Vel van voetzooltje laat los

Q
Quoupo Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
Rapporteren

Hoi,

Even kort de situatie uitleggen.

Ik heb een Dalmatiër van 4 jaar oud, die meestal gewend is aan wandelingen langs het meer en op vlak terrein.

Gistermiddag wilde ik echter een boswandeling proberen, een tocht die ik 7 jaar geleden ook met mijn vorige hond had gedaan, zonder problemen.

Maar bij thuiskomst zagen de voetzooltjes van haar voorpoten er echt niet best uit. Vrijwel al het vel laat los, waardoor het weefsel daaronder helemaal bloot en rauw ligt.

De eerste wandeling van het jaar, het gebrek aan gewenning na de winter en/of het te steile pad... het was blijkbaar niet zo'n goed plan.

Wat kan ik doen om de pijn te verzachten voordat ik de dierenarts bel? En kan ze hier trouwens van herstellen zonder dat ik bij de dierenarts langsga?

Vel van voetzooltje laat los

Vertaald Frans
icon info

De inhoud van het forum wordt soms vanuit een andere taal vertaald en berichten kunnen betrekking hebben op landen met andere dierenwetten. Doe je onderzoek voordat je beslissingen neemt.

Omdat het forum automatisch door AI wordt vertaald, kunnen de vertalingen fouten bevatten.

Editor laden

Schrijf je bericht en upload een foto als je dat wilt. Wees beleefd in je uitwisselingen

Je bericht zal zichtbaar zijn voor alle leden van het internationale Wamiz-forum.

23 antwoorden
Sorteren op:
  • Orane86
    Orane86 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Goedenavond,

Mijn reactie is een beetje aan de late kant, maar het kan vast anderen helpen die dit later nog eens lezen. Mijn hond had laatst precies dezelfde plekjes op de kussentjes van haar voorpoten, nadat ze een middagje bij het zwembad met andere honden had rondgerend. Ik heb ervoor gekozen om niet naar de dierenarts te gaan, maar het op een natuurlijke manier aan te pakken.

Ik heb de wondjes eerst ontsmet en daarna een paar dagen lang elke ochtend en avond calendula-olie gesmeerd. Dat spul is echt een wondermiddel: na een paar dagen liet de kapotte huid los en kwam er een nieuwe, stevige laag onder vandaan die er weer helemaal goed uitzag.

Nog een fijne avond!

Vertaald Frans
    Emla
    Emla Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Als je hond last blijft houden van de voetzooltjes, kun je het beste even langs de dierenarts gaan. Het kan namelijk ook door verschillende aandoeningen komen.

Vertaald Frans
    L
    Lena67 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren
    Hoi, waar kwam het uiteindelijk door? De mijne heeft dit ook al een paar weken aan haar voetzooltjes en ik weet echt niet meer wat ik moet doen! Ik heb alles al geprobeerd: elke dag schoentjes, speciale zalf, ik laat haar bijna niet meer uit, ze komt niet meer in de zon enz. enz. Help me alsjeblieft :-/
    Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Eerlijk gezegd had ik er ook nog nooit van gehoord. Ik weet wel dat honing in de basis supergoede eigenschappen heeft, maar ik moet je eerlijk zeggen dat ik deze niet ken 😳

Vertaald Frans
    Q
    Rapporteren

Er zijn twee dierenartsen bij geweest: één voor het spoedgeval op zaterdag en vandaag de eigen dierenarts voor de controle.

Ik had tot twee weken geleden nog nooit van manukahoning gehoord, totdat ik toevallig een programma over spoeddierenartsen zag. Echt een bizar toeval 😒

Vertaald Frans
    ?
    Anonieme gebruiker Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Quoupo

wauw!!!!!!!!!!

Dat is echt supersnel genezen!!!!!! Wat een strijder is je hondje!!!!!

Ik denk dat je een goede dierenarts hebt, ik ken er niet veel die honing aanraden terwijl dat echt super is!

Bedankt voor de update, dat is fijn om te horen 🙂

Vertaald Frans
    Doudou229
    Doudou229 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

👍 Manukahoning

en daarna de Get-balsem (een Frans middel)...

https://www.vismedicatrixnaturae.fr/remedes-recettes/baume-de-get/

Het zal snel genezen 👌

Bedankt voor de foto en de update!

Vertaald Frans
    Q
    Rapporteren

Nou, de dierenarts vond dat ze goed genoeg herstelt en vond het niet nodig om nieuwe verbandjes aan te leggen. Integendeel, de pootjes laten luchten kan juist helpen om de voetzooltjes nu weer wat te laten 'werken'.

+ manuka-honing om de genezing 's nachts te ondersteunen.

Vertaald Frans
    Doudou229
    Doudou229 Pictogram dat de vlag voorstelt Frans
    Rapporteren

Hoi

Kleine meid, ze is echt dapper geweest ..

Tot snel om haar herstel te blijven volgen

Vertaald Frans
    Q
    Rapporteren

Bedankt voor jullie directe advies!

Voor mij stond het eigenlijk al vast dat ik naar de dierenarts zou gaan, maar ik wilde even checken wat ik in de tussentijd kon doen en of het nog 1 of 2 dagen kon wachten (maar vooral het feit dat ze de volgende dag mank liep, trok me over de streep).

Nu ik erover nadenk, was het me inderdaad al een paar keer opgevallen dat haar voetzooltjes na het wandelen best wel vochtig zijn. Misschien heeft dat ook meegespeeld, gezien de duur van de boswandeling...

Hoe dan ook, voorlopig houden we het maar even bij het meer of wandelingen op vlak terrein 🤦

Vertaald Frans
  • 10 reacties van 23

Meer weergeven
  • Heb je een vraag? Of wil je een ervaring delen? Schrijf een bericht!