik schrijf je dit zonder enige bitterheid en ik hoop dat je het niet verkeerd opvat.
    Vertaald Frans
    Kikaah
    Kikaah Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

GG, ja ik weet het, maar hij leeft buiten bij de kudde en toch zijn z’n oren niet gecoupeerd. 

Vertaald Frans
    Loustick
    Loustick Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Er zijn zat herdershonden met hangoren. Gelukkig maar dat het verboden is om de oren te couperen, dat is de hond echt voor niks laten lijden.

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

De Pyrenese berghond is geen herdershond.

Vertaald Frans
    Kikaah
    Rapporteren

De Pyrenese berghond leeft buiten bij de schapen en toch hebben ze hangoren. De dobermann is geen herdershond en zijn vacht is niet dik genoeg om midden in de winter buiten te leven... 

Vertaald Frans
    T
    Trillo Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi Prince, je hebt helemaal gelijk. Om even op Marina (dierenarts) te reageren: jawel, herders hadden echt wel een reden om de oren van hun herdershonden te laten couperen, je hoeft het ze maar te vragen! Het was zeker geen kwestie van uiterlijk, maar van die eeuwige oorontstekingen. Omdat de dieren buiten leefden bij de schapen in de regen en nattigheid, hadden ze constant last van hun oren. Ze wisten precies op welk moment deze ingreep bij de dierenarts gedaan moest worden. En wat die verbanden betreft: aan de ene kant dienden ze als bescherming, en bij bepaalde rassen zoals de Dobermann moeten ze die tape een tijdje dragen om het kraakbeen te verstevigen, zodat de oren de rest van hun leven mooi rechtop blijven staan. Het couperen gebeurde in ieder geval nooit voor de lol.

Vertaald Frans
    Kikaah
    Rapporteren

In een land waar dit nog mag, maar goed, als je op afstand koopt moet je wel zeker weten dat de fokker goed is. Het beste kun je er zelf even langsgaan om de leefomstandigheden ter plekke te bekijken.

Vertaald Frans
    T
    Titzyo Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi, ik heb een vraagje: waar heb je ze gekocht? Ik zou er namelijk zelf ook graag eentje willen, maar ik weet niet hoe ik er een kan vinden met gecoupeerde oren en een gecoupeerde staart asjeblieft??? Alvast bedankt

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

@Prince44 dit topic is al maanden niet meer actief... De Dobermann als ras zal heus niet verdwijnen, maar het wordt zeker een stuk exclusiever.

De discussies hierover zijn hier nogal verhit...

Wat de import betreft: dat gebeurde voor het verbod ook al, omdat Franse fokkers niet aarzelden om buitenlandse honden te gebruiken om hun bloedlijnen te versterken.

Het is echter wel waar dat het verbod op het couperen van oren tot misstanden heeft geleid (dubieuze import: zieke pups of honden die niet aan de regels voldoen). Een ander probleem zijn de mensen die de wet wilden omzeilen en zelf de oren zijn gaan couperen... Een slachtpartij en gegarandeerde pijn voor de pups.

Europa draait dit helaas niet meer terug, terwijl het zoveel simpeler was geweest om de keuze aan de toekomstige eigenaren van deze honden over te laten. Zeker omdat verschillende rasstandaarden zowel gecoupeerde als natuurlijke oren toestonden.

Vertaald Frans
    P
    Prince 44 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Persoonlijk vind ik dat een Dobermann met hangoren geen echte Dobermann is; het lijkt wel een jachthond. Het resultaat van het verbod op het couperen van de oren is dat het ras bijna is verdwenen. Zoek maar eens naar Dobermann-advertenties op een site als Marktplaats, dan zie je dat ze er in Frankrijk bijna niet meer zijn. Door deze belachelijke wet zal het ras uitsterven, net als andere hondenrassen trouwens. Ik denk dus echt niet dat dit het dierenwelzijn ten goede komt! In Frankrijk doen we ook aan plastische chirurgie bij volwassenen, dus ik zie niet in waarom dat bij dieren niet zou mogen. Vooral omdat ze er op een leeftijd van twee maanden echt heel weinig last van hebben, terwijl de hond daarna de rest van zijn leven veel prettiger leeft zonder kans op oorontstekingen. Deze wet is alleen maar aangenomen om de Europese Gemeenschap te plezieren, en als zij alleen maar goede wetten zouden maken, dan hadden we dat allang geweten! Het directe gevolg is dat Fransen hun hond nu in het buitenland kopen, wat gesjoemel en illegale handel alleen maar in de hand werkt. Wat mij betreft heeft deze wet dus alleen maar nadelen, of die dierenbeschermers het nu leuk vinden of niet – die hebben vaak geen idee van hoe het er in de werkelijkheid aan toe gaat!

Vertaald Frans
  • 10 reacties van 19

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!