Vel van voetzooltje laat los

Q
Quoupo Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi,

Even kort de situatie uitleggen.

Ik heb een Dalmatiër van 4 jaar oud, die meestal gewend is aan wandelingen langs het meer en op vlak terrein.

Gistermiddag wilde ik echter een boswandeling proberen, een tocht die ik 7 jaar geleden ook met mijn vorige hond had gedaan, zonder problemen.

Maar bij thuiskomst zagen de voetzooltjes van haar voorpoten er echt niet best uit. Vrijwel al het vel laat los, waardoor het weefsel daaronder helemaal bloot en rauw ligt.

De eerste wandeling van het jaar, het gebrek aan gewenning na de winter en/of het te steile pad... het was blijkbaar niet zo'n goed plan.

Wat kan ik doen om de pijn te verzachten voordat ik de dierenarts bel? En kan ze hier trouwens van herstellen zonder dat ik bij de dierenarts langsga?

Vel van voetzooltje laat los

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

23 antwoorden
Sorteren op:
  • Bekijk eerdere opmerkingen
  • Bobkat
    Bobkat Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi!

Als je hondenschoentjes voor je hond koopt, investeer dan ook meteen in sokjes of koop gewoon een paar goedkope babysokjes.

Alleen die schoentjes kunnen namelijk gaan schuren en de pootjes bezeren door de wrijving. Dat hangt natuurlijk wel een beetje af van het soort schoentje.

Dit is bij mijn hond ook gebeurd, dus ik deed er op een gegeven moment altijd babysokjes onder :)

Veel beterschap voor je maatje!

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Quoupo Je hebt er echt goed aan gedaan om naar de dierenarts te gaan, jeetje, alle 4 de pootjes!!!!!!! 😯

Je hebt in ieder geval supergoed gereageerd!

En je meisje heeft echt toffe schoentjes, zonder grap, ik vind ze leuk, ook al snap ik best dat jullie er allebei liever zonder hadden gekund. Het komt wel goed, het heeft gewoon even tijd nodig voordat de "zooltjes" weer aangroeien en hard worden 😉

Nou, dinsdag de schoentjes wisselen denk ik. Je zult in ieder geval wel enorm opgelucht zijn dat je naar de dierenarts bent geweest, pfff, wat een schrik!

Maar echt, je hebt het top gedaan! Kusjes en knuffels voor je mooie dalmatiër!

Vertaald Frans
    Q
    Rapporteren

Tja... eigenlijk alle 4 de pootjes! 😔

De twee voorpoten zijn het ergst: bij de ene ligt het hele middelste voetzooltje eraf (er zit nog maar een klein lapje vel van minder dan 1 cm vast), de andere is die op de foto.

De linker achterpoot heeft ook een blauw verbandje, want daar zijn twee teentjes een beetje open. De laatste poot heeft alleen een barstje, dus die hebben we zo gelaten.

Vertaald Frans
    Emla
    Emla Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Ja, dat was een bezoekje zeker wel waard....

Maar zijn er meerdere pootjes aangedaan?

Voor de toekomst zijn er van die middeltjes om de voetzooltjes te harden, zodat ze wat sterker worden.

Leuke blauwe schoentjes hoor 🤣

Vertaald Frans
    Q
    Rapporteren

Goedenavond, sorry voor de late reactie, de dierenarts wilde haar liever even houden om de losse flarden onder een roesje weg te halen, alles schoon te maken, te ontsmetten en een goed verband aan te leggen om het weekend door te komen.

Dinsdag moet het dus weer verschoond worden!

De voetzooltjes zijn niet diep geraakt, het is "slechts" de bovenste huidlaag die beschadigd is, dus we moeten even geduld hebben tot de laag eronder hard genoeg wordt om het weer over te nemen.

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Quoupo, laat je ons nog even weten wat de dierenarts heeft gezegd, ajb?

Vertaald Frans
    Doudou229
    Doudou229 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Arme meid, ik hoop dat de dierenarts een beetje voorzichtig met haar is..

Je hebt geluk dat je een afspraak bij de dierenarts hebt kunnen krijgen..

Bij ons zijn ze dicht.. (minimale bezetting, alleen voor spoedgevallen)

Voor de volgende wandelingen moet je haar pootjes misschien voorbereiden, net als bij honden die grote trektochten maken.

Of koop hondenschoentjes (die kunnen een hoop ellende voorkomen)

De voetzooltjes van sommige honden zijn nu eenmaal wat gevoeliger, zelfs binnen hetzelfde ras..

Tot later vanmiddag..

Vertaald Frans
    Q
    Rapporteren

Bedankt voor jullie advies, ik heb de pootjes ontsmet en er een verbandje omheen gedaan.

Na een halve nacht slapen loopt ze nog een beetje mank en ik heb om 13:00 uur een afspraak bij de dierenarts.

Vertaald Frans
    Doudou229
    Doudou229 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Oei, ja, het arme beestje...

Dierenarts, er is geen andere keuze... je moet er echt heen gaan...

het ligt te ver los...

ze moet wel flink pijn hebben... (het doet denken aan een glasscherf of een scherpe steen...)

hoe zien haar andere voetzooltjes eruit?

houd je ons op de hoogte?

Vertaald Frans
  • 20 reacties van 23

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!